Abstract:
ชื่อเรื่อง : การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ทักษะปฏิบัติรำวงมาตรฐาน
โดยใช้รูปแบบของเดวีส์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1
ผู้วิจัย : นางสาวชนากานต์ อ่อนประทุม
ปริญญา : ครุศาสตรมหาบัณฑิต (หลักสูตรและการเรียนการสอน)
มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม
อาจารย์ที่ปรึกษา : ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.สมาน เอกพิมพ์
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.พิทยวัฒน์ พันธะศรี
ปีการศึกษา : 2563
บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ทักษะปฏิบัติการรำวงมาตรฐาน
โดยใช้รูปแบบของเดวีส์สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีประสิทธิภาพ 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์
ทางการเรียนของนักเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน 3) ศึกษาทักษะปฏิบัติรำวงมาตรฐานของนักเรียน และ
4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียน
ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/2 จำนวน 32 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 โรงเรียนท่าขอนยางพิทยาคม
โดยใช้เทคนิคการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่
1) แผนการจัดการเรียนรู้ 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ชนิดเลือกตอบ 4 ตัวเลือก
3) แบบประเมินทักษะปฏิบัติรำวงมาตรฐาน 4) แบบสอบถามความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์
ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที (t test dependent
Sample)
ผลการวิจัยพบว่า กิจกรรมการเรียนรู้ทักษะปฏิบัติรำวงมาตรฐาน โดยใช้รูปแบบของเดวีส์
มีประสิทธิภาพ (E1/E2) เท่ากับ 84.15/83.85 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ (80/80) นักเรียนมีคะแนน
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงขึ้นกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 มีทักษะปฏิบัติ
รำวงมาตรฐาน โดยใช้รูปแบบของเดวีส์หลังเรียนอยู่ในระดับดีขึ้นไป คิดเป็นร้อยละ 100 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์
และมีความพึงพอใจ ต่อกิจกรรมการเรียนรู้ทักษะปฏิบัติรำวงมาตรฐาน โดยใช้รูปแบบของเดวีส์
โดยรวมอยู่ในระดับมาก ( =4.31, S.D.=0.65)
คำสำคัญ : ทักษะปฏิบัติ, รำวงมาตรฐาน, รูปแบบการเรียนการสอนทักษะปฏิบัติของเดวีส์
________________________________________________อาจารย์ที่ปรึกษาวิทยานิพนธ์หลัก
ข
Title : Development of Learning Activities on Standard Thai dance
Performance skills Based on Davies Instructional Model for
Seventh Grade Students
Author : Miss Chayakarn Onpratum
Degree : Master of Education (Curriculum and Instruction)
Rajabhat Maha Sarakham University
Advisors : Assistant Professor Dr. Samarn Ekkapim
Assistant Professor Dr. Pittayawat Pantasri
Year : 2020
ABSTACT
The objective of this study were to 1) effectively develop of Learning Activities on
Standard Thaidance Performance skills Based on Davies Instructional Model for Seventh
Grade Students. 2) to compare learning achievements for Mathayom Suksa 1 to Learning
Activities on Standard Thaidance Performance skills Based on Davies Instructional Model
for Seventh Grade Students between before and after learning. 3) to compare the
performance skills for Seventh Grade Students to Learning Activities on Standard
Thaidance Performance skills Based on Davies Instructional Model after learning. And 4) to
student s satisfaction to Learning Activities on Standard Thaidance Performance skills
Based on Davies Instructional Model. The samples consisted of 32 students who studied in
Seventh Grade Students in the first semester of the academic year 2019
Thakonyangpittayakom School. They were selected by cluster random sampling. The
research instrument consisted of 12 lesson plans, the performance skill test, the achieve
test and the learning satisfaction evaluation form. The research statistical tools were used
percentage, mean, standard deviation and ttest (Dependent Sample).
The research results were as follows; 1) develop of Learning Management on
Standard Thai Dance by using Davies Instructional Model for Mathayom Suksa 1 was
84.15/83.85. 2) The learning achievement of students after learning through Learning
Management on Standard Thai Dance by using Davies Instructional Model for Mathayom
Suksa 1 was significantly higher at .01 level. 3)The performance skill test of students after
ค
learning through Learning Management on Standard Thai Dance by using Davies
Instructional Model for Mathayom Suksa 1 was 8 6 .7 2 higher at 80 percentage. 4) The
students satisfaction questionnaire towards the Learning Management on Standard Thai
Dance by Based on Davies Instructional Model for Mathayom Suksa 1 was high ( =4.31,
S.D.=0.65) .
Keyword: Performance Skills, Standard Thai Dance, Davies Instructional Model
_____________________________________________________________ Major Advisor