Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการจัดการศึกษาเพื่อโอกาสทางอาชีพของคนพิการ พื้นที่ศึกษาได้แก่ โรงเรียนอาชีวะพระมหาไถ่ วิทยาลัยเทคโนโลยีดอนบอสโกและศูนย์ฟื้นฟูอาชีพ คนพิการ จำนวน 9 แห่ง ในเขตภาคเหนือ ภาคกลาง ภาคตะวันออกเฉียงเหนือและภาคใต้ โดยศึกษาข้อมูลเชิงคุณภาพกับผู้อำนวยการ อาจารย์ ผู้ปกครอง ผู้ประกอบการและนักเรียน คนพิการจำนวน 62 คน เครื่องมือ ได้แก่ แบบสัมภาษณ์ และแบบสังเกต วิเคราะห์ข้อมูลด้วย วิธีการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา และศึกษาข้อมูลเชิงปริมาณกับนักเรียนคนพิการ จำนวน 300 คน ได้มา ด้วยการสุ่มแบบแบ่งเป็นชั้นและพวก เครื่องมือที่ใช้คือแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย พบว่า การจัดการศึกษาเพื่อโอกาสทางอาชีพของคนพิการไม่จำเป็นต้อง แตกต่างจากการจัดการศึกษาสำหรับคนทั่วไป เพื่อให้ผู้เรียนได้เรียนรู้ที่ตรงกับสภาพจริงในอนาคต สถานศึกษาได้กำหนดเนื้อหาหลักสูตร วิธีการเรียนการสอน รวมทั้งอุปกรณ์เครื่องมือที่เอื้อให้ ผู้เรียนได้ปรับตัวให้เข้ากับสภาพจริงในโลกของการทำงาน ความต้องการในระดับมากของคนพิการ มีเพียงความเข้าใจของคนในสังคมและการยอมรับในฐานะของสมาชิกทางสังคมที่แตกต่างกันแต่ เพียงร่างกาย โดยสนับสนุนการจัดการเรียนรู้ที่แตกต่างกันเท่าที่จำเป็น ได้แก่ การเตรียมความ พร้อมสู่กระบวนการศึกษาด้วยการฟื้นฟูภาวะสุขภาพ (x = 3.93, S.D.=0.67) เมื่อเข้าสู่ระบบ การศึกษาจะจัดการเรียนการสอนให้คนพิการใช้อุปกรณ์เช่นเดียวกับคนปกติเพื่อให้คนพิการ ปรับตัวได้ดีเมื่อเข้าสู่ตลาดแรงงาน เพราะสถานประกอบการมีความคาดหวังต่อคนพิการเกี่ยวกับ คุณลักษณะที่พึงประสงค์ในด้านความรู้และทักษะการทำงานเช่นเดียวกับคนทั่วไป หัวใจสำคัญของ การประคับประคองให้ผู้เรียนพิการมีความเข้มแข็งคือบทบาทของครอบครัว (x = 4.01,S.D.=0.74) เพื่อหนุนให้ผู้เรียนก้าวข้ามการตีตราบาปที่เกิดจากสังคมภายนอก สามารถพัฒนาตนเองสู่โลกของอาชีพได้อย่างมั่นใจ (x = 3.83, S.D.=0.74) และปรับตัวให้อยู่ร่วมในสังคมได้เสมือนบุคคลทั่วไป ทั้งนี้เส้นทางการทำงานของคนพิการจะมั่นคงมากขึ้นหากองค์กรภาครัฐสนับสนุนโดยการออกใบรับรองสมรรถนะวิชาชีพฝีมือแรงงานให้กับคนพิการ
This research aimed at examining the education management for career opportunity of disabled at Redemptorist Vocational School for People with Disabilities, Don Bosco Technological College and 9 Vocational Rehabilitation Centers from the North, Eastern North and South of Thailand. The target groups for in-depth interview included school directors, teachers, enterprise owners and students with disabilities totaling 62 people. Research instruments were interview and observation forms. Content analysis was used with the qualitative data. The samples for survey research included 300 disabled students by using the stratified random sampling technique. The quantitative data were analyzed using Mean and Standard Deviation. The findings revealed that the career opportunity for people with disabilities should not be made different from ordinary people in terms of program management, curriculum contents, teaching methodology and teaching media. This could facilitate learners to cope with the real world when entering their career. They needed more only understanding and were accepted as social members who had only a physical different from others. Most importantly, the only difference in learning management for them was a preparation for physical rehabilitation which was found at the high level ( x =3.93, S.D.=0.67). In education, they preferred using teaching media as ordinary people as the enterprise expected the disabled having the same qualifications as ordinary people in terms of career knowledge and skills. The family played an important role contributing to their strength ( x =4.01, S.D.=0.74). They could overcome all difficulties in the society, enabling them to develop themselves for the career world confidently ( x =3.83, S.D.=0.74) and adapting themselves well with other members of society. However, the career path stability of disabled was dependent on the support from a government organization that awarded them a career competency certificate.