Abstract:
การออกแบบเฟอร์นิเจอร์ห้องเรียนมีความสำคัญอย่างมาก ซึ่งมีผลโดยตรงกับนิสิตการปวดไหล่ปวดหลังและความผิดปกติของกระดูกและกล้ามเนื้อเมื่อนิสิตนั่งเป็นเวลานานกับเฟอร์นิเจอร์ ที่ออกแบบไม่เหมาะสมงานวิจัยนี้นำเสนอวิธีการออกแบบเชิงการยศาสตร์ของเฟอร์นิเจอร์ห้องเรียนรวมในระดับมหาวิทยาลัย นิสิตจำนวน 105 คน (ชาย 45 และหญิง 60 คน)ในมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์วิทยาเขตศรีราชา คือกลุ่มตัวอย่างที่เข้าร่วมงานวิจัยนี้มช่วงอายุระหว่าง 18- 23 ปีแบบสอบถามความเมื่อยล้าใช้ประเมินความเมื่อยล้าของนิสิตการวัดขนาดสัดส่วนร่างกาย (ความสูงความสูงของข้อพับเข่าระยะระหว่างสะโพกกับข้อพบด้านในของหัวเข่าความสูงของศอกขณะนั่งความกว้างของสะโพกขณะนั่งความหนาของต้นขาและความสูงจากที่นั่งถึงกระดูกสะบัก) ถูกวัดโดยการถ่ายภาพ นอกจากนี้ขนาดของเฟอร์นิเจอร์วัดจากเก้าอี้และโต้ะในห้องเรียนถูกวัดโดยการถ่ายภาพ หลังจากนั้นการวัดความเหมาะสมหรือไม่เหมาะสมถูกวิเคราะห์โดยสมการไม่เหมาะสมผลของแบบสอบถามพบว่านิสิตส่วนใหญ่เมื่อยล้าบริเวณไหล่และหลังผลของการวัดพบว่าเก้าอี้ เตี้ยเกินไป ลึกเกินไปและกว้างเกินไป แต่โต๊ะมีความเหมาะสม จากผลประเมินทั้งสองเฟอร์นิเจอร์ ห้อเรียนรวมสำหรับนิสิตในมหาวิทยาลัยควรจะออกแบบใหม่หลังการออกแบบร้อยละของความเหมาะสมระหว่างเฟอร์นิเจอร์ห้องเรียนรวมปัจจุบันและเฟอร์นิเจอร์ห้องเรียนรวมที่ออกแบบใหม่ถูกเปรียบเทียบกัน ร้อยละของความเหมาะสมทั้งหมด ยกเว้น ระยะห่างระหว่างที่นั่งถึงขอบล่างของโต๊ะถูกเพิ่มขึ้น ในขณะที่ร้อยละความเหมาะสมของระยะห่างระหว่างที่นั่งถึงขอบล่างของโต๊ะไม่มีความแตกต่างผลการศึกษาข้างต้น เฟอร์นิเจอร์ห้องเรียนเชิงการยศาสตร์นี้สามารถลดความเสี่ยงของความผิดปกติของร่างกายสำหรับนิสิตในมหาวิทยาลัย
Classroom furniture design has significantly affected students shoulder pain, back pain and other musculoskeletal disorders when students prolonged sitting on improperly classroom furniture design. Presented in this paper is a methodology for designing ergonomic classroom furniture in the university. A total of 105 (45 males and 60 females) students in Kasetsart University, Sriracha campus, participated in this research. Their ages ranged from 18 to 23 years old. The body discomfort questionnaire was applied to evaluate whether students comfort or discomfort. Anthropometric measurements (stature, popliteal height, buttock-popliteal length, elbow height sitting, hip width and subscapular height) were then gathered by capturing the image. In addition, the furniture dimensions were measured for chair and desk in the students classrooms by capturing the image. After that, match or mismatch measurements were analyzed by mismatch equations. The questionnaire result shows that most students discomfort at the shoulder and the back. The measurement result shows that the chair is too short, too deep and too wide, but the desk is suitable. Based on both evaluation, the classroom furniture for university students should be redesigned. After redesigning, the percentage of match between current classroom furniture and new classroom furniture was compared. The percentage of match for all, excepting seat to desk clearance is increased while the percentage of seat to desk clearance is not different. As the above results, this ergonomic classroom furniture can reduced the risk of body disorder for university students.