Abstract:
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1.ศึกษาสภาพและคุณลักษณะภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการบริหารโรงเรียนสู่ความเป็นเลิศ 2.เพื่อสร้างรูปแบบการพัฒนาภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการบริหารโรงเรียนสู่ความเป็นเลิศ และ 3.เพื่อประเมินรูปแบบการพัฒนาภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการบริหารโรงเรียนสู่ความเป็นเลิศ โดยใช้วิธีวิจัยแบบผสมผสาน(Mixed Method) การสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิจากโรงเรียนที่ได้รับรางวัลมาตรฐานสากลที่ผ่านการประเมินคุณภาพระดับองค์กร เก็บรวบรวมข้อมูลเชิงปริมาณ ด้วยแบบสอบถามคุณลักษณะภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการบริหารโรงเรียนสู่ความเป็นเลิศ วิเคราะห์ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การจัดสนทนากลุ่มผู้ทรงคุณวุฒิและการประเมินรูปแบบโดยผู้ทรงคุณวุฒิด้านภาวะผู้นำและการบริหาร
ผลการวิจัยพบว่า
1. สภาพและคุณลักษณะภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการบริหารโรงเรียนสู่ความเป็นเลิศโดยแนวคิดเกณฑ์คุณภาพการศึกษาเพื่อการดำเนินงานที่เป็นเลิศ ผู้บริหารควรเน้นการมีส่วนร่วมในการดำเนินงานและการวางแผนการดำเนินงานในองค์กรทุกด้าน ประกอบด้วย ด้านการนำองค์กร ด้านการวางแผนเชิงกลยุทธ์ ด้านการมุ่งเน้นนักเรียนและผู้ปกครอง ด้านการวัด การวิเคราะห์และการจัดการความรู้ ด้านการมุ่งเน้นบุคลากร ด้านการมุ่งเน้นการดำเนินการและด้านผลลัพธ์
2. การสร้างรูปแบบการพัฒนาภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการบริหารโรงเรียนสู่ความเป็นเลิศ พบว่าคุณลักษณะภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการบริหารสู่ความเป็นเลิศ ด้านที่มีค่ามากที่สุดคือ ด้านคุณธรรมจริยธรรมและคุณลักษณะภาวะผู้นำตามเกณฑ์คุณภาพการศึกษาเพื่อการดำเนินการที่เป็นเลิศ พบว่า ด้านมากที่สุดคือ ด้านการมุ่งเน้นนักเรียนและผู้ปกครอง
3. ผลการประเมินรูปแบบการพัฒนาภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการบริหารโรงเรียนสู่ความเป็นเลิศ ผู้ทรงคุณวุฒิมีความเห็นสอดคล้องกันว่ารูปแบบการพัฒนาภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการบริหารโรงเรียนสู่ความเป็นเลิศเป็นรูปแบบที่มีความเหมาะสมมีความสอดคล้อง มีคุณค่าทางปัญญา ด้านมาตรฐานของรูปแบบมีความถูกต้อง มีความเป็นไปได้และสามารถนำไปใช้ประโยชน์สอดคล้องกับแนวคิดและทฤษฎีการวิจัย
The objectives of the study were 1) to study the conditions and characteristics of leadership of secondary school principals leadership development for excellence, 2) to develop leadership model of secondary school principals leadership development for excellence, 3) to evaluate the a model of secondary school principals leadership development for excellence. The research methods were mixed by interviews schools experts who have achieved international standard awards through organizational quality assessment, collecting quantitative data by questionnaire on leadership of secondary school principals leadership development for excellence, analysis of mean and standard deviation, group experts discussion and model assessment by experts in leadership and management.
The research results were revealed as follows:
1. The condition and characteristics of the secondary school principals leadership development for excellence, the concept of quality of education for excellent performance should focus on engaging in operational and operational planning in every organization. Students, parents and personnel were focused at the most average, followed by organizational leadership respectively, while the lowest average was at the strategic planning aspect.
2. The development of the leadership development modal of the secondary school principals leadership development for excellence found that the leadership characteristics of secondary school principals leadership development for excellence should be got into knowledge of school administration, ethics, being fair in terms of good governance and creativity in school administration, individuals and communities that there would be a sense of individuality and vision etc..
3. The results of the evaluation of leadership development modal of the secondary school principals leadership development for excellence from 9 experts were concluded the evaluation from; they were found that 87.22 percent of experts had a consistent consensus that the leadership development modal of the secondary school principals leadership development for excellence was a suited modal, being consistent, valued wisdom. While the standardized from was correct, possible and useful to use in accordance with the theory of this research.