The result of an experiment in education learning method on sufficiency economy in social, religion and culture studies package for primany education level at bantabphowttaya school, rattanaburi district, surin province
Abstract:
การศึกษาครั้งนี้เป็นการศึกษาผลการจัดการเรียนรู้ เรื่อง เศรษฐกิจพอเพียง สาระการเรียนรู้ สังคมศึกษาศาสนาและวัฒนธรรม โดยการจัดการเรียนการสอนแบบโครงงานกลุ่ม ประชากรใน การศึกษาค้นคว้าครั้งนี้ คือ กลุ่มประชากรนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนในกลุ่มเครือข่ายลุ่ม แม่น้ำมูล ตําบลทับใหญ่ อําเภอรัตนบุรี จังหวัดสุรินทร์ สังกัดสํานักงานพื้นที่ประถมศึกษาสุรินทร์ เขต 2. ประกอบด้วย โรงเรียนบ้านจาน โรงเรียนบ้านทับน้อย และโรงเรียนบ้านทับโพธิ์วิทยา จํานวน 60 คน ผู้ศึกษาได้สุ่มกลุ่มตัวอย่างโดยใช้วิธีการสุ่มแบบยกกลุ่ม (Cluster Random Sampling) เป็นกลุ่ม ตัวอย่างนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบ้านทับโพธิ์วิทยาจํานวน 20 คน ภาคการเรียนที่ 2 ปี การศึกษา 2558 ซึ่งผู้ศึกษาได้จัดการสอนตามแผนการจัดการเรียนรู้ เรื่อง เศรษฐกิจพอเพียง โดยใช้ การจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน ตามแผนการจัดการเรียนรู้ จํานวน 4 แผน ใช้เวลารวมทั้งสิ้น 9 ชั่วโมง เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน 2) แบบทดสอบ วัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้ และ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน วิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้ สถิติพื้นฐาน ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย (x̄) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) สถิติที่ใช้ในการตรวจสอบ สมมุติฐาน คือ T-test Dependent sample เปรียบเทียบคะแนนก่อนหลังการจัดการเรียนรู้
ผลการศึกษา พบว่า
1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบ้านทับโพธิ์วิทยา อําเภอรัตนบุรี จังหวัดสุรินทร์ ที่เรียนโดยการจัดการเรียนรู้รูปแบบโครงงาน เรื่องเศรษฐกิจพอเพียง กลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษาศาสนาและวัฒนธรรม มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงขึ้นกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ ที่,05
2. ผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้เรื่องเศรษฐกิจพอเพียง กลุ่มสาระการเรียนรู้ สังคมศึกษาศาสนาและวัฒนธรรม โดยวิธีการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน ที่ระดับมากที่สุด ทั้ง 4 ด้าน
Abstract
This study is on the Results of an Experiment in Educational Learning Method on Sufficiency Economy in Social, Religion and Culture Studies Package. The study used project-based learning approach to experiment on focused participants who were primary school students level 4 of the primary school network in Moon River Basin, Rattanaburi District, Surin Province administrated under Surin Primary Educational Service Area Office 2. 60 samples involved in this study included samples from Ban Chan School, Ban Tabnoi School, and Ban Tabphowittaya. Researcher carried out this study using Cluster Random Sampling. The samples are 20 primary school students level 4from Ban Tabphowitta School, which was done during semester 2 in academic year 2015. The researcher conducted experiment in educational learning method on sufficiency economy through project-based learning approach with 4 learning schemeswithin 9 hour period. The study instruments consisted of : 1. Curriculum and Learning Management, 2. Achievement pre-test and post- test, and 3. Evaluation of Students' Satisfaction with Educational Learning Method on Sufficiency Economythrough project-based learning approach. The data analysis is based on basic statistics : percentage, average (x̄), standard deviation (S.D.). In terms of statistic employed for testing hypothesis was Two-tailed test dependent sample, in order to compare test scores of the students before and after their involvement in the experiment in educational learning method. The study suggests the following.
Results of study were as fallows.
1. Educational learning achievement of primary students level 4 of Baan Tabphowittaya School, Rattanaburi District, Surin Province from involvement in the experiment in educational learning method through project-based learning approach on sufficiency economy in social, religion and culture studies package, resulted inhigher achievement before they participated in this experiment in educational learning method with statistical significance at .05
2. The students were satisfied with the educational learning method on sufficiency economy in in social, religion and culture studies package through projectbased learning approach with 4 learning schemes. The student's satisfactory was at highest level.