The development of grade 10 students' conceptions on digestive system thougth conceptual change teaching strategy framed by epistemological and affective perspectives
Abstract:
งานวิจัยปฏิบัติการในชั้นเรียนนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ค้นหาแนวปฏิบัติที่ดีในการจัดการเรียนรู้ตามยุทธวิธีการสอนเพื่อเปลี่ยนแปลงแนวคิด ภายใต้มุมมองญาณวิทยาและมุมมองเชิงความรู้สึก และ 2) ติดตามการเปลี่ยนแปลงแนวคิด เรื่องระบบย่อยอาหารของนักเรียนที่เรียนด้วยยุทธวิธีการสอน ดังกล่าว กลุ่มที่ศึกษาคือ นักเรียนจำนวน 29 คน ระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 1 ห้องเรียนของโรงเรียนมัธยมศึกษาแห่งหนึ่งในกรุงเทพมหานคร เก็บรวบรวมข้อมูลจากแบบวัดแนวคิดแบบวัดความสนใจในแนวคิดวิทยาศาสตร์บันทึกหลังสอนของครูบันทึกคำแนะนำจากครูพี่เลี้ยง วีดิทัศน์การสอนและชิ้นงานนักเรียนวิเคราะห์ข้อมูลเพื่อค้นหาแนวปฏิบัติที่ดีในการจัดการเรียนการสอนโดยวิธีวิเคราะห์แบบอุปนัยวิเคราะห์ข้อมูลความสนใจของนักเรียนโดยใช้สถิติเชิงบรรยายและวิเคราะห์ข้อมูลเพื่อติดตามการเปลี่ยนแปลงแนวคิดของนักเรียนในมุมมองญาณวิทยาก่อนและหลังเรียนโดยจัดกลุ่มแนวคิดเป็น 6 กลุ่ม ผลการวิจัยพบว่านักเรียนส่วนใหญ่มีการเปลี่ยนแปลงแนวคิดไปในทิศทางที่สอดคล้องกับแนวคิดวิทยาศาสตร์มากขึ้นนอกจากนี้นักเรียนส่วนใหญ่มีความสนใจในแนวคิดเรื่องระบบย่อยอาหารในระดับสูงและงานวิจัยพบแนวปฏิบัติที่ดีในการสอนอาทิ 1) การใช้ตัวอย่างของจริงประกอบการถามคำถาม 2) การทำงานร่วมกันเป็นกลุ่มเล็กของนักเรียน 3)การใช้สถานการณ์จริงกระตุ้นให้นักเรียนเกิดการเชื่อมประสานการรับรู้แนวคิดผลการวิจัยที่ได้นี้เสนอแนะว่าการส่งเสริมการเปลี่ยนแปลงแนวคิดของนักเรียนครูจำเป็นต้องใช้มุมมองที่หลากหลายในการมองเรื่องการทำความเข้าใจแนวคิดของนักเรียน
This action research aimed 1 ) to find out good teaching practices on digestive system as they had gone through a conceptual change teaching strategy under epistemological and affective Perspectives; and 2 ) to track grade 1 0th students conceptual change on digestive system. The participants were 29 students of a ten grade classroom in a high school in Bangkok. Data were collected from a conceptual test, an attitude towards science test, teachers journal, school mentors feedbacks, video records of instructions, and student artifacts. Data analysis used for eliciting good teaching practices was thematic analysis. The analyzing method for identifying students attitude towards science was descriptive statistics. And data analysis for tracking conceptual change under epistemological perspective before and after the instructions was a classification of students conception into 6 categories. Findings revealed that most students had changed their conceptions on digestive systems in line with scientific concepts. Besides, majority of students had a high interest level on digestive concepts. The study reported good teaching practices for fostering conceptual change were, for example, 1 ) Using real instruction media. 2 ) Working with peers in a small group. And 3) the use of real life situation for support students have a conceptual bridging. Finding from this study suggest that to encourage a change in students conceptual framework, teacher must incorporate multi-perspectives on student conceptual understanding.