Abstract:
การวิจัยครังนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะของผู้บริโภค พฤติกรรมการบริโภค คุณสมบัติของผลิตภัณฑ์และส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการพัฒนาผลิตภัณฑ์ สลัดถาดพร้อมทาน ของโครงการหลวง กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ผู้บริโภคที่เป็นลูกค้าของโครงการหลวง และผู้บริโภคที่เป็นลูกค้าระดับพรีเมี่ยมในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 678 คน ด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบไม่ใช้ความน่าจะเป็น (Nonprobability Sampling) ใช้แบบสอบถามเป็นเครืองมือในการเก็บข้อมูล และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) และกำหนดระดับนัยสำคัญทางสถิติ (Level of Significance) ที่ระดับ 0.5 ผลการวิจัยพบว่า 1) ลักษณะของผูบริโภค ได้แก่ เพศ อายุ ระบการศึกษา และอาชีพต่างกันมีผลต่อการพัฒนาผลิตภัณฑ์ สลัดถาดพร้อมทาน ของโครงการหลวงแตกต่างกัน ส่วนลักษณะของผู้บริโภค ได้แก่ รายได้ (บาท/เดือน) ต่างกันมีผลต่อการพัฒนาผลิตภัณฑ์ สลัดถาด พร้อมทาน ของโครงการหลวงไม่แตกต่างกัน 2) พฤติกรรมการบริโภคสลัดถาดพร้อมทานไม่มีความสัมพันธ์กับการพัฒนาผลิตภัณฑ์ สลัดถาดพร้อมทาน ของโครงการหลวง 3) คุณสมบัติของผลิตภัณฑ์มีความสัมพันธ์กับการพัฒนาผลิตภัณฑ์ สลัดถาดพร้อมทาน ของโครงการหลวง 4) ปัจจัย ด้านการตลาดผลิตภัณฑ์ สลัดถาดพร้อมทาน ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด มีความสัมพันธ์กับการพัฒนาผลิตภัณฑ์ สลัดถาดพร้อมทาน ของโครงการหลวง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.5
This research aims to study the Characteristics of the Consumers, Consumer Behavior, Product Features and Marketing Mix that have resulted to product development of Ready to Eat Salad Tray of the Royal Project Foundation. The sample used in this research is consumers are customers of the Royal Project Foundation and consumers who are Premium Customer, in Bangkok. Totally 678 peoples with Non-probability Sampling and questionnaires were used to collect data. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, multiple regression analysis and level of significance 0.05. The results showed that: 1) Nature of the consumer, including gender, age, education and occupation are different have resulted to product development of Ready to Eat Salad Tray of the Royal Project Foundation. The nature of consumer income (baht/month) is not different has resulted to product development of Ready to Eat Salad Tray of the Royal Project Foundation. 2) Consumer behaviors with no relationship to product development of Ready to Eat Salad Tray of the Royal Project Foundation. 3)Product features are in relation to product development of Ready to Eat Salad Tray of the Royal Project Foundation. 4) Marketing factors of Ready to Eat Salad Tray are product, pricing, distribution channels including marketing promotion are associated with the product development of Ready to Eat Salad Tray of the Royal Project Foundation. Statistically significant at the 0.05 level.