แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Customer service improvement based on payment behavior electricity bill analysis using data mining approaches

keyword: Electricity bills
; Customer segmentation
; Clustering
; Data mining
; Predictive model
Abstract: Thailand Provincial Electricity Authority (PEA) has 19.36 million residential customers and approximately 73% of them have late or unpaid electricity payments. This causes several problems including reduction of PEA's income. Therefore, we aim to classify customers and to find data mining algorithms that predict classes of electricity payment behaviors of residential customers in order to improve customer service, to design marketing campaigns, to improve customer satisfaction and to reduce the number of late or unpaid payment of electricity bills. In this research, the data set consists of payment behaviors and demographic characteristics of customers, which are gathered from the questionnaire responses of 1,079 walk-in customers. The class prediction process is divided into two main parts: (a) clustering classes of customers by using Gaussian mixture model (GMM), agglomerative hierarchical clustering (AHC), and k-means algorithm. We evaluated those algorithms using the Davies-Bouldin index (DBI), and then choose clustering algorithm that gives the best score as the clustering model. (b) Using data mining algorithms to predict a class of a given customer. We performed experiments that compare five data mining algorithms, which are logistic regression (LR), decision tree (DT), random forest (RF), support vector machine (SVM), and extreme gradient boosted (XGBoost). These algorithms are evaluated with a confusion matrix to select the best algorithm. Our results showed that the random forest algorithm is a good choice for customer class prediction, and it can be used to develop appropriate strategies to increase satisfaction of customers and revenue of PEA. This research is useful for organizations electricity and want to understand the electricity bill payment behavior of their customers. Collectively, it leads to the development of appropriate strategies to increase satisfaction of customers and profit
Thammasat University. Thammasat University Library
Address: BANGKOK
Email: preserv@tu.ac.th
Role: advisor
Role: co-advisor
Created: 2021
Modified: 2023-02-20
Issued: 2023-02-20
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Thammasat University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 10584parinya.pdf 2.2 MB1 2024-05-20 10:53:42
ใช้เวลา
0.024843 วินาที

Parinya Khansong
Title Contributor Type
Customer service improvement based on payment behavior electricity bill analysis using data mining approaches
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Parinya Khansong
Seksan Laitrakun
Jessada Karnjana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Seksan Laitrakun
Title Creator Type and Date Create
A PDR-based indoor positioning system using smartphone-embedded IMU sensors
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Seksan Laitrakun
Warnnaphorn Suksuganjana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Customer service improvement based on payment behavior electricity bill analysis using data mining approaches
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Seksan Laitrakun;Jessada Karnjana
Parinya Khansong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Design and development of an IoT system for air-conditioning control in smart living
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Seksan Laitrakun
Phurich Saengthong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Forecasting short-term electric energy consumption using validated ensemble learning
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Seksan Laitrakun;Somsak Kittipiyakul
Wijethunga Gamage, Chatum Aloj Sankalpa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Smart-plug implementation and feature comparison for electrical appliance recognition
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Seksan Laitrakun
Puwaphat Jitket
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multi-sensor data fusion for measurement accuracy improvement for a landslide monitoring system
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Seksan Laitrakun
Nathnaree Smunyahirun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Deep learning-based microplastic identification using FTIR spectra
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Seksan Laitrakun
Thar, Aeint Shune
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jessada Karnjana
Title Creator Type and Date Create
Customer service improvement based on payment behavior electricity bill analysis using data mining approaches
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Seksan Laitrakun;Jessada Karnjana
Parinya Khansong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 11
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,390
รวม 2,401 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 9,686 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 22 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 8 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 4 ครั้ง
รวม 9,720 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124