Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาชุดประเมินสมรรถนะวิชาชีพครูของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ 2) เพื่อตรวจสอบคุณภาพของชุดประเมินและคู่มือการประเมินสมรรถนะวิชาชีพครูสำหรับนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ การดำเนินการวิจัยโดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยการวิจัยและพัฒนาสรุปผลในเชิงวิเคราะห์และพรรณนาดังนี้ ผลการพัฒนาชุดประเมินสมรรถนะวิชาชีพครูของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ พบว่า ชุดประเมินประเมินสมรรถนะวิชาชีพครู สำหรับนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ เป็นแบบตรวจสอบรายการ ประกอบด้วย 2 สมรรถนะ ได้แก่ 1) สมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้ ผลการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหา ด้วยค่า IOC มีค่าตั้งแต่ .781.00 ผลการตรวจสอบความตรงเชิงโครงสร้างด้วยการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน พบว่า ไคสแควร์มีค่า 39.03 ความน่าจะเป็น (p) มีค่า 0.03 ความเที่ยงมีค่า .908 2) สมรรถนะด้านคุณธรรม จริยธรรม การปฏิบัติงานวิชาชีพครู ผลการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหา ด้วยค่า IOC มีค่าตั้งแต่ .68 1.00 ผลการตรวจสอบความตรงเชิงโครงสร้างด้วยการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน พบว่า ไคสแควร์มีค่า 18.16 ความน่าจะเป็น (p) มีค่า 0.15 ความเที่ยงมีค่า .768 ผลการตรวจสอบคุณภาพคู่มือการประเมินฯ พบว่า รูปแบบของคู่มือการประเมินมีความเหมาะสม เนื้อหาสำคัญในคู่มือมีความครอบคลุม ผลการตรวจสอบคุณภาพชุดประเมิน พบว่า รูปแบบชุดประเมินที่เป็นแบบตรวจสอบ รายการมีความเหมาะสม ประเมินได้ง่าย เกณฑ์การประเมินมีความชัดเจน ความครอบคลุมของข้อรายการ ครอบคลุมตามข้อกำหนดของมาตรฐานวิชาชีพครูกรอบมาตรฐานคุณวุฒิปริญญาตรีสาขาครุศาสตร์/ศึกษาศาสตร์ (หลักสูตร 5 ปี ) และสมรรถนะวิชาชีพครูในศตวรรษที่ 21
The objective of this research was to 1) Develop the teaching professional competency assessment module for Pre-service Teachers of Rajabhat University and 2) examine the quality of the module and the teaching professional competency assessment for Pre-service Teachers of Rajabhat Universitys manual. Research and development methodology was used for this research and conclude analytically and descriptively the result. The research finding for the development of teaching professional competency assessment module for pre-service teacher of Rajabhat University revealed that The module was the checklist form consisted of 2 main competencies viz. (1) the competency in learning management. The results of examining the quality of the competency in learning management had the content validities as 0.78-1.00 and the structural validities had the chi-square as 39.03, p = 0.03 and the reliability as .908and (2) the competency in the moral, ethics & teaching performance. The results of examining the quality of competency in the moral, ethics & teaching performance had the content validities as 0.68-1.00 and the structural validities had the chi-square as 18.16, p = 0.15 and the reliability as .768. The result of examining the quality of the assessment manual revealed that its format was appropriate and its essential contents were inclusive. The result of examining the quality of the modules revealed that its format was appropriate as follow easy to use, clear in the assessment criterions, covered the list of items and covered all concerned regulation.