แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The role of culture in corporate social responsibility practices in Asean: the cases of Malaysia, Philippines, and Thailand
บทบาทของวัฒนธรรมในการดำเนินงานด้านความรับผิดชอบต่อสังคม (CSR) ในอาเซียน: กรณีศึกษาประเทศมาเลเซีย ฟิลิปปินส์ และไทย

Abstract: Southeast Asia is a melting pot of various belief systems, traditions, customs, and cultures, influencing greatly the way of life in this part of the world. This study was conducted to identify dominant cultures and analyze their role on how Corporate Social Responsibility (CSR) is perceived and integrated by the private sectors in the region, looking at the cases of Malaysia’s CIMB Group, Philippines’ San Miguel Corporation (SMC), and Thailand’s Siam Cement Group (SCG) as case studies. Deploying Easton’s Systems Theory to analyze the CSR motivation, CSR practice, and CSR focus and themes of each company, this study posits that CSR has evolved, practiced, and focused differently in each company due to various factors and priorities at the global, national, company, and societal levels. This was affirmed by the Need-Based Approach of SMC, the Global Competitiveness Approach of SCG, and Institutionalized Approach of CIMB Group. These approaches provide a model that may explain and inform the development phases of CSR in ASEAN and its future direction. In analyzing the development and practiced of CSR, this study affirms that culture is in the heart of CSR practices in ASEAN, transferred by actors through the stakeholder’s engagement process. This was demonstrated by the early accounts of CSR practices in the region even before the term has emerged globally. Early practices of CSR are conducted in the name of religion, belief system, traditions, and customs. This study further concludes that as the company expands, it transforms traditions and cultures into corporate culture, reflecting more widely known international norms. This then in effect creates more CSR awareness to the business community, and to the society as a whole. This study affirms its hypothesis that culture affects CSR policy in the region, and at the same time, policy affects and transforms culture. With this understanding, CSR still has a lot of room for development, and this study suggests that culture can serve as a communication tool to encourage, promote, deeply understand, and integrate CSR into the business strategies of Southeast Asian companies.
Abstract: เอเชียตะวันออกเฉียงใต้เป็นแหล่งรวมระบบความเชื่อ แบบแผน จารีตประเพณี และวัฒนธรรมที่หลากหลายซึ่งมีอิทธิพลต่อการดำเนินชีวิตของผู้คนในภูมิภาค วิทยานิพนธ์ฉบับนี้กล่าวถึงวัฒนธรรมหลักและการรับรู้ รวมถึงการบูรณาการวัฒนธรรมหลักเข้าสู่การดำเนินการด้านความรับผิดชอบต่อสังคม (Corporate Social Responsibility – CSR) ของภาคเอกชนในภูมิภาค โดยมีกลุ่ม CIMB ในประเทศมาเลเซีย บริษัท San Miguel Corporation (SMC) ในประเทศฟิลิปปินส์ และบริษัท ปูนซิเมนต์ไทย จำกัด (มหาชน) (SCG) ในประเทศไทย เป็นกรณีศึกษา และใช้ทฤษฎีระบบของอีสตัน (Easton’s Systems Theory) ในการวิเคราะห์แรงจูงใจ วิธีการดำเนินการ เป้าหมาย และทิศทางในการดำเนินกิจกรรม CSR การศึกษานี้สะท้อนให้เห็นว่า แต่ละองค์กรธุรกิจมีการพัฒนา การดำเนินการ และเป้าหมายในการดำเนินกิจกรรม CSR ที่แตกต่างกัน อันเป็นผลมาจากปัจจัยที่หลากหลาย รวมถึงการจัดลำดับความสำคัญของประเด็นความสนใจในระดับโลก ระดับชาติ ระดับองค์กร และระดับสังคม ที่แตกต่างกันไป ไม่ว่าจะเป็นแนวทางที่อิงความต้องการของสังคม (Need-Based Approach ) ของ SMC แนวทางที่มุ่งเน้นความสามารถในการแข่งขันในเวทีโลก (Global Competitiveness Approach) ของ SCG หรือ แนวทางของการบริหารเชิงสถาบัน (Institutionalized Approach) ของกลุ่ม CIMB ซึ่งแนวทางการดำเนินกิจกรรม CSR ของแต่ละกลุ่มบริษัทนั้นได้สะท้อนแบบจำลองที่อธิบายวิวัฒนาการ รวมถึงทิศทางของ CSR ในอนาคตของภาคเอกชนในกลุ่มประเทศอาเซียน จากการวิเคราะห์การพัฒนาและการดำเนินการ CSR สรุปได้ว่า วัฒนธรรมเป็นหัวใจสำคัญของการดำเนินกิจกรรม CSR โดยมีการส่งถ่ายวัฒนธรรมผ่านผู้มีบทบาทต่างๆ ในขั้นตอนของการสร้างปฏิสัมพันธ์กับผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ซึ่งกิจกรรมความรับผิดชอบต่อสังคมในอาเซียนนั้นมีการเริ่มดำเนินการมาก่อนที่มีการใช้คำเรียก CSR กันทั่วโลก โดยดำเนินการภายใต้อิทธิพลจากศาสนา ระบบความเชื่อ วัฒนธรรม และขนบธรรมเนียมประเพณี นอกจากนี้ ยังสรุปเพิ่มเติมว่า เมื่อบริษัทเติบโตขึ้น วัฒนธรรมและขนบธรรมเนียมประเพณีจะถูกขมวดและประยุกต์เข้ามาเป็นวัฒนธรรมองค์กร ซึ่งสะท้อนให้เห็นถึงบรรทัดฐานการดำเนินธุรกิจในระดับสากล ทั้งยังส่งผลให้เสริมสร้างความสำนึกในการรับผิดชอบต่อส่วนรวมขององค์กรในแวดวงธุรกิจและของสังคมในวงกว้าง การศึกษาวิจัยนี้ได้พิสูจน์สมมติฐานที่ว่า วัฒนธรรมมีอิทธิพลต่อนโยบายการดำเนินการ CSR ในภูมิภาค และในขณะเดียวกัน นโยบายดังกล่าวก็ส่งผลกระทบและสร้างความเปลี่ยนแปลงต่อวัฒนธรรม สำหรับการพัฒนา CSR นั้น ยังมีโอกาสและรูปแบบที่ดำเนินการได้อีกมากมาย ซึ่งการศึกษาวิจัยนี้ได้แสดงถึงศักยภาพของการใช้การสื่อสารเชิงวัฒนธรรมเป็นเครื่องมือในการส่งเสริม สนับสนุน และสร้างความเข้าใจเกี่ยวกับ CSR รวมถีงการบูรณาการ CSR สู่กลยุทธ์ทางธุรกิจขององค์กรในภูมิภาคอาเซียน
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: Advisor
Role: Advisor
Created: 2015
Modified: 2023-02-06
Issued: 2023-02-06
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76501
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5787554820.pdf 3.21 MB
ใช้เวลา
0.034472 วินาที

Guill Marc Daus Mariano
Title Contributor Type
The role of culture in corporate social responsibility practices in Asean: the cases of Malaysia, Philippines, and Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Guill Marc Daus Mariano
Saikaew Thipakorn
Somporn Kamolsiripichaiporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Saikaew Thipakorn
Title Creator Type and Date Create
Comparative studies of South Korea's and Japan's nation branding
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn
Piyarat Wienrawee
วิทยานิพนธ์/Thesis
LOCALIZATION OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY STRATEGY OF KOREAN MULTINATIONAL CORPORATIONS IN SOUTHEAST ASIA A COMPARATIVE STUDY OF THAILAND AND VIETNAM
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn;Somporn Kamolsiripichaiporn
Ji Hyeon Bang
วิทยานิพนธ์/Thesis
A BUDDHIST APPROACH AS AN ALTERNATIVE ECONOMIC PARADIGM: A CASE STUDY OF INTERNATIONAL NETWORK OF ENGAGED BUDDHISTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn;Bharat Dahiya
Pawel Kazimierz Bartosik
วิทยานิพนธ์/Thesis
SOUTH KOREAN GOVERNMENT'S ROLES INSUPPORTING WOMEN'S STATUS THROUGH THE SAEMAUL UNDONG PROJECT
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn
Pichayapa Deethonglang
วิทยานิพนธ์/Thesis
APPRECIATION OF THAI CULTURE IN KOREAN MUAY THAI PRACTITIONERS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn;Wichian Intasi
Ratfah Laosuwanwat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Korean brand ambassadors and nationalism
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn
Pacharawan Pathmanand
วิทยานิพนธ์/Thesis
Education And Identity Of Myanmar Migrant Children In Samut Sakhon Province
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn;Premjai Vungsriphisal
Shan Li
วิทยานิพนธ์/Thesis
Impacts of Mekong river commission's fisheries programme on sustainable development in Angnamhoum and Hoinamyen villages, Vientiane, Lao PDR
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Saikaew Thipakorn;Than Mya
Bangone Santavasy
วิทยานิพนธ์/Thesis
Social integration of Chinese students in Thai society: the case of Chinese students in Chulalongkorn University and Dhurakij Pundit University
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn
Caoyi Zhang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The role of culture in corporate social responsibility practices in Asean: the cases of Malaysia, Philippines, and Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn;Somporn Kamolsiripichaiporn
Guill Marc Daus Mariano
วิทยานิพนธ์/Thesis
Public perception on privacy and acceptance of contact tracing application for controlling the spread of COVID-19 in Quang Ninh, Vietnam
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn
Hung Gia Do
วิทยานิพนธ์/Thesis
Vietnam-India security relations: extrapolating Indias potential role in the maintenance of balance of power in Aasen
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn
Felix Jonas Jantz
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study of women leaders in Southeast Asia
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn
Jin Meichen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Study of nationalism and consolidation of democracy in South Korea : 1987-1993
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn
Nura-arnis Kitkongpat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The popularity of Thai Y Series in Japan
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Thanayod Lopattananont;Saikaew Thipakorn
Taiki Yamamoto
วิทยานิพนธ์/Thesis
Somporn Kamolsiripichaiporn
Title Creator Type and Date Create
Degradation of estrogens by bacteria isolated from animal farm soils
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanoktip Packdibamrung;Somporn Kamolsiripichaiporn
Chanoknad Pornsamrit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effect of smoking on vitamin C status
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nusiri Lerdvuthisopon;Surat Komindr;Somporn Kamolsiripichaiporn
Somporn Tungboribunrat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Incorporation of multi-stakeholder interest for a comprehensive environmental performance evaluation procedure : case study of a Thai cement industry
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Somporn Kamolsiripichaiporn
Laksanawan Polompai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A systematic approach for waste exchange in Bang Poo Industrial Estate and a case study of steel scrap exchange
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Somporn Kamolsiripichaiporn;Nurak Grisdanurak
Uthai Chantavit
วิทยานิพนธ์/Thesis
LOCALIZATION OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY STRATEGY OF KOREAN MULTINATIONAL CORPORATIONS IN SOUTHEAST ASIA A COMPARATIVE STUDY OF THAILAND AND VIETNAM
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn;Somporn Kamolsiripichaiporn
Ji Hyeon Bang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The role of culture in corporate social responsibility practices in Asean: the cases of Malaysia, Philippines, and Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Saikaew Thipakorn;Somporn Kamolsiripichaiporn
Guill Marc Daus Mariano
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 12
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4,483
รวม 4,495 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 244,682 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,661 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 494 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 91 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 29 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 17 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 8 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 5 ครั้ง
รวม 246,987 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.212