แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Air pollution prevention applications from transport sector by integration of transport and vehicle emission model in urban area: case study Bangkok, Thailand
การประยุกต์ใช้การป้องกันมลพิษทางอากาศจากภาคการขนส่ง โดยบูรณาการแบบจำลองด้านการขนส่ง และการระบายมลพิษจากรถยนต์ในชุมชนเมือง: กรณีศึกษากรุงเทพมหานคร ประเทศไทย

LCSH: Air -- Pollution -- Thailand -- Bangkok
LCSH: Air -- Pollution -- Prevention and control
LCSH: Transportation -- Safety measures
Abstract: Air emissions from transportation are a major contributor for greenhouse gases and are directly linked to fuel consumption. Poorly maintained vehicles lead to reduced fuel efficiency than those well maintained counterparts. This inefficient use of fuel can result in unnecessary air emissions. The main objective of this study is to propose air pollution prevention applications for the transport sector in an urban area in order to minimize the pollution and to meet ambient air quality standards by using transport and vehicle emissions models, which take into account air emission changes resulting from prevention strategies. This study combines pollution prevention, transport, vehicle emissions and geographic information system (GIS) techniques to deal with air pollution prevention in an urban conglomeration. Anthropogenic activities in transport sector are significant and wide-range at generating high levels of emissions. The trends of air emissions from transportation continue to rise in large scale along with the increase in travel patterns. These are the reasons for the need for reducing levels of air emissions from transportation sector. The study aims to probe the major root cause for the raise in air pollutants in the transport sector in Bangkok. The results of the study propose feasible ideas to reduce and control levels of air emissions from transportation sector. The driving force of this research is to use source reduction for reducing air emissions from transportation sector. Finally, the paper proposes possible solutions such as 4 high potential solutions viz., promoting use of NGV buses and rerouting existing services as the most effective countermeasure to minimize air emissions, and potentially least expensive, when compared with other solutions for prevention of pollutants from transportation sector in Thailand. The current study can be used in formulating policies related to air pollution at a macro level, as the study was focussed on that level.
Abstract: มลพิษทางอากาศที่เกิดจากภาคขนส่ง เป็นสาเหตุหลักที่ก่อให้เกิดก๊าซเรือนกระจกและภาวะโลกร้อน วัตถุประสงค์หลักของการศึกษานี้คือ การนำเสนอการประยุกต์ใช้เทคนิคการป้องกันการเกิดปัญหามลพิษทางอากาศจากภาคขนส่งในพื้นที่เมืองกรุงเทพมหานคร เพื่อที่จะหาแนวทางลดปัญหามลพิษและเพื่อให้เป็นไปตามมาตรฐานคุณภาพอากาศที่กำหนดไว้ ร่วมกับการบูรณาการแบบจำลองการขนส่งและการระบายมลพิษจากยานพาหนะ ในการวิเคราะห์เพื่อนำเสนอกลยุทธ์หรือวิธีการการป้องกันมลพิษทางอากาศจากภาคขนส่ง การศึกษานี้ได้ทำการบูรณาการระหว่างเทคนิคการป้องกันมลพิษ แบบจำลองด้านการขนส่งและการระบายมลพิษจากยานพาหนะ รวมทั้งระบบสารสนเทศทางภูมิศาสตร์ เพื่อที่จะหาแนวทางและนำเสนอวิธีการป้องกันมลพิษทางอากาศที่ดีที่สุด กิจกรรมของมนุษย์ในภาคขนส่งเป็นปัจจัยสำคัญ และส่งผลอย่างกว้างขวางต่อการเพิ่มขึ้นของระดับมลพิษทางอากาศในพื้นที่เมือง และมีแนวโน้มเพิ่มขึ้นเรื่อยๆ อย่างต่อเนื่อง ควบคู่ไปกับการเพิ่มขึ้นของรูปแบบการเดินทางต่างๆ ซึ่งเป็นเหตุผลที่จะต้องมีการลดระดับอัตราการระบายมลพิษทางอากาศจากภาคขนส่งลง การศึกษาในครั้งนี้ได้ทำการหาสาเหตุหรือปัญหาหลักที่ทำให้มลพิษทางอากาศจากภาคขนส่ง ซึ่งผลลัพธ์คือการนำเสนอวิธีการที่เป็นไปได้ในการลดการระบายมลพิษจากภาคขนส่งลง โดยเป็นการลดจากแหล่งกำเนิดหรือเป็นการลดจากแรงผลักดันที่ก่อให้เกิดมลพิษทางอากาศจากภาคขนส่ง ท้ายสุด, การศึกษานี้ได้นำเสนอแนวทางการแก้ไขปัญหาดังกล่าวที่มีศักยภาพรวม 4 แนวทาง หลังจากที่ใช้การประยุกต์เทคนิคต่างๆ ดังกล่าว เพื่อทำการประเมินแล้ว พบว่าแนวทางที่ดีที่สุดคือ การส่งเสริมการใช้ก๊าซธรรมชาติอัดในรถโดยสารประจำทางและปรับปรุงเส้นทางการเดินรถใหม่ ซึ่งเป็นมาตรการที่มีประสิทธิภาพมากที่สุดในการลดมลพิษทางอากาศ รวมทั้งยังเป็นมาตรการที่มีค่าใช้จ่ายที่ไม่สูงมากเมื่อเทียบกับวิธีการป้องกันมลพิษ จากภาคขนส่งอื่นๆ ในประเทศไทย ทั้งนี้การศึกษานี้สามารถที่จะนำไปใช้ในการกำหนดนโยบายที่เกี่ยวกับปัญหามลพิษทางอากาศจากภาคขนส่งในระดับมหภาค ตามที่การศึกษานี้ได้มุ่งเน้นประเด็นในการศึกษาในระดับ มหภาค
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Role: co-advisor
Role: co-advisor
Created: 2008
Modified: 2021-07-07
Issued: 2021-07-07
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/53578
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 padet_pr_TDC.pdf 10.61 MB
ใช้เวลา
0.021921 วินาที

Padet Praditphet
Title Contributor Type
Air pollution prevention applications from transport sector by integration of transport and vehicle emission model in urban area: case study Bangkok, Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Padet Praditphet
Wanpen Wirojnakul
Sorawit Narupiti
Watt, Daniel J.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Wanpen Wirojnakul
Title Creator Type and Date Create
Air pollution prevention applications from transport sector by integration of transport and vehicle emission model in urban area: case study Bangkok, Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Wanpen Wirojnakul;Sorawit Narupiti;Watt, Daniel J.
Padet Praditphet
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sorawit Narupiti
Title Creator Type and Date Create
Modeling traffic noise at a signalized intersection
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Prungchan Wongwises;Sorawit Narupiti
Suwajchai Paoprayoon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Determination of driver's behavior for car-following model using GPS data
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Phongsavanh Inthavongsa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Modeling of car-following behavior in Bangkok using GPS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Suwajchai Paoprayoon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of stated preference (SP) technique for determining service quality of paratransit
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Prapatpong Upala
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of real-time traffic state and travel time estimation for travel time predicton
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Sorawit Narupiti;Nakatsuji Takashi
Piti Rotwannasin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Real-time traffic signal control for maximizing network throughput
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Grittigrai Karalak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Drivers response towards traffic information under travel time variability
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Rani Nurcharissa
วิทยานิพนธ์/Thesis
TRAVEL TIME ESTIMATION AND PREDICTION FOR URBAN ARTERIAL ROADS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Porntep Puangprakhon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Strategies for enhancing the operational performance of transjakarta bus rapid transit system
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Pathomsiri;Sorawit Narupiti;Winai Raksuntorn
Maharuto, Yudhanto
วิทยานิพนธ์/Thesis
Air pollution prevention applications from transport sector by integration of transport and vehicle emission model in urban area: case study Bangkok, Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Wanpen Wirojnakul;Sorawit Narupiti;Watt, Daniel J.
Padet Praditphet
วิทยานิพนธ์/Thesis
Quality of probe vehicle data on travel time estimation
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Sorawit Narupiti
Masria binti Mustafa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Monitoring system for in-vehicle riding comfort by using real-time GPS data and statistical process control
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Pathomsiri;Sorawit Narupiti;Saroch Boonsiripant
Hasanah, Chairunisah, 1990-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multi-level perspective analysis ofthe automobility regime: opportunity for new mobility concepts
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Chattraporn Yingsom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Watt, Daniel J.
Title Creator Type and Date Create
Air pollution prevention applications from transport sector by integration of transport and vehicle emission model in urban area: case study Bangkok, Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Wanpen Wirojnakul;Sorawit Narupiti;Watt, Daniel J.
Padet Praditphet
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,890
รวม 2,891 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 165,664 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,633 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 93 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 62 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 6 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
รวม 167,461 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28