Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมลดความวิตกกังวลในการเตรียมตัวศึกษาต่อระดับอุดมศึกษาสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง ประชากร คือ นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จากโรงเรียนมัธยมแห่งหนึ่งในเขตหนองแขม ภาคเรียนที่ 2 ปี การศึกษา 2557 รวมนักเรียนทั้งสิ้น 330 คน ผู้วิจัยเลือกนักเรียนที่เข้าเกณฑ์การวิจัยแบบเฉพาะเจาะจง (Purposive selection) จำนวน 2 ห้องเพื่อแบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 1 ห้องเรียน และกลุ่มควบคุม 1 ห้องเรียน กลุ่มทดลองเข้าร่วมโปรแกรม จำนวน 10 ครั้ง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ โปรแกรมลดความวิตกกังวลในการเตรียมตัวศึกษาต่อระดับอุดมศึกษาและแบบวัดความวิตกกังวล วิเคราะห์ข้อมูลด้วย ค่าเฉลี่ยค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ย (ค่าสถิติที) ผลการวิจัยพบว่า 1) โปรแกรมลดความวิตกกังวลในการเตรียมตัวศึกษาต่อระดับอุดมศึกษา สามารถช่วยให้นักเรียนกลุ่มทดลองมีทักษะในการจัดการกบความวิตกกังวลได้ดีขึ้น นักเรียนกลุ่มทดลองมีคะแนนจากแบบวัดความวิตกกังวลฯ หลังการทดลองลดลงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติเมื่อเทียบกับคะแนนก่อนการทดลอง 2) ผลการเปรียบเทียบระหว่างกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม ภายหลังการทดลองการเข้าร่วมโปรแกรมฯ ส่งผลให้นักเรียนกลุ่มทดลองมีทักษะในการจัดการกับความวิตกกังวลได้ดีกว่านักเรียนในกลุ่มควบคุม กลุ่มทดลองมีคะแนนจากแบบวัดความวิตกกังวลฯ หลังการทดลองน้อยกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
The purpose of this study is to study the effects of Anxiety Reduction program to prepare students in Mathayomsuksa 5th for Higher Education. This is a quasi-experimental research. Population is 330 Mathayomsuksa 5th students from a high school in Nong-Kham District, second semester, academic year 2014. Sixty participants (2 classrooms) were purposive selected under the criteria of this research. Thirty students from one classroom were in experimental group and the other were in control group. The experimental group had to participate in the program for 10 times. Research instruments were the Anxiety Reduction Program and the Anxiety assessment. Data analysis tools were mean, standard deviation, and T-test. Finding showed that the program assists students in experimental group to obtain better coping skills to manage their anxieties. Those students in experimental group significantly statistically reduced scores of the Anxiety assessment when comparing to their pre-test scores. The between group comparison results after the treatment showed that students in experimental group had better coping skills than those students in control group. Those students in experimental group had statistically significantly reduced scores of their Anxiety assessment when comparing to scores of those control-group students.