Abstract:
รถกระบะบรรทุกที่ติดตั้งถังก๊าซธรรมชาติในปัจจุบันมักใช้รูปแบบโครงสร้างเดิมจากบริษัทผู้ผลิตแล้วนำมาติดตั้งถังเชื้อเพลิงก๊าซธรรมชาติเพิ่มในภายหลัง โดยจะทำการติดตั้งถังบรรจุก๊าซธรรมชาติหลายใบส่งผลให้น้ำหนักของยานพาหนะเพิ่มขึ้น และน้ำหนักที่เพิ่มขึ้นของรถกระบะบรรทุกอาจส่งผลต่อการเกิดอุบัติเหตุได้ง่ายขึ้นตามมา ทั้งนี้เนื่องจากยังไม่มีการศึกษาผลกระทบการติดตั้งถังเชื้อเพลิงในรถกระบะบรรทุก ในงานวิจัยนี้จึงได้ศึกษาผลกระทบจากการติดตั้งถังก๊าซธรรมชาติบนรถกระบะบรรทุกเพื่อหาตำแหน่งการติดตั้งที่เหมาะสม จาการสร้างแบบจำลองพฤติกรรมการเคลื่อนที่ของยานพาหนะโดยใช้โปรแกรม IPG CarMaker โดยมีวิธีการศึกษา ดังต่อไปนี้ การสร้างแบบจำลองของยานพาหนะ, การขับขี่ และลักษณะถนน เพื่อทำนายพฤติกรรม การเคลื่อนที่ของยานพาหนะและเปรียบเทียบผลการเคลื่อนที่ของแบบจำลองกับการทดสอบการขับ ขี่จริง เพื่อตรวจสอบความถูกต้องของแบบจำลอง แล้วจึงนำแบบจำลองไปทำนายผลการเคลื่อนที่ ระหว่างยานพาหนะเดิมกับยานพาหนะที่มีการติดตั้งถังก๊าซธรรมชาติ สุดท้ายยังนำผลที่ได้มาเปรียบเทียบเพื่อหาตำแหน่งที่เหมาะสมในการติดตั้งถังก๊าซธรรมชาติบนรถกระบะบรรทุกในการลดผลของอัตราการโคลงและการพลิกคว่ำของรถกระบะบรรทุก ผลจากการวิจัยพบว่าแบบจำลองสามารถแสดงผลการเคลื่อนที่ของยานพาหนะได้ตาม เป้าหมายของการทดลอง และผลการทำนายของแบบจำลองแสดงให้เห็นว่าตำแหน่งการติดตั้งถังก๊าซธรรมชาติบนรถกระบะบรรทุกใตำแหน่งใหม่ส่งผลโดยตรงต่อพฤติกรรมการเคลื่อนที่ที่ดีขึ้น เมื่อเปรียบเทียบกับตำแหน่งการติดตั้งทั่วไป
Nowadays, pickup trucks are commonly installed the natural gas tanks by using the manufacturers structure leading to the increase of the vehicles weight. This increasing of pickup truck weight can lead to the accident effortlessly. Moreover, the effects of increased weight of natural gas tanks on vehicle motion are still unclear. Therefore, this research aims to investigate the impact of natural gas tanks on the pickup truck in order to locate appropriate natural gas tanks positioning by simulating the models of vehicles behavior. By using IPG CarMaker program, vehicle models, maneuver models and road models are generated in order to predict overall vehicle behavior. The vehicle models are then compared to the actual vehicle driving test. After models validation, the manufacturers structure pickup truck and natural gas tanks installed pickup truck both are predicted the vehicle motion by using valid models. The results by using models then are studied again, to locate appropriate natural gas tanks positioning on pickup truck, in order to reduce the roll rate and rollover of natural gas pickup truck. The results showed that the vehicle models can predict the vehicle motion according to the objective of the experiment. The predicted outcomes show that the new position of natural gas tanks installation on the pickup truck directly affected to vehicle behavior resulting in better behavior when compared to general positions of natural gas tanks installation