Abstract:
งานวิจัยเชิงปฏิบัติการนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ1) หาแนวปฏิบัติที่ดีในการจัดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานในการจัดการเรียนรู้วิชาฟิสิกส์เรื่องสมดุลกล 2) ศึกษาความสามารถในการสร้างคำอธิบายเชิงวิทยาศาสตร์เรื่องสมดุลกลของนักเรียนที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐาน กลุ่มที่ศึกษาคือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 1 ห้องเรียน จำนวน 24 คน ที่เรียนวิชาฟิสิกส์ภาคเรียนที่ 2 ปี การศึกษา 2559 ในการตอบวัตถุประสงค์การวิจัยข้อที่ 1 เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้บันทึกหลังสอนของครูอนุทินสะท้อนความคิดของนักเรียน และวีดิทัศน์บันทึกการสอน จากนั้นวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เชิงเนื้อหาในการตอบวัตถุประสงค์ วิจัยข้อที่ 2 เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้ใบงานของนักเรียนและแบบวัดความสามารถในการสร้างคำอธิบายเชิงวิทยาศาสตร์เพื่อวัดความสามารถในการสร้างคำอธิบายเชิงวิทยาศาสตร์ในแต่ละองค์ประกอบ ได้แก่ข้อกล่าวอ้างหลักฐาน และการให้เหตุผล วิเคราะห์ข้อมูลโดยนำคะแนนแต่ละองค์ประกอบมาหาค่าเฉลี่ย และจัดกลุ่มความสามารถในการสร้างคำอธิบายเชิงวิทยาศาสตร์โดยจำแนกเป็น 4 ระดับ คือ ดีมาก ดีพอใช้และควรปรับปรุง ผลการวิจัย พบว่า แนวปฏิบัติที่ดีในการจัดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานมีดังนี้1) ขั้นกำหนดสถานการณ์ควรใช้สถานการณ์ที่น่าสนใจและใช้คำถามกระตุ้นให้นักเรียนคิดวิเคราะห์สถานการณ์ 2) ขั้นลงมือ ปฎิบัติควรใช้กิจกรรมที่สัมพันธ์กับ สถานการณ์ที่นำเสนอควรเตรียมอุปกรณ์ในการทำกิจกรรมให้พร้อมก่อนทำกิจกรรมควรชี้แจงการวิธีทำกิจกรรมทั้งหมดก่อนแจกอุปกรณ์และในใบกิจกรรมควรกำหนดคำถาม 3) ขั้นเรียนรู้แนวคิดที่สำคัญ ควรนำเสนอผลที่ได้โดยเปรียบเทียบระหว่างกลุ่มควรจดบันทึกคำตอบของนักเรียน และควรสุ่ม นักเรียนออกมานำเสนอ 4) ขั้นนำ ไปใช้กับสถานการณ์ใหม่ควรมีสถานการณ์ที่หลากหลายควรใช้ตัวอย่างวัตถุของจริงและควรให้นักเรียนนำเสนอสถานการณ์ด้วยตนเองผลจากการจัดการเรียนรู้พบว่าความสามารถในการสร้างคำอธิบายเชิงวิทยาศาสตร์ของนักเรียนขึ้นกับความรู้และประสบการณ์เดิมในแต่ละเนื้อหา โดยการจัดการ เรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานสามารถพัฒนานักเรียนในด้านการใช้หลักฐาน แต่ข้อกล่าวอ้างและการให้เหตุผลของนักเรียน พบว่าแตกต่างกันออกไปตามลักษณะของเนื้อหา โดยลักษณะของแบบวัดที่เหมาะสมในการวัดความสามารถในการสร้างคำอธิบายเชิงวิทยาศาสตร์ของนักเรียนคือแบบวัดที่เป็นคำถามปลายเปิดให้ข้อมูลและ สถานการณ์ให้นักเรียนได้วิเคราะห์และสร้างคำอธิบายโดยไม่เน้นการคำนวณ
This action researchaimed to 1) explore my bestpractices in using Context-Based Learning to teach the topic of Mechanical Equilibrium and 2) study grade 10 students scientific explanation ability after learning with Context-Based Learning in the Equilibrium unit. The participants were 24 grade 10th students in one classroom who learnt physics in semester 2, academic year 2016. To address the first aim, the data was collected through teachers journal, students journal and videos of classroom instruction. Data were analyzed by content analysis. To answer the second aim, the data was collected by worksheets and open ended - scientific explanation test. The data were analyzed by calculating average score in each component of explanation: Claim, Evidence and Reasoning. Then categorized the students ability in making scientific explanation into 4 levels: Excellent, Good, Fair andPoor. The result showed the best practice in organizing Context-Based Learning were 1) engaging students with interesting situation to set the focal event and used questions to urge the student to analyze the situation. 2) organizing the learning activities that relatedto the focal event,prepared the equipment to students and brief ways to conduct the activity to the students before the activities started, and wrote the questions in the students worksheet 3) urged the students to present and compare the results between groups, wrote the students answers on the board and randomized the students to present their results, and 4) stimulated the students to applied their knowledge for explaining other similar situations, used the real sample and allowed the students to present their own situation. The finding also showed that the students scientific explanation ability were vary, depending on their prior knowledge and experiences in each topic. The students ability in giving evidence were developed after learning with Context-Based Learning but the ability in making claim and reasoning were vary, depends on type of the topic. The effective scientific explanation test was open ended test with given situation and data that studentshave to analyzeby themselves. The scientific explanation should not focuson calculating.