Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) วิเคราะห์นิทานพื้นบ้านอาเซียนในฐานะที่เป็นสื่อกลางในการเรียนรู้พหุวัฒนธรรมของนักเรียนมัธยมศึกษา 2) พัฒนาหนังสือนิทานพื้นบ้านที่ส่งเสริมเจตคติต่อพหุวัฒนธรรมของนักเรียนมัธยมศึกษา และ 3) ประเมินหนังสือนิทานพื้นบ้านอาเซียนที่มีต่อการส่งเสริมเจตคติต่อพหุวัฒนธรรมของนักเรียนมัธยมศึกษา ตัวอย่างในการวิจัยคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 โรงเรียนศรีอยุธยา จํานวน 48 คน เครื่องมือในการวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิเกี่ยวกับการคัดเลือกนิทานพื้นบ้านอาเซียนแบบวิเคราะห์พหุวัฒนธรรมอาเซียนจากนิทานพื้นบ้านอาเซียนแบบประเมินคุณภาพหนังสือนิทานพื้นบ้านอาเซียนแบบสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิเกี่ยวกับการพัฒนาหนังสือนิทานพื้นบ้านอาเซียน แบบวัดเจตคติต่อพหุวัฒนธรรม และแบบสัมภาษณ์ครูและนักเรียนเกี่ยวกับการใช้หนังสือนิทานพื้นบ้านอาเซียน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหาการหาค่ามัชฌิมเลขคณิต (x) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และ ทดสอบค่า t-test (dependent samples) ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1) ได้นิทานพื้นบ้านอาเซียนจํานวน 8 เรื่อง ซึ่งล้วนสะท้อนองค์ความรู้ทางวัฒนธรรมและสามารถใช้เป็นสื่อกลางในการเรียนรู้พหุวัฒนธรรมของนักเรียน มัธยมศึกษาได้ 2) หนังสือนิทานพื้นบ้านอาเซียนที่พัฒนาขึ้นประกอบด้วย 6 บทได้แก่ ความรู้ทั่วไปเกี่ยวกับนิทานพื้นบ้าน นิทานพื้นบ้านกลุ่มไท-กะได นิทานพื้นบ้านกลุ่มจีน ทิเบต นิทานพื้นบ้านกลุ่มออสโตรเอเชียติก นิทานพื้นบ้านกลุ่มออสโตรนีเชียน และแตกต่างหรือช่างคล้าย: ปริทัศน์วัฒนธรรมจากนิทานพื้นบ้านอาเซียน โดยแต่ละบทมีการกําหนด จุดประสงค์การเรียนรู้การเขียนอธิบายทางวัฒนธรรม คําถามท้ายบทและกิจกรรมเสนอแนะ 3) หนังสือนิทานพื้นบ้านอาเซียนที่พัฒนาขึ้นมีคุณภาพอยู่ในระดับดีมากที่สุด และสามารถ พัฒนาเจตคติต่อพหุวัฒนธรรมของนักเรียนมัธยมศึกษาได้อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .01
The purposes of this research were 1) to analyze of ASEANs Folktale as intermediaries in multicultural learning of secondary school students 2) to develop ASEANs folktale book that promote the Multi Cultural Attitudes of secondary school students and 3) to assess of ASEANs folktale book on the secondary school students Multi Cultural Attitudes. The samples used in the research were 48 Mathayomsuksa 4/1 students in the second semester of academic year 2016, Sri Ayudhya school. The research tools consisted of an interview form for expert on the selection of ASEANs folktales, ASEANs folktales analysis form, an interview form for expert interviews on the development of ASEANs folktale book, ASEANs folktale book assessment form, the multi cultural attitudes measurement form, and an interview form for teachers and students on the use of ASEANs folktale book. The collected data were analyzed using content analysis, arithmetic mean (x), standard deviation (S.D.) and t-test (dependent samples). The results of the research are as follow; 1) There are 8 ASEANs folktales which all reflect cultural knowledge and can be used as mediator for multicultural learning of secondary school students. 2) The developed ASEANs folktales book has 6 chapters: General knowledge of folktales, Tai-Kadai folktales, Chinese-Tibetan folktales, Austroasiatic folktales, Austronesian folktales, and Differences or similarities: reviewing cultural from ASEANs folktales reveals that in each chapter, learning objectives are inhered, cultural are described, questions and suggestions are equipped. 3) The developed ASEANs folktales books are in high qualities and be able to promote multi cultural attitudes of secondary school students in the statistically significant at the .01 level