The effect of group art activities on the emotional quotient development of the second year preschoolers at banlaen school, banlaem district, under the phetchaburi primary educational service area office 1
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบพฤติกรรมเกี่ยวกับเชาวน์อารมณ์ของเด็กอนุบาล ชั้นปีที่ 2 ก่อนและหลังการจัดกิจกรรมศิลปะแบบกลุ่ม และ 2) เปรียบเทียบพฤติกรรมเกี่ยวกับเชาวน์อารมณ์ของเด็กอนุบาลชั้นปีที่ 2 ระหว่างเพศชายและเพศหญิงหลังการจัดกิจกรรมศิลปะแบบกลุ่ม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ เด็กอนุบาลชั้นปีที่ 2 อายุระหว่าง 5 - 6 ปี จำนวน 24 คน แยกออกเป็นเพศชาย 15 คน และเพศหญิง 9 คน ซึ่งได้จากการสุ่มอย่างง่ายจากประชากร 3 ห้องเรียนของโรงเรียนบ้านแหลม อำเภอบา้นแหลม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเพชรบุรี เขต 1 ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2556 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แผนการจัดกิจกรรมศิลปะแบบกลุ่มสำหรับเด็กอนุบาลชั้นปีที่ 2 จำนวน 24 แผน สำหรับการทดลอง 8 สัปดาห์ และแบบสังเกตพฤติกรรมเกี่ยวกับเชาวน์อารมณ์ของเด็กอนุบาลชั้นปีที่ 2 จำนวน 20 ข้อ ซึ่งพัฒนาโดยผู้วิจัย มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.871 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบที และการวิเคราะห์ความแปรปรวนร่วม ผลการวิจัยพบว่า 1. พฤติกรรมเกี่ยวกับเชาวน์อารมณ์ของเด็กอนุบาลชั้นปีที่ 2 โดยรวมและรายด้าน ได้แก่ ด้านการมีสติรู้เท่าทันอารมณ์ตนเอง ด้านการควบคุมจัดการอารมณ์ตนเองได้อย่างเหมาะสม ด้านความมุ่งมั่น สู่ความสำเร็จตามจุดมุ่งหมาย ด้านการเอาใจเขามาใส่ใจเรา และด้านทักษะทางสังคม หลังการทดลองการจัดกิจกรรมศิลปะแบบกลุ่มดีกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 2. พฤติกรรมเกี่ยวกับเชาวน์อารมณ์ของเด็กอนุบาลชั้นปีที่ 2 เพศหญิงโดยรวมหลังการจัดกิจกรรม ศิลปะแบบกลุ่มดีกว่าเพศชายอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า เพศหญิง มีพฤติกรรมเกี่ยวกับเชาวน์อารมณ์ด้านการมีสติรู้เท่าทันอารมณ์ตนเอง และด้านการควบคุม จัดการอารมณ์ตนเองได้ อย่างเหมาะสมดีกว่าเพศชายอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วนด้านความมุ่งมั่นสู่ความสำเร็จ ตามจุดมุ่งหมาย ด้านการเอาใจเขามาใส่ใจเรา และด้านทักษะทางสังคม ไม่แตกต่างกัน ผลการวิจัยครั้งนี้แสดงให้เห็นว่า กิจกรรมศิลปะแบบกลุ่มสามารถพัฒนาเชาวน์อารมณ์ของเด็ก อนุบาลชั้นปีที่ 2 ได ้และเพศหญิงมีพัฒนาการที่ดีกว่าเพศชายในด้านการมีสติรู้เท่าทันอารมณ์ตนเอง และด้านการควบคุม จัดการอารมณ์ตนเองได้อย่างเหมาะสม ครูอนุบาลจึงควรนำกิจกรรมศิลปะแบบกลุ่มไปใช้ เพื่อพัฒนาเชาวน์ทางอารมณ์ของเด็กอนุบาลโดยให้ความสำคัญกับเชาวน์อารมณ์ของเด็กอนุบาลเพศชายให้มากขึ้น เพราะคะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมเกี่ยวกับเชาวน์อารมณ์ส่วนใหญ่ของเด็กอนุบาลเพศชายมีแนวโนม้ ที่ต่ำกว่าของเพศหญิง
The purposes of the research were to: 1) compare the emotional quotient behavior of the second year preschoolers before and after using group art activities, and 2) compare the emotional quotient behavior between male and female second year preschoolers after using group art activities. The sample consisted of twenty-four 5-6 years old second year preschoolers, divided into fifteen males and nine females, simply randomized from three classes of the population of Banlaem School, Banlaem District, under the Phetchaburi Primary Educational Service Area Office 1 in the first semester of the academic year 2013. The instruments used in the study were 24 group art activities lesson plans for the eight week experiment and 20 items of emotional quotient behavior observation form, developed by the researcher with the reliability of 0.871. Statistics used for data analysis were mean, standard deviation, t-test and Analysis of Covariance. The results were as follows: 1. The emotional quotient behavior overall and in each aspect, including sober and emotional self-awareness, self-control and appropriate emotion management, commitment to achieve goals, being considerate and social skills of the second year preschoolers after using group art activities were significantly better than before at the level of 0.01. 2. The emotional quotient behavior overall of female second year preschoolers after using group art activities was significantly better than those of males at the level of 0.01. Considering each aspect, sober and emotional self-awareness, and self-control and appropriate emotion management of female second year preschoolers after using group art activities were significantly better than those of males at the level of 0.05, whereas the aspects of commitment to achieve goals, being considerate and social skills were not significantly different. The findings indicated that group art activities could develop emotional quotient of the second year preschoolers and females had better development in sober and emotional self-awareness, and self-control and appropriate emotion management than those of males. Preschooler teachers should implement these activities for developing emotional quotient behavior of the preschoolers by focusing on the emotional quotient of male preschoolers because most aspects of emotional quotient behavior mean scores of tended to be lower than those of the females.