The effectiveness of health education program for health literacy development on dental for Prathomsuksa One Student of Prachaleksombon school in Chachoengsao
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาประสิทธิผลของโปรแกรมสุขศึกษาเพิ่อพัฒนาความฉลาดทางสุขภาพด้านทันตสุขภาพของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 จังหวัดฉะเชิงเทรา กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนประชาฤกษ์สมบูรณ์ จังหวัดฉะเชิงเทรา ปีการศึกษา 2559 จำนวน 64 คน ทำการคัดเลือกกลุ่มตัวอย่างด้วยวิธีการสุ่มอย่างง่าย แบ่งกลุ่มตัวอย่างออกเป็นกลุ่มทดลอง จำนวน 32 คน และกลุ่มควบคุม จำนวน 32 คน กลุ่มทดลองเข้ารับโปรแกรมสุขศึกษาเพิ่อพัฒนาความฉลาดทางสุขภาพด้านทันตสุขภาพ โดยการจัดการเรียนรู้แบบแผนการจัดการเรียนรู้แบบประสบการณ์ตรง ซึ่งใช้กลวิธีทำงสุขศึกษาที่เน้นผู้เรียนี้เป็นศูนย์กลาง และใช้วิธีการสอนโดยการบรรยาย การอภิปราย การระดมสมอง การใช้สื่อประสม และการแสดงบทบาทสมมุติ เป็นเวลาทั้งสิ้น 4 สัปดาห์ จำนวน 8 ครั้ง ครั้งละ 30 นาทีส่วนกลุ่มควบคุม เข้าร่วมการเรียนการสอนสาระการเรียนรู้สุขศึกษาตามหลักสูตรสถานศึกษาตามปกติเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บ รวบรวมข้อมูลคือแบบสอบถามข้อมูลทั่วไป แบบสอบถามความฉลาดทางสุขภาพด้านทันตสุขภาพ ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติที (Paired-sample t-test และIndependent t-test) ผลการวิจัยพบว่า โปรแกรมสุขศึกษามีประสิทธิผล คือทำให้คะแนนเฉลี่ยความฉลาดทางสุขภาพด้านทันตสุขภาพ ของกลุ่มทดลองสูงกว่าก่อนการทดลองและหลังการทดลองสูงกว่ากลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purpose of this quasi-experimental research was to study the effectiveness of Health Education Program for Health Literacy Development on Dental for Prathomsuksa One Student of Prachaleksombon School in Chachoengsao. Sixty-four of elementary school students were selected by random sampling method to be the subjects in this study. Subjects were randomly assigned to the experimental group and control group. They were subjects in the experimental group and the control group equally. The experimental group participated in the health education program focusing on studentscentered by Cone of Experience and uses a variety of teaching methods such as lecture method, discussion, brainstorming, multimedias and role playing for 4 weeks, times of 30 minutes. The control group participated in regular health education class. Questionnaire comprised of biosocial data, health literacy development on dental by the researcher was used as an instruments to collect data. Data analysis was made for percentage, mean, standard deviation, paired-samples t-test and independent t-test. The results of the study showed that after participating in the health education program, the experimental group had higher mean scores on health literacy development on dental and than those in the control group at a .05 statistical significance level