Enhancing the group work process through a Blended Learning Model by using Inquiry-Based Learning for Mathayomsuksa 2 at Burapha Phittayakhan Municipal School
Abstract:
ชื่อเรื่อง : การเสริมสร้างกระบวนการทำงานเป็นกลุ่มด้วยการเรียนรู้ผสมผสาน
แบบสืบเสาะหาความรู้ที่มีกระบวนการกลุ่ม สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2
โรงเรียนเทศบาลบูรพาพิทยาคาร
ผู้วิจัย : นางสาวประภาพร กล่ำแก้ว
ปริญญา : ปริญญาครุสตรมหาบัณฑิต (สาขาวิชาคอมพิวเตอร์ศึกษา)
มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม
อาจารย์ที่ปรึกษา : ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.สนิท ตีเมืองซ้าย
ปีที่สำเร็จการศึกษา : 2565
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาการปฏิบัติการเสริมสร้างกระบวนการทำงานเป็นกลุ่มด้วยการเรียนรู้ผสมผสานแบบกลุ่มสืบเสาะของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 และศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนหลังเรียนด้วยการเรียนรู้ผสมผสานแบบสืบเสาะหาความรู้ ใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Action Research) แบบ PAOR มี 4 ขั้นตอน คือ ขั้นวางแผน (Plan) ขั้นการปฏิบัติการ (Act) ขั้นสังเกต (Observe) ขั้นสะท้อนผลการปฏิบัติ (Reflect) โดยมีนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2/1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกศึกษา 2562 โรงเรียนเทศบาลบูรพาพิทยาคาร จำนวน 26 คน เป็นกลุ่มเป้าหมาย เครื่องมือที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบประเมินพฤติกรรมการทำงานเป็นกลุ่ม
และแบบสอบถามความพึงพอใจของผู้เรียน การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ โดยใช้ค่าเฉลี่ย (Mean) และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation)
ผลการวิจัยพบว่า การเสริมสร้างกระบวนการทำงานเป็นกลุ่มด้วยการเรียนรู้ผสมผสานแบบสืบเสาะหาความรู้ของนักเรียนซึ่งประกอบด้วย ความรู้ 5 ขั้นตอน ดังนี้ สร้างความสนใจ สำรวจและค้นหา อธิบายและลงข้อสรุป ขยายความรู้ และ ประเมิน มีการจัดกิจกรรมสภาพแวดล้อมทางการเรียนรู้แบบผสมผสานทั้งแบบเผชิญหน้าและการเรียนรู้ออนไลน์ รวมทั้งจัดให้มีการเรียนรู้ทั้งหมดเป็นการทำงานกลุ่ม หลังจากจัดกิจกรรมทั้งหมดแล้วพบว่านักเรียนมีพฤติกรรมการทำงานกลุ่มในระดับดีและผู้เรียนมีความพึงพอใจมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุด
คำสำคัญ: ทำงานเป็นกลุ่ม, การเรียนรู้ผสมผสาน, เทคนิคสืบเสาะหาความรู้
____________________________________________ อาจารย์ที่ปรึกษาวิทยานิพนธ์หลัก
Title : Enhancing the group work process through a Blended Learning Model
by using Inquiry-Based Learning for Mathayomsuksa 2 at Burapha
Phittayakhan Municipal School
Author : Ms. Praphaphorn Klamkaew
Degree : Master of Science in Education (Computer Studies)
Rajabhat Maha Sarakham University
Advisors : Assistant Professor Dr. Sanit Teemungsai
Year : 2022
Abstract
The objectives of this research were to study the practice of enhancing group work process by using a Enhancing the group work process through a Blended Learning Model by using Inquiry-Based Learning for Mathayomsuksa 2 and to study the satisfaction of students after learning with a Enhancing the group work process through a Blended Learning Model by using Inquiry-Based Learning. This research used PAOR action research processes which consisted of 4 steps: Plan, Action, Observe and Reflect. The target group is 26 students in the 2nd semester of the academic year 2019 at Burapha Phittayakhan Municipal School. The tools used for collecting data consisted of a learning management plan, a group work behavior assessment form, and a student satisfaction questionnaire. The statistics used to analyze the data were the mean and standard deviation.
The results of the research showed that enhancing the group work process through a Enhancing the group work process through a Blended Learning Model by
using Inquiry-Based Learning consisted of 5 stages as follows: Engagement, Exploration, Explanation, Elaboration and Evaluation. The blended learning environment includes both face-to-face and online learning which provides group learning. After all activities, it was found that the students' group work behaviors were at a good level and the students' satisfaction was at the highest level.
Keywords: group work, Blended Learning, Inquiry-Based Learning
___________________________________________________________ Major Advisor