Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษา ภูมิปัญญาและสภาพปัญญาหาการตีเหล็กของตำบลบ้านโพธิ์ อำเภอเมือง จังหวัดนครราชสีมา เพื่อศึกษาแนวทางการพัฒนารูปแบบผลิตภัณฑ์จากการตีเหล็ก โดยศึกษาเฉพาะสองหมู่บ้าน คือ หมู่ 7 บ้านแสนเมือง และ หมู่ 8 บ้านหนองบัว งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ นำข้อมูลที่เก็บรวบรวมได้จากเอกสารข้อมูลทั้งเอกสารปฐมภูมิและทุติยภูมิจากแหล่งต่าง ๆ ในเรื่องที่เกี่ยวข้องกับการวิจัย และการนำข้อมูลจากการบันทึกในชั้น ตอนของการลงพื้นที่ที่เป็นกรณีศึกษาในครั้งแรกมาวิเคราะห์และตั้งเป็นคำถามเพื่อใช้ใช้ในการสัมภาษณ์ตามประเด็นที่ต้องการศึกษาวิจัย นำข้อมูลจากการสัมภาษณ์กลุ่มตัวอย่างมาตรวจสอบความสมบูรณ์ ซึ่งการตรวจสอบความสมบูรณ์ ซึ่งตรวจสอบข้อมูลใช้การตรวจสอบข้อมูลแบบสามเส้า (Triangulation) ดังนี้
ผลการศึกษาพบว่า ตำบลบ้านโพธิ์ อำเภอเมือง จังหวัดนครราชสีมา ภูมิปัญญาการตีเหล็กมีการสืบทอดภูมิปัญญาการตีเหล็ก ตั้งแต่อดีตจนถึงปัจจุบัน ซึ่งมีอายุ 141 ปี สามารถ สร้างรายได้สู่ชุมชนกว่าปีละ 20 ล้านบาท และมีสภาพปัญหาการตีเหล็กที่พบคือ ปัญหาด้านผลิตภัณฑ์ ปัญหาด้านการตลาด ปัญหาด้านความรู้ทางเทคโนโลยี ปัญหาด้านถ่ายทอดภูมิปัญญาและด้านปัญหาด้านแรงงาน
แนวทางการพัฒนารูปแบบผลิตภัณฑ์จากการตีเหล็ก จากการสนทนากลุ่มร่วมกับผู้เชี่ยวชาญทั้งในชุมชนและวิสาหกิจชุมชนและผู้วิจัยได้สรุปแนวทางการพัฒนารูปแบบผลิตภัณฑ์จากการตีเหล็ก ให้เป็นที่ต้องการของตลาด จากขนาดมาตรฐานและการใช้สอย ไปสู่รูปแบบชนิดย่อส่วนเป็นของที่ระลึก ที่เหมาะกับชุมชน 1. ความรู้และระบบความรู้ ภูมิปัญญาเป็นระบบความรู้ที่ไม่ถือว่าเป็นวิทยาศาสตร์ฉะนั้นในการศึกษาเรื่องภูมิปัญญาจะเข้าไปดูว่าชาวบ้านรู้อะไรอย่างเดียวไม่พอต้องศึกษาว่าเข้าเห็นสิ่งต่าง ๆเหล่านั้นได้อย่างไร 2. การสั่งสมและการกระจายความรู้ ภูมิปัญญาเกิดจากการสั่งสมและการกระจายความรู้โดยการนำความรู้มาบริการคนอื่น เช่น หมอพื้นบ้าน สั่งสมความรู้ทางการแพทย์ไว้ในตัวคน ๆ หนึ่ง ซึ่งมีกระบวนการที่ทำให้เขาสั่งสมความรู้ เราควรศึกษาด้วยว่ากระบวนการนี้เป็นอย่างไร หมอคนหนึ่งสามารถสร้างหมอคนอื่น ๆ ต่อมาได้อย่างไร 3. การถ่ายทอดความรู้ ภูมิปัญญาท้องถิ่นไม่ได้มีสถาบันถ่ายทอดความรู้ ภูมิปัญญา แต่พบว่า มีกระบวนการถ่ายทดที่ซับซ้อน ถ้าเราต้องการเข้าใจภูมิปัญญาท้องถิ่น เราต้องเข้าใจกระบวนการถ่ายทอดความรู้จากคนรุ่นหนึ่งไปสู่อีกรุ่นหนึ่ง 4. การสร้างสรรค์ การปรับปรุงระบบความรู้ของภูมิปัญญาชาวบ้านไม่ได้หยุดนิ่งอยู่กับที่ แต่ได้ปรับเปลี่ยนความรู้และระบบความรู้ เพื่อเผชิญกับความเปลี่ยนแปลง
The objectives of this qualitative research were: (1) to study wisdom and
problems of blacksmithing at Ban Na-Pho sub-district, Mueng district, Nakhonratchasima province; and to provide guidelines for the development of blacksmithing products. The study was conducted only in the 2 specific areas including Moo 7 Ban Saen-Mueng and Moo 8 Ban Nong-Bua. Data related to this study were collected from both primary and secondary documents from various Sources. The data collected from the first case study were taken to analysis and set as questions for interview. Then, the data collected from the interview with the sample group were checked for its completeness through a triangulation technique,
The study found that the blacksmithing wisdom of. Ban Na-Pho has been inherited from the past to the present (aged 141 years) and generated incomes to the community more than 20 million baht per year. The problems of blacksmithing of Ban Na-Pho are the product problem, the marketing problem, the technological problem, the wisdom transfer problem, and the labor problem.
According to guidelines for the development of blacksmithing products, experts from both communities and community enterprises and researchers have summarized the guidelines for the development of blacksmithing products to meet a desire of the market. The blacksmithing product have been produced as a souvenir of a community. (1) Knowledge and knowledge system - wisdom is a knowledge system that is not considered as a science. Therefore, in the study of wisdom, going to see what the villagers know is not enough. It is a must to study how the villagers Saw those things. (2) Accumulation and distribution of knowledge - wisdom is cause by the accumulation and distribution of knowledge by bringing knowledge to serve others. For example, a traditional healer has accumulated medical knowledge through a process that allows him to accumulate knowledge. As a result, it should also study how this process works and how can a traditional healer create other healers? (3) Knowledge transfer - local wisdom does not have the institute to transfer knowledge and wisdom. However, it is found that a transfer process is quite complex. If we want to understand the local wisdom, we must understand the process of transferring knowledge from one generation to another. (4) Creativity - the improvement of the knowledge system of local wisdom does not stand still. On the other hand, the knowledge and knowledge system have been changed to face change.