Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาแบบทดสอบและคะแนนจุดตัดของแบบทดสอบความพร้อม ทางการเรียนรายวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐาน สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้น มัธยมศึกษาปี ที่ 4 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2559 ของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 3 จังหวัดพระนครศรี อยุธยา จำนวน 1,054 คน จาก 26 โรงเรียน ได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน แบบทดสอบที่สร้างขึ้นเป็นแบบปรนัยชนิดเติมคำตอบ โดยดำเนินการสร้างแบบทดสอบตามมาตรฐานและ ตัวชี้วัดที่ได้จากความคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญ และสร้างข้อสอบเป็นจำนวน 2 เท่าของจำนวนข้อที่ใช้จริง ดำเนินการวิเคราะห์คุณภาพด้านความตรงและทดลองใช้แบบทดสอบจำนวน 3 ครั้งโดยครั้งแรกทดลองใช้เพื่อหา คุณภาพรายข้อ ด้านความยากและอำนาจจำแนก ทดลองใช้ครั้งที่ 2 เพื่อหาคุณภาพรายข้อและรายฉบับ ด้านความ ยากอำนาจจำแนกและความเที่ยง และทดลองใช้ครั้งที่ 3 เพื่อหาความตรงเชิงโครงสร้าง โดยใช้เทคนิคกลุ่มรู้ชัด และดำเนินการหาคะแนนจุดตัดโดยวิธีของอีเบล ผลการวิจัยพบว่า แบบทดสอบความพร้อมทางการเรียนรายวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐาน สำหรับนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ประกอบด้วยข้อสอบจำนวน 110 ข้อ โดยข้อสอบมีค่าความสอดคล้อง (IOC) ตั้งแต่ 0.80 - 1.00 ค่าความยากตั้งแต่ 0.70 - 0.97 และค่าอำนาจจำแนกตั้งแต่ 0.13 - 0.92 โดยมีค่าความเที่ยงของ แบบทดสอบเท่ากับ 0.99 โดยแบบทดสอบฉบับที่ 1 สาระที่ 1 มีข้อสอบจำนวน 70 ข้อ คะแนนเต็ม 70 คะแนน มี ค่าความยากตั้งแต่ 0.70 - 0.97 ค่าอำนาจจำแนกตั้งแต่ 0.14 - 0.86 ค่าความเที่ยงของแบบทดสอบ 0.98 และมี คะแนนจุดตัด 60 คะแนน ฉบับที่ 2 สาระที่ 3 มีข้อสอบจำนวน 10 ข้อ คะแนนเต็ม 10 คะแนน มีค่าความยาก ตั้งแต่ 0.77 - 0.94 ค่าอำนาจจำแนกตั้งแต่ 0.31 - 0.87 ค่าความเที่ยงของแบบทดสอบ 0.94 และมีคะแนนจุดตัด 8 คะแนน ฉบับที่ 3 สาระที่ 4 มีข้อสอบจำนวน 20 ข้อ คะแนนเต็ม 20 คะแนน มีค่าความยากตั้งแต่ 0.70 - 0.87 ค่าอำนาจจำแนกตั้งแต่ 0.52 - 0.95 ค่าความเที่ยงของแบบทดสอบ 0.98 และมีคะแนนจุดตัด 17 คะแนน และ ฉบับที่ 4 สาระเพิ่มเติม มีข้อสอบจำนวน 10 ข้อ คะแนนเต็ม 10 คะแนน มีค่าความยากตั้งแต่ 0.71 - 0.78 ค่าอำนาจจำแนกตั้งแต่ 0.81 - 0.92 ค่าความเที่ยงของแบบทดสอบ 0.96 และมีคะแนนจุดตัด 8 คะแนน และ แบบทดสอบความพร้อมทางการเรียนมีความตรงเชิงโครงสร้าง ซึ่งวิเคราะห์โดยใช้เทคนิคกลุ่มรู้ชัด โดยคะแนน เฉลี่ยของกลุ่มสูงสูงกว่ากลุ่มต่ำอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
The purpose of this research was to develop a test and cut-off score for the Mathematics Readiness Test. For the Mathayom Suksa four, the sample consisted of 1,054 students from 26 Students Mathayom Suksa four. the first semester of the academic year 2016 of the schools in the Office Education Service Area Zone 3, Phranakhon Si Ayutthaya Province. The test construction included by multi-stage random sampling. The generated test is a multiple choice answer type. By constructing standardized tests and metrics derived from expert opinion, 2x the number of actual items. Analysis of the quality of directness. The first three tests were used to determine the quality of the items. Difficulty and discrimination were first used. The second trial was to find the quality of the sample, namely the reliability and the third trial, to find the structural fit. Using a group technique And find the points of intersection by the method of Ebel. Trial 3 times. By first try out to find the quality of individual items, the difficulty and the discrimination. The second try out was to find the quality of the edition, namely, the reliability. The second trial was to find the quality of the sample, namely the reliability and the third trial, to find the structural fit. Using a known-group technique. And find the points of intersection by the method of Ebels technique. The research results revealed that Readiness Tests on Basic Mathematics Learning For Mathayom Suksa 4 Students. The test construction comprised of 110 items. The index of objective congruence (IOC) of questions, were in the range of 0.80-1.00. Difficulty ranged from 0.70 to 0.97 and discriminative power ranged from 0.13 to 0.92. The reliability of the test was 0.99. Tests No. 1, Issue 1 scores 70 points. The difficulty ranged from 0.70 to 0.97. The discriminative power ranged from 0.14 to 0.86. The reliability of the test was 0.98 and the cut-off score was 60 points. edition 2, essence 3 scores 10 points. The difficulty ranged from 0.77 to 0.94. The discriminative power ranged from 0.31 to 0.87. The reliability of the test was 0.94 and the cut-off score was 8 points. Edition 3, essence 4 scores 20 points. The difficulty ranged from 0.70 to 0.87. The discriminative power ranged from 0.52 to 0.95. The reliability of the test was 0.98 and the cut-off score was 17 points. Edition 4, More matter scores 10 points. The difficulty ranged from 0.71 to 0.78. The discriminative power ranged from 0.81 to 0.92. The reliability of the test was 0.96 and the cut-off score was 8 points. And the readiness test was structurally straightforward. Which was analyzed using a known-group technique. The average score of the group was higher than that of the low group at the level of significance .01.