Abstract:
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษาการบริหารความขัดแย้งในสถานศึกษาของผู้บริหาร
สถานศึกษา สังกัดส านักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาศรีสะเกษ เขต 1 2) เพื่อเปรียบเทียบการบริหารความขัดแย้งในสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดส านักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาศรีสะเกษ เขต 1 จำแนกตาม เพศ ต าแหน่ง และประสบการณ์ในการท างาน 3) เพื่อศึกษาข้อเสนอแนะการบริหารความขัดแย้งใน สถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดส านักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาศรีสะเกษ เขต 1 ตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้ ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา จ านวน 152 คน และครูจ านวน 338 คน รวมทั้งหมด 490 คน ในสังกัดส านักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาศรีสะเกษ เขต 1 ได้จากการใช้วิธีการ ก าหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างตามตารางของ Krejcie และ Morgan โดยใช้วิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้น และเครื่องมือที่ใช้ใน วิจัยในครั้งนี้ คือแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ จ านวน 30 ข้อ มีความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .95
และแบบสัมภาษณ์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่า t ผลการวิจัยพบว่า
1. การบริหารความขัดแย้งในสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดส านักงานเขตพื้นที่การศึกษา
ประถมศึกษาศรีสะเกษ เขต 1 พบว่า โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก
2. การเปรียบเทียบการบริหารความขัดแย้งในสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดส านักงาน
เขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาศรีสะเกษ เขต 1 เมื่อจ าแนกตาม เพศ ต าแหน่ง และประสบการณ์ในการท างาน พบว่า โดยภาพรวมไม่แตกต่างกัน
3. ข้อเสนอแนะ การบริหารความขัดแย้งในสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดส านักงานเขต
พื้นที่การศึกษาประถมศึกษาศรีสะเกษ เขต 1 พบว่า ผู้บริหารสถานศึกษา ควรศึกษาและท าความเข้าใจบริบทของสถานศึกษาอย่างละเอียด ควรเลือกใช้วิธีการบริหารความขัดแย้งให้เหมาะกับบุคคล โดยศึกษาข้อมูล หาสาเหตุของความขัดแย้ง ใช้วิธีที่หลากหลายในการแก้ปัญหา รับฟังความคิดเห็น และวิธีแก้ปัญหาจากทุกฝ่าย ควรให้ก าลังใจบุคลากร แนะน าให้ทุกคนท าตามบทบาทและหน้าที่ของตนเอง หลีกเลี่ยงการโต้เถียงที่จะน าไปสู่การทะเลาะวิวาท และหลีกเลี่ยงการสนทนาที่จะนำไปสู่การโต้เถียง
The objectives of the research were to study the school conflict management of the
administrators under the jurisdiction of the Office of Sisaket Primary Educational Service Area 1, to compare the conflict management as classified by sex, positions, and working experience and to explore the recommendations on the conflict management of the administrators under study.The samples used in the present research were 152 school administrators and 338 teachers under the jurisdiction of the Office of Sisaket Primary Educational Service Area 1. They were derived by sampling according to Krejcie and Morgans table. The research instrument were a five-rating scale questionnaire of a total confidence value equivalent to .95 and interview from. Statistics used in data analysis were percentage, frequency, standard deviation and t-test. The research findings were as follows.
1. The school conflict management of the administrators under the jurisdiction of the
Office of Sisaket Primary Educational Service Area 1 was found at a high level.
2. Concerning a comparison of the school conflict management by the administrators
under study as classified by sex, positions, and working experience, there was no differencefound.
3. Considering the recommendations on the school conflict management, it was
recommended that the school administrators should thouroughly study the school context, they should adopt the appropriate method to management the school conflict, they should be aware of the causes leading to conflict and adopt a variety of methods to solve the problems.Furthermore, they should be willing to listen to all parties concerned and impartially provide support to different parties. They should realize that it was their duties to advise all parties to be aware of their own tasks and do their best to avoid conflict and all kinds of arguments which could lead to conflict.
Abstract:
The objectives of the research were to study the school conflict management of the
administrators under the jurisdiction of the Office of Sisaket Primary Educational Service Area 1, to compare the conflict management as classified by sex, positions, and working experience and to explore the recommendations on the conflict management of the administrators under study.The samples used in the present research were 152 school administrators and 338 teachers under the jurisdiction of the Office of Sisaket Primary Educational Service Area 1. They were derived by sampling according to Krejcie and Morgans table. The research instrument were a five-rating scale questionnaire of a total confidence value equivalent to .95 and interview from. Statistics used in data analysis were percentage, frequency, standard deviation and t-test. The research findings were as follows.
1. The school conflict management of the administrators under the jurisdiction of the
Office of Sisaket Primary Educational Service Area 1 was found at a high level.
2. Concerning a comparison of the school conflict management by the administrators
under study as classified by sex, positions, and working experience, there was no differencefound.
3. Considering the recommendations on the school conflict management, it was
recommended that the school administrators should thouroughly study the school context, they should adopt the appropriate method to management the school conflict, they should be aware of the causes leading to conflict and adopt a variety of methods to solve the problems.Furthermore, they should be willing to listen to all parties concerned and impartially provide support to different parties. They should realize that it was their duties to advise all parties to be aware of their own tasks and do their best to avoid conflict and all kinds of arguments which could lead to conflict.