Abstract:
รวบรวมหมึกหอมจากลอบหมึกบริเวณหาดสวนสน จังหวัดระยอง เพื่อศึกษาเทคนิคที่เหมาะสมในการขนส่งหมึกหอมที่มีชีวิตใช้หมึกหอมที่มีชีวิตทั้งหมด 90 ตัว น้ำหนัก 80-300 กรัม และขนาดความยาวลำตัว 12-16 เซนติเมตรแบ่งการศึกษาออกเป็น 3 ส่วน คือ 1) ช่วงอุณหภูมิที่เหมาะสมในการขนส่งหมึกหอมที่มีชีวิต 2) การศึกษาความเข้มข้นของสารละลายน้ำมันกานพลูเพื่อการขนส่งหมึกหอมที่มีชีวิต และ 3) การวิเคราะห์ต้นทุนต่อหน่วยเพื่อการขนส่งหมึกหอมที่มีชีวิต การศึกษาช่วงอุณหภูมิที่เหมาะสมและความเข้มข้นของสารละลายน้ำมันกานพลู จะศึกษาควบคู่กับการสังเกตพฤติกรรมของหมึกหอม เช่น สภาวะการลอยตัวสีของลำตัว การพ่น/ไม่พ่นน้ำหมึก ตลอดจนอัตราการตายของหมึกหอมพบว่าน้ำทะลทุอุณหภูมิ 22 องศาเซลเซียสและที่สารละลายน้ำมันกานพลูความเข้มข้น 2 ppm หมึกหอมมีอัตราการตายเป็นศูนย์จากนั้นนำผลการศึกษามาทำการทดลองการขนส่งหมึกหอมที่มีชีวิตแบ่งการทดลองออกเป็น 3 ส่วนคือ 1) ควบคุมอุณหภูมิที่ 22 องศาเซลเซียส 2) ควบคุมอุณหภูมิที่ 22 องศาเซลเซียสควบคู่สารละลายน้ำมันกานพลูความเข้มข้น 2 ppm และ 3) ควบคุมที่อุณหภูมิห้อง (27 องศาเซลเซียส) จากนั้นนำขึ้นเครื่องจำลองการขนส่งเป็นระยะเวลา 3 ชั่วโมง พบว่าการจำลองการขนส่งโดยการควบคุมอุณหภูมิเพียงอย่างเดียวให้ผลดีที่สุด คือ มีอัตราการตายร้อยละ 10 รองลงมาคือการควบคุมอุณหภูมิควบคู่กับสารละลายน้ำมันกานพลูและขนส่งที่อุณหภูมิห้องมีอัตราการตายร้อยละ 23.34 และ 66.67 ตามลำดับการศึกษาต้นทุ้นต่อหน่วยสำหรับการขนส่งหมึกหอม โดยแบ่งหมึกหอมออกเป็น 2 ขนาด คือ 80-150 กรัมและ 151-300 กรัม พบว่ามีต้นทุ้นการขนส่งอยู่ที่ 109.32 และ159.24 บาท/ตัว ตามลำดับ
Live bigfin reef squids were collected from squid traps around Suan Son Beach, Rayong Province to study the most suitabletechniquefor transporting live bigfin reef squid. Ninety bigfin reef squid specimens weighing 80-300 g with 12-16 cm mantle length were used. The study was intended to determine: 1) the suitable temperature for transporting live bigfin reef squid, 2) concentration of clove oil used for transporting live bigfin reef squid and 3) unit cost of transported live bigfin reef squid. Determining the suitable temperature and clove oil concentration was done together with observing the behavior of squids such as floating position, body color, ink ejecting/not ejecting and mortality rate. At the start of the study, the mortality rate of bigfin reef squid was observed to be zero at water temperature of 22°Cor clove oil concentration of 2 ppm. The most suitable transportation technique was observed using 3 methods: 1) controlling the water temperature at 22°C, 2)controlling the water temperature at 22°C and clove oil concentration at 2 ppmand 3) controlling the water temperature at room temperature (27°C). Each specimen was put on transportation simulator for at least 3 hours. The result of the transportation technique study for live bigfin reef squid indicated that water temperature at 22°C was the best with 10% mortality rate while water at 22°C temperature mixed with 2 ppm of clove oil, and water at room temperature led to mortality rates of 23.34% and 66.67%, respectively. Moreover, the unit cost analysis for transporting live bigfin reef squid based on weighing at 80-150 and 151-300 g indicated that the cost of transportation was 109.32and159.24Baht per squid, respectively.