Effects of the guidance program based on iddhipada four to increasing positive thinking and adversity quotient of Mathayomsuksa two students at Jaruspichakorn school Nakhon Si Thammarat province
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์1) เพื่อศึกษาผลของกิจกรรมแนะแนวตามหลักอิทธิบาท 4 เพื่อเพิ่มความคิดเชิงบวกและความสามารถในการฟันฝ่าอุปสรรคของนักเรียนชั้นมัธยัมศึกษาปีที่ 2 หลังการเข้าร่วมกิจกรรมแนะแนวฯ 2) เพื่อเปรียบเที่ยบผลของกิจกรรมแนะแนวฯ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 หลังการเข้าร่วมกิจกรรมแนะแนวฯ ระหว่างกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมงานวิจัย ครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลองกลุ่มทดลองที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยัมศึกษาปีที่ 2/8 โรงเรียนจรัสพิชากร ปีการศึกษา 2559 จำนวน 12 คน โดยเข้าร่วมกิจกรรม 12 ครั้งครั้งละ 50 นาที และนักเรียนกลุ่มควบคุมคือนักเรียนชั้นมัธยัมศึกษาปีที 2/6จำนวน 12 คนเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) กิจกรรมแนะแนวตามหลักอิทธิบาท 4ฯ 2) แบบวัดความคิดเชิงบวกและความสามารถในการฟันฝ่าอุปสรรค 3) แบบบันทึกการเรียนรู้และ 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อกิจกรรมฯและต่อผู้วิจัย วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าสถิติใช้ Non Parametric Statistics (The Wilcoxon Matches Pairs Signed Rank Test และThe Mann Whitney U Test) ผลการวิจัยพบว่า 1) ภายหลังการทดลองนักเรียนกลุ่มทดลองมีคะแนนจากแบบวัดความคิดเชิงบวกและความสามารถในการฟันฝ่าอุปสรรค สูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ .05 2) นักเรียนกลุ่มทดลอง มีคะแนนจากแบบวัดความคิดเชิงบวกและความสามารถในการฟันฝ่าอุปสรรค ภายหลังการทดลองสูงกว่านักเรียนกลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ .05 3) นักเรียนกลุ่มทดลองมีความคิดเห็นว่าการเข้าร่วมกิจกรรมฯ ช่วยให้นักเรียนมีความคิดเชิงบวกและความสามารถในการฟันฝ่าอุปสรรคมากขึ้น และนำความรู้ที่ได้จากการเข้าร่วมกิจกรรมฯไปประยกตุ์ใช้ในชีวิตประจำวันโดยนำไปวิเคราะห์หาสาเหตุของปัญหา ทำให้แก้ปัญหาได้ดีขึ้น
The purposes of this research were: 1) to study effects of activities based on Iddhipada 4 for increasing positive thinking and adversity quotient of Mathayomsuksa two students after participating in the guidance activities 2) to compare the results of the guidance activities of Mathayomsuksa two students after participating in the guidance activities between the experimental group and the control group. This research was the quasi experimental research. The experimental group were12 students of Mathayomsuksa 2/8, academic year 2016, Jaruspichakorn School. They participated in the activities for 12 sessions, 50 minutes per each session. The control group was Mathayomsuksa 2/6 were12 students. The instruments used in this research were: 1) the guidance activities based on Iddhipada 4 2) the positive thinking and adversity quotient test 3) the students self-report in each session and 4) the students opinion questionnaire toward the activity and the researcher. Mean, standard deviation, summary content, Non Parametric Statistics (The Wilcoxon Matches Pairs Signed Rank Test and The Mann Whitney U Test) were utilized for analyzing data. The research results indicated that: 1) the posttest scores from the positive thinking and adversity quotient test of the experimental group were higher than their pretest scores at 0.05 level of significance 2) the experimental group posttest scores from positive thinking and adversity quotient were higher than posttest scores of the control group at 0.05 level of significance 3) the experimental group reported that participating in the positive thinking and adversity quotient activity helped them to increase the positive thinking and adversity quotient and knowledge gained from participating in the activity were apply in their daily life by analyzing to find the cause of the problem. So, they can solve the problem more effectively.