Abstract:
การวิจัยกึ่งทดลองนี้ วัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบพฤติกรรมการสะท้อนคิดของนักศึกษาพยาบาล ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ผ่านกระบวนการสะท้อนคิดในสถาบันการศึกษาเอกชนแห่งหนึ่ง กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 4 ที่ลงทะเบียนวิชาปฏิบัติการพยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวช ปีการศึกษา 2563 จำนวน 48 ราย กลุ่มตัวอย่างได้รับการจัดกลุ่มสนทนาสะท้อนคิด 1 ครั้งต่อสัปดาห์ หลังเสร็จสิ้นการฝึกแต่ละสัปดาห์ เป็นเวลา 5 สัปดาห์ เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย แบบบันทึกการสะท้อนคิด แบบสอบถามพฤติกรรมสะท้อนคิด และแบบสอบถามความคิดเห็นประโยชน์ของการบันทึกการสะท้อนคิด วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนาและสถิติทดสอบที ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างมีคะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมการสะท้อนคิดหลังการทดลองเท่ากับ 3.36 (SD = 0.28) สูงกว่าก่อนการทดลอง (M = 2.51, SD = 0.36) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < .05) และมีค่าเฉลี่ยความคิดเห็นต่อประโยชน์ของการบันทึกสะท้อนคิดเท่ากับ 3.54 (SD = 0.29) ผลการศึกษานี้เสนอแนะว่าควรนำการจัดการเรียนรู้ผ่านกระบวนการสะท้อนคิดไปประยุกต์ใช้ในทุกรายวิชาปฏิบัติการพยาบาล เพื่อส่งเสริมทักษะทางปัญญาของนักศึกษาด้านการตระหนักรู้ในศักยภาพและสิ่งที่เป็นจุดอ่อนของตนเอง การคิดวิเคราะห์อย่างเป็นระบบ ซึ่งจะส่งผลต่อการพัฒนาคุณภาพการพยาบาล
This quasi-experimental research aimed to compare reflective thinking behaviors of nursing students in a private university in Bangkok before and after receiving a Learning Management Through Reflective Thinking process. The sample was 48 fourth-year nursing students in a Psychiatric Nursing Practicum in academic year 2020. The sample participated in reflective thinking group discussion at the end of the practicum class meeting once a week for 5 consecutive weeks. Research instruments included the reflection record form, reflective thinking questionnaire, and opinion towards benefit of reflection questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistic and paired t-tests. The results indicated that the nursing students post-test reflective thinking behavior scores (M = 3.36, SD = 0.28) were significantly higher than their pre-test scores (M = 2.51, SD = 0.36; p <.05). The mean score for benefits of the reflection was 3.54 (S.D. = 0.29). Therefore, the reflective thinking process should be applied for learning management in each class of a nursing practicum. The reflective thinking process could enhance intellectual skills relevant to self-awareness of student strengths and weaknesses and improve systematic analysis, which might lead to improving nursing quality of care.