แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Developing a learning organization model via human resource development unit as an extension of higher education
การพัฒนารูปแบบองค์การแห่งการเรียนรู้โดยฝ่านหน่วยพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ในฐานะส่วนขยายของการอุดมศึกษา

ThaSH: Organizational learning -- Thailand
ThaSH: Organizational change -- Thailand
Abstract: The objectives of this research are: (1) to study and analyze theories, principles and practices regarding a learning organization. (2) to develop a learning organization model via HRD unit as an extension of higher education in facilitating characteristics of learning organization for Thai organizations. (3) to test the validity of the model by a case study in Thai Airways International Public Company Limited via Human Resource Development Department. Questionnaires used in the survey of 303 managerial staff regarding the opinions on current conditions and future expectations of their respective organizations, namely: Thai and multinational enterprises and higher education institutions in both public and private sectors regarding twelve sub-systems as follows: (1) vision and strategy (2) executive practices (3) managerial practices (4) climate (5) organizational and job structure (6) information flow (7) individual and team practices (8) work processes (9) performance goal and feedback (10) training and education (11) rewards and recognition (12) individual and team development. The questionnaire also inquires opinions regarding Thai characteristics supportive and non-supportive to becoming a learning organization. Results of the study indicated medium level in current state of LO in Thai organizations with high possibilities in the sub-system of vision and strategy. Moreover, Thai characteristics found to be supportive to LO were (1) adaptability according to time, place and opportunity; (2) purpose of education is know-how; (3) sensitivity to others' feelings. Non-supportive characteristics were (1) centralization-orientedness; (2) lack of initiatives; (3) unquestioned obedience and avoidance of responsibilities; (4) vicarious and unclear presentations A model of HRD as a change agent in developing a learning organization was henceforth proposed, comprising three main interrelated components, namely: (1) profile of twelve sub-systems within three dimensions --- leadership, job structure and systems, performance and development including supportive and non-supportive characteristics (2) HRD unit to design six courses composed of curricular and instruction for developing personal mastery, system thinking, team learning, mental models, shared vision, and leadership. These six courses consist of interpersonal skills, empowering employees, creative thinking and problem-solving, transformational leadership and thinking skills. Lastly, (3) leadership พนสำroles in stimulating, informing, demonstrating, training, helping, and nurturing these skills. Leadership was singled out as the most important facet in bringing about ongoing positive impacts towards learning organization. Subsequently, a curriculum from the model on transformational leadership was tried out with 24 managerial staff from Thai Airway International Public Company with the pre-test and post-test on their leadership transformational abilities towards LO outcomes indicated overall significant improvement at 0.1 level.
Abstract: การวิจัยในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาและวิเคราะห์ทฤษฎี หลักการ และการปฏิบัติเกี่ยวกับองค์การแห่งการเรียนรู้ (2) พัฒนารูปแบบองค์การแห่งการเรียนรู้ โดยผ่านหน่วยงานพัฒนาทรัพยากรบุคคลขององค์การของไทย (3) ทดสอบความเที่ยงตรง (Validity) ของรูปแบบองค์การแห่งการเรียนรู้ โดยใช้กรณีศึกษา บริษัท การบินไทย จำกัด (มหาชน) โดยผ่านกองการพัฒนาและฝึกอบรมทรัพยากรบุคคล แบบสอบถามที่ใช้ในการวิจัยสอบถามความคิดเห็นของผู้บริหารจำนวนรวม 303 คน ในองค์การและสถาบันอุดมศึกษาทั้งภาครัฐและเอกชนเกี่ยวกับระบบย่อยต่าง ๆ ในองค์การ ซึ่งจะประเมินในด้านต่าง ๆ ดังต่อไปนี้คือ (1) วิสัยทัศน์และกลยุทธ์ขององค์การ (2) สิ่งที่ผู้บริหารระดับสูงปฏิบัติ (3) สิ่งที่ผู้บริหารระดับกลางและระดับต้นปฏิบัติ (4) บรรยากาศในการทำงาน (5) โครงสร้างองค์การและงานในองค์การ (6) การเผยแพร่ข้อมูลข่าวสาร (7) การฝึกปฏิบัติด้วยตนเองและแบบเป็นทีม (8) กระบวนการทำงาน (9) เป้าหมายและผลในการปฏิบัติงาน (10) การฝึกอบรมและการศึกษา (11) ผลตอบแทนและการยกย่อง (12) การพัฒนาตนเองและทีมงาน แบบสอบถามยังครอบคลุมคุณลักษณะไทยที่เอื้อและไม่เอื้อต่อการเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ด้วย ผลของการวิจัยบ่งชี้ว่าสภาพปัจจุบันขององค์การไทย อยู่ในระดับความเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ปานกลางและมีความเป็นไปได้สูงในระบบย่อยด้านวิสัยทัศน์และกลยุทธ์ นอกจากนั้น พบว่าลักษณะที่เอื้อต่อการเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ ได้แก่ (1) ปรับตัวตามกาลเทศะและโอกาส (2) การเรียนรู้ว่าจะทำอะไร อย่างไร เพื่อบรรลุจุดประสงค์ของการศึกษา (3) ไวต่อความรู้สึกของผู้อื่น ลักษณะไทยที่ไม่เอื้อต่อการเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ได้แก่ (1) การนิยมการรวมอำนาจ (2) การปราศจาการริเริ่ม (3) ทำตามคำสั่งและหลีกเลี่ยงความรับผิดชอบ (4) ความอ้อมค้อมและไม่แสดงออกอย่างชัดเจน ผู้วิจัยได้นำเสนอแบบหน่วยพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ในฐานะตัวการในการเปลี่ยนแปลงองค์การให้เป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ อันประกอบด้วยองค์ประกอบหลักสามองค์ประกอบที่เกี่ยวเนื่องกันได้แก่ (1) ระบบย่อย 12 ระบบ ใน 3 มิติ คือ ความเป็นผู้นำ โครงสร้างและรบบงาน รวมทั้งผลการปฏิบัติ และพัฒนา รวมถึงลักษณะที่เอื้อและไม่เอื้อต่อการเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ (2) หน่วยพัฒนาที่จะต้องสร้างหลักสูตรและการสอนเพื่อพัฒนาความสามารถส่วนบุคคล การคิดเชิงระบบ การเรียนรู้เป็นทีม ภาพในใจและวิสัยทัศน์ร่วมและความเป็นผู้นำ โดยใช้ 6 หลักสูตร คือ ทักษะการสื่อสารระหว่างบุคคล การสร้างพลังอำนาจในพนักงาน ความคิดสร้างสรรค์และการแก้ปัญหา การพัฒนาความเป็นผู้นำเพื่อการเปลี่ยนแปลงและการพัฒนาทักษะการคิด และท้ายที่สุด บทบาทผู้นำในการกระตุ้นให้ข้อมูล สาธิต ฝึกฝน ช่วยเหลือ และปลูกฝังทักษะเหล่านี้ ความเป็นผู้นำมีความสำคัญเด่นชัด ก่อให้เกิดผลกระทบทางบวกอย่างต่อเนื่องสู่ความเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ดังนั้น หลักสูตรหนึ่งจากรูปแบบคือ การพัฒนาความเป็นผู้นำเพื่อการเปลี่ยนแปลงจึงนำมาทดลองกับผู้บริหาร 24 คน จากบริษัทการบินไทย จำกัด (มหาชน) นอกจากการเปรียบเทียบการทดสอบก่อนการสอนและหลังการสอน ในความเป็นผู้นำเพื่อการเปลี่ยนแปลงพบว่าพัฒนาขึ้นอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 ในภาพรวม
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: Advisor
Role: Advisor
Created: 2000
Modified: 2564-09-09
Issued: 2021-08-18
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71353
eng
Descipline: Higher Education
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Malee_dh_TDC.pdf 7.25 MB7 2025-04-16 12:07:55
ใช้เวลา
0.021078 วินาที

Malee Dhamasiri
Title Contributor Type
Developing a learning organization model via human resource development unit as an extension of higher education
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Malee Dhamasiri
Pornchulee Achava-Amrung
Achara Chandrachai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Pornchulee Achava-Amrung
Title Creator Type and Date Create
Developing a learning organization model via human resource development unit as an extension of higher education
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornchulee Achava-Amrung;Achara Chandrachai
Malee Dhamasiri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Achara Chandrachai
Title Creator Type and Date Create
The empirical study of the model of exporter's resource-based determinants of performance
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pakpachong Vadhanasindhu;Achara Chandrachai
Phongsak Leartharanon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Managing absorptive capacity : the effect of spillover channel mechanism and the impact on innovation
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pakpachong Vadhanasindhu;Achara Chandrachai
Surasvadee Rajkulchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Opportunities of Thai organic food in the European countries: case studies of Germany the United Kingdom and France
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Pipop Udorn;Achara Chandrachai
Natcha Petchdakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Financing for technological innovation business startup
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kamales Santivejkul;Achara Chandrachai;Duanghathai Pentrakoon
Kwanrat Suanpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Business orientations for sustainability of small and medium enterprises in Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Achara Chandrachai;Sakorn Suksriwong;Siriwut Buranapin;Orapin Santidhirakul;Nittaya Jariangprasert;Narumon Kimpakorn;Khongphu Nimanandh
Tunchalong Rungwitoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Determinants of Export Success : the case of Thai food industry
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pakpachong Vadhanasindhu;Achara Chandrachai
Ravadee Surisrabhan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of institutional factors, organizational, capabilities, and perceived advantages to the adoption of cleaner technology by manufacturing firms in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Achara Chandrachai;Pakpachong Vadhanasindhu
Sompong Hanvajanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing a learning organization model via human resource development unit as an extension of higher education
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornchulee Achava-Amrung;Achara Chandrachai
Malee Dhamasiri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Social network as a strategic resource of Thai exporting SMEs
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Achara Chandrachai;Pakpachong Vadhanasindhu
Bhubate Samutachak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Measurement of organisational innovativeness of public agencies in Asean
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Achara Chandrachai;Rath Pichyangkura;Sukree Sinthupinyo
Salinthip Thipayang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Innovation process of amorphous cellulose - graphene oxide hybrid structure for water treatment in a shrimp farm
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sanong Ekgasit;Achara Chandrachai
Kongkiat Phuphantrakun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Innovative zero-waste system for building wastewater recycling and food waste management
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chavalit Ratanatamskul;Achara Chandrachai
Thammananya Sakcharoen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 6
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,170
รวม 3,176 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 212,194 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,053 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 274 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 32 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 20 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 3 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 213,580 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46