Development of Dancing Activity Package based on the Contemplative Education for Promoting Executive Functions Skill on Emotional Control for Young Children.
Abstract:
ทักษะการคิดเชิงบริหารด้านการควบคุมอารมณ์ เป็นทักษะที่มีความสำคัญต่อการพัฒนา
ด้านต่างๆ ของเด็กปฐมวัย เนื่องจากเป็นส่วนที่มีการเชื่องโยงกับสมองส่วนหน้าและการควบคุมอารมณ์
ของเด็กปฐมวัย ผู้วิจัยจึงสนใจทำวิจัยเรื่องนี้โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาชุดกิจกรรมร้องเต้น เล่นทำ
ตามแนวคิดจิตตปัญญาเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงบริหารด้านการควบคุมอารมณ์ สำหรับเด็กปฐมวัย
ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบทักษะการคิดเชิงบริหารด้านการควบคุมอารมณ์
สำหรับเด็กปฐมวัยก่อนและหลังการใช้ชุดกิจกรรมร้องเต้นเล่นทำตามแนวคิดจิตตปัญญา 3) ความพึง
พอใจของเด็กปฐมวัยที่มีต่อชุดกิจกรรมร้องเต้นเล่นทำตามแนวคิดจิตตปัญญา กลุ่มเป้าหมายที่ใช ้
ในการวิจัยคือเด็กปฐมวัยชั้นอนุบาล 2 โรงเรียนบ้านสำโหรง สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา
ประจวบคีรีขันธ์ เขต 2 จำนวน 12 คน ใช้วิธีเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) ชุด
กิจกรรมร้องเต้นเล่นทำตามแนวคิดจิตตปัญญา 2) แบบสังเกตพฤติกรรมทักษะการคิดเชิงบริหารด้านการ
ควบคุมอารมณ์ และ3) แบบสอบถามความพึงพอใจของเด็กปฐมวัย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ไดแ้ก่
ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบที
ผลการวิจยัพบว่า
1. ชุดกิจกรรมร้องเต้นเล่นทำ ตามแนวคิดจิตตปัญญามีประสิทธิภาพ 81.94/81.67 แสดงว่า
ชุดกิจกรรมที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นมีประสิทธิภาพซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ 80/80
2. เด็กปฐมวัยมีทักษะการคิดเชิงบริหารด้านการควบคุมอารมณ์ ก่อนและหลังใช้ชุด
กิจกรรมร้องเต้นเล่นทำ ตามแนวคิดจิตตปัญญาแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยหลัง
ใช้ชุดกิจกรรมเด็กปฐมวัยมีคะแนนเฉลี่ยสูงกว่าก่อนใช้ชุดกิจกรรม
3. เด็กปฐมวัยมีความพึงพอใจต่อชุดกิจกรรมร้องเต้นเล่นทำ ตามแนวคิดจิตตปัญญาอยู่ใน
ระดับมาก
ข้อค้นพบจากการวิจัย คือ การจัดประสบการณ์การเรียนรู้โดยให้เด็กได้ร้องเต้นเล่นทำ โดย
เปิดโอกาสให้เด็กได้เรียนรู้ผ่านการทำกิจกรรมร่วมกัน และมีปฏิสัมพนัธ์ในชั้นเรียน เป็นการส่งเสริม
ทักษะการคิดเชิงบริหารด้านการควบคุมอารมณ์ที่มีประสิทธิภาพ เพราะการร้องเต้นเล่นทำ มีความ
สนุกสนาน เพลิดเพลินมีความสุข ส่งผลให้เด็กปฐมวัยสามารถแสดงออกได้อย่างอิสระและควบคุม
อารมณ์ตนเองได้ดีขึ้น
Executive Function skills on emotional control is a skill that is important for various
aspects of early childhood development because it is the part that links to the front brain and the
emotional control of the young children. The researcher was interested in doing this research. The
objectives of this research were to; 1) develop dancing activity package based on the Contemplative
Education for promoting Executive Functions skill on emotional control for young children to meet the
efficiency criteria set at 80/80, 2) compare Executive Functions skill on emotional control for young
children before and after using dancing activity package based on the Contemplative Education, 3) study
the satisfaction of young children towards dancing activity package based on the Contemplative
Education. The target group was 12 kindergarten 2 students in Ban Samrong School, Prachuapkhirikhan
Primary Education Service Office Area 2 by using purposive sampling method. The research
instruments were; 1) dancing activity package based on the Contemplative Education, 2) the Executive
Functions skill on emotional control observation form, and 3) the satisfaction questionnaire of
kindergarten 2 students towards dancing activity package. The statistics used were mean, standard
deviation, and t-test.
Finding of the research were as follow:
1. Dancing activity package based on the Contemplative Education were efficiency at
81.94/81.67. Its shown that the activity package made by the research can be more efficient than the
standard 80/80.
2. Young children had Executive Functions skill on emotional control before and after
using dancing activity package based on the Contemplative Education significantly different at the level
of 0.05. After using dancing activity package, young children skill was higher than before using thispackage.
3. Young children satisfaction towards dancing activity package based on the
Contemplative Education was at a high level.
The research finding revealed that providing children with learning experiences by doing
activities together and interacting in class could promote Executive Functions skill on emotional control
for young children efficiently because they were fun and happy. Young children could express
themselves freely and control their emotions better.