Abstract:
การพัฒนาทักษะการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ของนักเรียนยังมีปัญหาอันเนื่องมาจากการออกแบบ
กิจกรรมการจัดการเรียนการสอนของครูที่ไม่สามารถพัฒนาทักษะการเรียนรู้ของผูเ้รียนได้อย่างแท้จริง ดังนั้น
ผู้วิจัยจึงสนใจศึกษาการพัฒนาการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ของผู้เรียนด้วยการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม
โดยมีวัตถุประสงค์ในการวิจัยเพื่อ 1) สร้างการมีส่วนร่วมในการพัฒนาการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ของผู้เรียน
2) ศึกษาการพัฒนาครูเพื่อพัฒนาการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 โดยใช้กระบวนการวิจัยแบบมีส่วนร่วม และ 3) ศึกษา
การพัฒนาการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ของผู้เรียนในโรงเรียนหนองชุมแสงวิทยาโดยใช้กระบวนการวิจัยแบบมี
ส่วนร่วม ประชากรที่ใช้ในการวิจัยคือครูกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ในโรงเรียนหนองชุมแสงวิทยาจำนวน
6 คน และนักเรียนมัธยมศึกษาปี ที่1 - มัธยมศึกษาปี ที่ 6 ในโรงเรียนหนองชุมแสงวิทยาจำนวน 134 คน รวมทั้งหมด
140 คน โดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) การสนทนากลุ่ม 2) คู่มือการพัฒนาการเรียนรู้
ในศตวรรษที่ 21 ของผู้เรียนโดยใช้กระบวนการวิจัยแบบมีส่วนร่วม 3) แบบทดสอบการพัฒนาการเรียนรู้
ในศตวรรษที่ 21 ของผู้เรียนโดยใชักระบวนการวจิยัแบบมีส่วนร่วม มีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.84 และ 4) แบบสอบถาม
ความคิดเห็นที่มีต่อการพัฒนาการเรียนรู้ในศตวรรษ ที่ 21 ของผู้เรียน มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.94 การวิเคราะห์ข้อมูล
เชิงปริมาณใช้สถิติบรรยายคือร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าร้อยละความก้าวหน้า ส่วนการวิเคราะห์
ข้อมูลการสนทนากลุ่มใช้การวเิคราะห์เชิงเนื้อหา
ผลการวิจัยพบวา่
1. จากการสนทนากลุ่มเกี่ยวกับการพัฒนาการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ของผู้เรียนพบว่า ครูดำเนินการ
ร่วมกัน 4 ขั้นตอน คือ1) ครูร่วมกันสำรวจปัญหาการเรียนรู้ของนักเรียนแต่ละชั้นเรียน 2) ครูร่วมคิด ร่วมตัดสินใจเลือก
วิธีการแก้ปัญหา 3) ครูร่วมกันดำเนินการแก้ปัญหา และ 4) ครูร่วมกันประเมินผลการพัฒนาการเรียนรู้ของผู้เรียน
2. ผลการพัฒนาครูในพัฒนาการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 โดยใช้กระบวนการวิจยัแบบมีส่วนร่วม
ครูมีค่าร้อยละความก้าวหน้า 46.67 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้
3. ผลการพัฒนาการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 พบว่า นักเรียนมีค่าร้อยละความก้าวหน้า 41.65
ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด และส่วนทักษะการเรียนรู้แบบใช้ปัญหาเป็นฐานทักษะการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21
ของผู้เรียน โดยภาพรวมอยู่ในระดับมากเมื่อพิจารณาเป็นรายทักษะ พบวา่ ทักษะทุกทักษะอยู่ในระดับมาก ทักษะ
ที่มีค่าเฉลี่ยอยู่ในอันดับแรก คือ ทักษะสารสนเทศสื่อและเทคโนโลยี รองลงมา คือ ทักษะชีวิตและการทำงาน และ
ทักษะการเรียนรู้และนวัตกรรม ตามลำดับ
จากผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่าการพัฒนาการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ของผู้เรียนโดยใช้กระบวนการวิจัย
แบบมีส่วนร่วมส่งผลให้ครูเกิดการเรียนรู้ในการพัฒนาทักษะการเรียนรู้ของนักเรียนร่วมกันตั้งแต่การสำรวจปัญหา
ไปจนถึงการร่วมดำเนินการและประเมินผลจึงก่อใหเ้กิดความผูกพันกับงาน ดังนั้นโรงเรียนควรมีการใช้กลยทุธ์การวิจัย
เชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมในการพัฒนาคุณภาพผู้เรียนอย่างต่อเนื่องเพื่อให้นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนที่ดีขึ้น
The development of learning skills in the 21st century of students still had problems because the teaching
and learning management of teachers was not able to truly improve the learners' learning skills. Therefore, the researcher
was interested in studying the development of the 21st century learning of learners with participatory action research. The
objectives of this research were to: 1) create participation in development of 21st century learning of learners, 2) study
teachers developement for learning development in the 21st century by using participatory research process, 3) study the
21st century learning development of students in Nong Chumsaeng School by applying participatory research approach.
The research populations used in this research were 6 teachers in science learning strand teaching in Mathayomsuksa 1-6
of Nong Chumsaeng School and 134 students in Mathayomsuksa 1-6of Nong Chumsaeng School, included 140 samples,
selected by purposive sampling. The research tools were: 1) focus group discussions, 2) a handbook on the 21st
century
learning development of students by applying participatory research approach, 3) a test on the 21st
century learning
development of students by applying participatory research approach, reliability of.84, and 4) a questionnaire for
measuring students and teachers opinion on the 21st century learning development of students in Nong Chumsaeng
School byapplying participatory research approach, reliability of .94. Quantitative data analysis using descriptive statistics
was percentage, mean, standard deviation and the percentage of progress. Data analysis from focus group discussion used
content analysis.
The research results were as follows:
1. From the discussion group about the development of the 21st century learning of students, it was
found that teachers conducted 4 steps together: 1) teachers together explore the learning problems of students in each class,
2) teachers together decided to choose a solution to the problem, 3) teachers together solve problems, and 4) teachers
together evaluate the learning development of learners.
2. The result of developing teachers in the development for learning development in the 21st century by
using participatory research process, teachers had a 46.67 percent progress in accordance with the criteria
3. As a result of learning development in the 21st century, it was found that students had a 41.65 percent
progress which was in accordance with the criteria. Problem-based learning skills in the 21st century learning skills of the
learners in overall were at a high level. When considering each skill, it was found that all skills were at a high level. The
skills with the highest level were information, media and technology skills, followed by life and work skills, and learning
and innovation skills, respectively.
The research finding revealed that the learning development in the 21st century by applying participatory
research approach could cause teachers learning to develop students' learning skills together from surveying problems to
co-operation and evaluation, which affected the work engagement. Therefore, schools should continuously apply
participatory research strategy in developing student quality to increase students learning achievement.