Influence of psychological capitals as the interaction variable affected the organizational citizenship behavior of the employees in soft drink business company in Bang Bon district, Bangkok
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ระดับของภาวะผู้นำ ความพร้อมในการเปลี่ยนแปลง ทุนทางจิตวิทยา และพฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดี (2) ความพร้อมในการเปลี่ยนแปลงที่อยู่ในฐานะตัวแปรส่งผ่านที่เชื่อมโยงภาวะผู้นำสู่พฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดี และ (3) ทุนทางจิตวิทยาที่อยู่ในฐานะตัวแปรกำกับที่เชื่อมโยงความพร้อมในการเปลี่ยนแปลงสู่พฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีของพนักงานธุรกิจผลิตเครื่องดื่มน้ำอัดลม เขตบางบอน กรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ พนักงานของธุรกิจผลิตเครื่องดื่มน้ำอัดลม เขตบางบอน กรุงเทพมหานคร จำนวน 114 ตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม และสถิติที่ใช้ในการวิจัย คือ การวิเคราะห์ด้วยค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์สมการโครงสร้าง ผลการวิจัยพบว่า (1) พนักงานของธุรกิจผลิตเครื่องดื่มน้ำอัดลม เขตบางบอน กรุงเทพมหานคร มีระดับภาวะผู้นำ ความพร้อมในการเปลี่ยนแปลง ทุนทางจิตวิทยา และพฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีมีค่าเฉลี่ยโดยรวมอยู่ในระดับมาก (2) ความพร้อมในการเปลี่ยนแปลงเป็น ตัวแปรส่งผ่านที่เชื่อมโยงภาวะผู้นำสู่พฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดี และ (3) ทุนทางจิตวิทยาเป็นตัวแปรกำกับที่เชื่อมโยงความพร้อมในการเปลี่ยนแปลงสู่พฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดี ซึ่งจากผลการวิจัยนี้ธุรกิจ ควรมุ่งเน้นสร้างภาวะผู้นำให้เกิดแก่พนักงาน โดยอาศัยปัจจัยความพร้อมในการเปลี่ยนแปลงและทุนทางจิตวิทยาเข้ามาเสริมสร้างให้เกิดพฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีของพนักงานเพิ่มสูงขึ้นอย่างต่อเนื่อง
This study aimed to investigate: (1) levels of leadership, readiness for chance, psychological capital, and organizational citizenship behavior; (2) the readiness for chance as the mediated variable correlated with the leadership and the organizational citizenship behavior; and (3) the psychological capital as the moderated variable correlated with the readiness for chance and the organizational citizenship behavior of the employees in a soft drink company in Ban Bon district, Bangkok. Samples in the study were 144 employees in a soft drink company in Bang Bon district, Bangkok. The research instruments in the study were a questionnaire and statistics used in the study were percentage, means, standard deviation, and the analysis of the structural equation modeling (SEM). The results of the study revealed that: (1) the employees in a soft drink company in Bang Bon district, Bangkok had averaged levels of leadership, readiness for chance, psychological capital, and organizational citizenship behavior at the high level; (2) the readiness for chance was a mediated variable which was correlated with the leadership and the organizational citizenship behavior; and (3) the psychological capital was a moderated variable which was correlated with the readiness for chance and the organizational citizenship behavior. Based on the results of the study, the company should emphasize on the contribution of leadership for its company which must be co-existed with the readiness for chance and psychological capital to foster to continuously increase the organizational citizenship behavior.