แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Pragmatic functions of the phrases why not and go ahead in film dialogue

keyword: Film dialogue
; Corpus
; Speech acts
; Response tokens
; Discourse markers
; Spoken language
Abstract: Spoken language in English is a major obstacle for non-native English learners since the informality of this kind of language includes unclear purposes and metaphorical meanings. However, the prevalence of spoken language makes it inevitable to study for greater comprehensibility (Tabatabaei, 2011). This study, which is a corpus-driven analysis, aims to examine pragmatic functions of the distinctive phrases in spoken language, i.e., why not and go ahead. They were chosen as spoken devices which are representative for the word band occurring in low frequency in conversations, but it is worth investigating their characters. In the process of examining them, film dialogues gained from 40 movie scripts, which represent face-to-face conversations in terms of functional use, were collected for composing a film dialogue corpus (Biber, 1988). The target phrases are explored in various aspects by necessary theories in analyzing spoken devices, namely, speech acts, response tokens and discourse markers. In addition, with regard to extracting the implications of the positional form, the present study also examines the significance of position in talking turn of the target phrases. After examining them within the self-invented corpus, the results reveal that the target phrases why not and go ahead can contain more than one function and purpose at a time. Their most popular use is to serve the function of maintaining the continuance and signaling the switching-turn in conversation. Furthermore, the phrase why not is preferable to serve the purpose of demanding for explanation while the phrase go ahead tends to be used as a phrase of directive and statement. The pattern emerging is that the phrase why not is likely to occur in isolation with predictable purposes while the phrase go ahead shows randomness of occurrence in talking turn. Pedagogically, a self-invented corpus can provide convenience of self-directed study by its adjustable attribute. Still, there are some defects that learners should consider for improvement, such as, finding a suitable point to analyze target samples within a corpus to claim the generalization
Thammasat University. Thammasat University Library
Address: BANGKOK
Email: preserv@tu.ac.th
Role: advisor
Created: 2016
Modified: 2021-08-02
Issued: 2021-08-02
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Thammasat University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 3506jakarin.pdf 1.37 MB2 2024-03-24 12:05:39
ใช้เวลา
0.040402 วินาที

Jakarin Niamklang
Title Contributor Type
Pragmatic functions of the phrases why not and go ahead in film dialogue
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Jakarin Niamklang
Upsorn Tawilapakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Upsorn Tawilapakul
Title Creator Type and Date Create
A comparative analysis of rhetorical figures used in English online banners of low involvement and high involvement products : a case study of non-English speakers
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Pimkarn Wasuwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The attitudes of Thai people toward languages used in advertisements for clothing
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Chanikarn Wungcharoen
วิทยานิพนธ์/Thesis
A corpus-based study of the English synonyms: cure and heal
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Natapaun Sumintana
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of metaphorical mapping in Thai learners of English with a focus on types of metaphor, metaphor positioning and cultural interferences
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Punjapol Boonma
วิทยานิพนธ์/Thesis
Non-native speakers intentions using discourse marker you know: a corpus-based study
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Kanyarat Nanasrirat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Epistemic and deontic modality preference through wanna
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Arunroj Korloi
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of metaphors employed in the Bangkok Post Newspaper
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Jira Hutaman
วิทยานิพนธ์/Thesis
Indirect speech act comprehension of Thai undergraduate students in ESP context
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Rawinan Chokwiwatkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
A semantic prosody analysis of two adjective synonymous pairs (secure & stable and vulnerable & susceptible) in COCA
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Wanwipa Cantanurak
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the pragmatic functions of you know and I mean as discourse markers in news interviews
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Chidchanok Kongsripan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The efficiency of using Facebook as a channel for English grammar and discussion
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Duangkaew Thongsrisuntorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Pragmatic functions of the phrases why not and go ahead in film dialogue
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Jakarin Niamklang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study of ideological bias through collocations in Syrian conflict news from CNN and Russia Today news outlets
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Pimkarn Wasuwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Attitudes towards study visit program of support staff in Faculty of Tropical Medicine Mahidol University
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Siriprang Chotchaimongkol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs and problems in English listening and speaking of tourist police officers at Suvarnabhumi Airport
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Prapruet Siwayingsuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The factors affecting decision making of whether students use a private tutor to study English
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Adisorn Chuthongchati
วิทยานิพนธ์/Thesis
Phonological features affecting intelligibility of Thai learners as evaluated by native and non-native listeners
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Athitaya Lahdae
วิทยานิพนธ์/Thesis
Irony processing in L2 English speakers
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Pimrat Fongchamnan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of high negative polar questions by Thai EFL learners
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Apinan Srikaew
วิทยานิพนธ์/Thesis
Production of referring expressions : the case of color overspecification
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Jeeranan Arden
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of repeated-names on L2 text comprehension
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Kanpitcha Bangklam
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of context on childrens comprehension of negation
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Patchareeya Kotamoon
วิทยานิพนธ์/Thesis
An experimental study of the topicality and use of references
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Somchai Saebae
วิทยานิพนธ์/Thesis
Discourse analysis of economic news articles from news agencies in the United States and China
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Napatsawan Onsai
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of topic familiarity on critical thinking skills of Thai secondary students at different English writing ability levels
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Supawadee Jaijon
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of data-driven learning (DDL) on the teaching of English phrasal verbs to Thai EFL secondary students
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Krittapat Dewiloh
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of the translation techniques used in political news related to the conflict between China and Taiwan during 2023-2024
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Samret Moomahasakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The application of ChatGPT in the English classroom and the study of its impact on students' writing ability
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Bai, Bingyu
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study of apology strategies used by Thai high-school EFL male and female students in Thai high school
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Upsorn Tawilapakul
Napat Nuangchalerm
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 10,961
รวม 10,965 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 52,854 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 18 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 3 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
รวม 52,887 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.104