แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A comparative study of road traffic violation between Thai and Japanese students
การศึกษาเชิงเปรียบเทียบของการฝ่าฝืนการจราจรระหว่างนักเรียนไทยและญี่ปุ่น​

LCSH: Traffic violations -- Thailand
LCSH: Traffic violations -- Japan
Abstract: During the last ten years. Accidents of vulnerable road users in Thailand have increased significantly and hit the most severe accident in 2017, especially teenagers between 15-19 year-old. When comparing to Japan in 2017, Japan has reached the lowest accident of all-time since 1960. Considering differences, there are differences in attitudes and behavior toward violation behavior. This study aims to analyze the factor affecting violation behavior between Thai and Japanese to determine the appropriate policies and recommendations. By studying road user's behavior and attitude based on the theory of planned behavior (TPB) in Bangkok, Thailand and Sapporo, Hokkaido, Japan. Questionnaires with road user violation behaviors were designed and developed for each country, and the surveys were conducted and distributed. The 201 samples in Japan and 477 samples in Thailand were collected, which have been valid responses. The validity and reliability of the questionnaire were evaluated. The data were analyzed by using the structural equation model (SEM). It was found that all of the models were significant. In Japan, the bicycle and the pedestrian model were used. Found that the most impactful factors of the bicycle model were notice failure and bicycle stun. Besides, for the pedestrian model were Instrumental attitude and conformity tendency. In Thailand, the motorcycle and the pedestrian model were used. The most impactful factors were traffic error and motorcycle stunt. For the pedestrian model were instrumental attitude, descriptive norm, and conformity tendency. It could be concluded that promoting the awareness of violation and accident by teaching the exact way to ride a motorcycle in detail and realize how they could decrease injuries and violations. However, in the community to prevent accidents, the community has to make the environment safe, build healthy communities and societies, give teenagers importance, and open up opportunities for adjustment. Lastly, the activities and promoting should emphasize parents and companions about the intention to violate the traffic rule. Moreover, cultivate consciousness in their own behavior.
Abstract: จากในช่วง 10 ปีที่ผ่านมา อุบัติเหตุที่เกิดจากผู้ใช้ถนนที่เปราะบางในประเทศไทยเพิ่มขึ้นอย่างมากจนเป็นประเทศที่มีอุบัติเหตุมากที่สุดในปี 2017 โดยเฉพาะเด็กที่มีอายุอยู่ในช่วง 15-29 ปี เมื่อเปรียบเทียบกับประเทศญี่ปุ่นในปี 2017 ญี่ปุ่นได้ประสบความสำเร็จในการลดอุบัติเหตุให้น้อยที่สุดตลอดกาลนับตั้งแต่ปี 1960 เมื่อพิจารณาถึงผลต่าง สิ่งที่แตกต่างกันอาจจะเป็นพฤติกรรมหรือทัศนคติที่ส่งผลไปยังพฤติกรรมการฝ่าฝืนกฏจราจร การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการฝ่าฝืนกฏจราจรระหว่างไทยและญี่ปุ่นเพื่อกำหนดนโยบายและข้อเสนอแนะที่เหมาะสม โดยศึกษาพฤติกรรมและทัศนคติของผู้ใช้รถใช้ถนนตามทฤษฎีพฤติกรรมตามแผน (TPB) ในกรุงเทพฯประเทศไทยและซัปโปโรฮอกไกโดประเทศญี่ปุ่น แบบสอบถามเกี่ยวกับพฤติกรรมการฝ่าฝืนกฏจราจรได้ถูกออกแบบและปรับปรุงเพื่อให้เหมาะกับแต่ละประเทศ และได้ทำการสำรวจและเก็บตัวอย่างได้ 201 ตัวอย่างในประเทศญี่ปุ่น และ 477 ตัวอย่างในประเทศไทย ความถูกต้องและความน่าเชื่อถือของแบบสอบถามได้ถูกทดสอบและนำไปวิเคราะห์แบบจำลองสมการเชิงโครงสร้าง (SEM) พบว่าแบบจำลองทั้งหมดมีนัยสำคัญ ในประเทศญี่ปุ่นมีการใช้งานจักรยานและคนเดินเท้า พบถึงปัจจัยที่ส่งผลกระทบมากที่สุดคือความผิดพลาดในการสังเกตและพฤติกรรมเสี่ยง นอกจากนี้สำหรับคนเดินเท้าพบว่าการโน้มน้าวและทัศนคติส่งผลต่อพฤติกรรมเป็นหลัก ในประเทศไทยมีการใช้งานจักรยานยนต์และคนเดินเท้า พบถึงปัจจัยที่ส่งผลกระทบมากที่สุดคือความผิดผลาดในการจราจรและพฤติกรรมเสี่ยง สำหรับคนเดินเท้า พบถึงปัจจัยที่ส่งผลกระทบมากที่สุดคือทัศนคติ การทำตามกลุ่มอ้างอิง และการโน้มน้าว ซึ่งสามารถสรุปได้ว่าการส่งเสริมให้ตระหนักถึงการฝ่าฝืนและอุบัติเหตุที่จะเกิดขึ้นโดยสอนวิธีการขี่มอเตอร์ไซค์ที่ถูกต้องโดยละเอียด เพื่อให้เห็นและตระหนักว่าจะลดการบาดเจ็บและการฝ่าฝืนได้อย่างไร อย่างไรก็ตามในชุมชน เพื่อป้องกันอุบัติเหตุชุมชนจะต้องทำให้สภาพแวดล้อมปลอดภัย สร้างชุมชนและสังคมที่ดีต่อและให้ความสำคัญกับวัยรุ่นและเปิดโอกาสให้ปรับตัว ประการสุดท้ายกิจกรรมและการส่งเสริมควรเน้นย้ำผู้ปกครองและผู้ร่วมกิจกรรมเกี่ยวกับเจตนาที่จะฝ่าฝืนกฎจราจร นอกจากนี้ควรจะเป็นการปลูกจิตสำนึกในพฤติกรรมของผู้ใช้รถใช้ถนน
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Role: advisor
Created: 2020
Modified: 2023-01-11
Issued: 2023-01-11
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/77155
eng
Descipline: Civil Engineering
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 6170153621[1].pdf 4.64 MB1 2025-09-18 10:54:29
ใช้เวลา
0.023687 วินาที

Napattharakorn Katanararoj
Title Contributor Type
A comparative study of road traffic violation between Thai and Japanese students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Napattharakorn Katanararoj
Kasem Choocharukul
Kunihiro Kishi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kasem Choocharukul
Title Creator Type and Date Create
Attitudes and psychological factors affecting commuter’s intention towards future urban rail transport
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kasem Choocharukul;Nakatsuji, Takashi
Long, Borith
วิทยานิพนธ์/Thesis
Modeling pedestrian level of service in developing countries
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kasem Choocharukul;Kunihiro Kishi
Hidayat, Nursyamsu
วิทยานิพนธ์/Thesis
TRAVEL BEHAVIOR AND RESPONSES TO CHANGE IN TRANSIT FARE: A COMPARATIVE STUDY OF URBAN RAIL PASSENGERS BETWEEN BANGKOK AND MANILA
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kasem Choocharukul;Kunihiro Kishi
Marcus Kyle Taracatac Baron
วิทยานิพนธ์/Thesis
Stated preference analysis of bus service attribustes in Phnom Penh
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kasem Choocharukul
Ung Meng Hong
วิทยานิพนธ์/Thesis
TRAVEL BEHAVIOR AND FACTORS INFLUENCING FREQUENCY OF USING INFORMAL TRANSPORT AND PUBLIC BUS IN URBAN AREA OF PHNOM PENH
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kasem Choocharukul
Nguonsong Eung
วิทยานิพนธ์/Thesis
Application of information technology to build road inventory in Lao PDR
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kasem Choocharukul
Anousone Outhailatsady
วิทยานิพนธ์/Thesis
Policy for sustainable informal transport - a case study of feeder services in Bangkok, Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kasem Choocharukul
Chutaporn Amrapala
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of road traffic violation between Thai and Japanese students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kasem Choocharukul;Kunihiro Kishi
Napattharakorn Katanararoj
วิทยานิพนธ์/Thesis
Consumer preferences and policy assessment on electric vehicle adoption in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kasem Choocharukul
Phasiri Manutworakit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kunihiro Kishi
Title Creator Type and Date Create
Modeling pedestrian level of service in developing countries
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kasem Choocharukul;Kunihiro Kishi
Hidayat, Nursyamsu
วิทยานิพนธ์/Thesis
TRAVEL BEHAVIOR AND RESPONSES TO CHANGE IN TRANSIT FARE: A COMPARATIVE STUDY OF URBAN RAIL PASSENGERS BETWEEN BANGKOK AND MANILA
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kasem Choocharukul;Kunihiro Kishi
Marcus Kyle Taracatac Baron
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of road traffic violation between Thai and Japanese students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kasem Choocharukul;Kunihiro Kishi
Napattharakorn Katanararoj
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,374
รวม 1,375 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 56,615 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 38 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 12 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 4 ครั้ง
รวม 56,669 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28