Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาประวัติศาสตร์การตั้งถิ่นฐานชุมชนบ้านตรมไพร พ.ศ. 2317 2560 2) เพื่อศึกษาการเปลี่ยนแปลงด้านเศรษฐกิจ สังคม วัฒนธรรม ชุมชนบ้านตรมไพร
ผลการวิจัยพบว่า
ประวัตศาสตร์การตั้งถิ่นฐานชุมชนบ้านตรมไพร พ.ศ. 2317 2560 มีกลุ่มชาวกูยอพยพมาตั้งถิ่นฐานอยู่ที่บ้านตรมไพร โดยมีหลวงสมศักดิ์ ต้นตระกูลสมร่าง หลวงแก้วมีภรรยาชื่อวิเศษ คือ ต้นตระกูลแก้ววิเศษ หลวงจินดาคือต้นตระกูลจินดาวิเศษ หลวงพิทักษ์คือต้นตระกูลบุญจล ขุนอินทรารักษ์ตระกูลอินทรารักษ์ ในขณะนั้นบ้านตรมไพรอยู่ภายใต้การปกครองของอำเภอสังขะ ทางสังขะได้ส่งท่านปลัดจันดีหรือจันลี ไม่ทราบนามสกุล มาควบคุมดูแลบ้านตรมไพร ท่านถึงแก่กรรมปีใดไม่ทราบแต่อัฐิของท่านและภรรยาอยู่ที่วัดบ้านตรมไพร และได้มีการสร้างเป็นศาลปู่ตาปลัดไว้ภายในวัดบ้านตรมไพร มีการตั้งถิ่นฐานรกรากสร้างครอบครัวและขยายครอบครัวต่อมากลายเป็นชุมชนขนาดใหญ่ ได้มีการสร้างวัดเป็นศูนย์รวมจิตใจและได้เกิดโรคระบาดขึ้น วัดจึงถูกทิ้งให้ร้าง (สำนักสงฆ์หนองบัวใหญ่) ต่อมาใน พ.ศ. 2317 ได้มีการสร้างวัดบ้านตรมไพรขึ้น โดยมีหลวงปู่ตาแจ้งเป็นเจ้าอาวาส วัดบ้านตรมไพร หลังจากนั้นในปี พ.ศ. 2563 โรงเรียนบ้านตรมไพรได้เปิดทำการเรียนการสอน
การเปลี่ยนแปลงด้านเศรษฐกิจ สังคม วัฒนธรรม ชุมชนบ้านตรมไพร การขยายตัวของชุมชนบ้านตรมไพร เกิดการเปลี่ยนแปลงครั้งใหญ่ในปี พ.ศ. 2521 มีไฟฟ้าเข้ามาในชุมชน มีการสร้างฝายชะลอน้ำและชลประทานหมู่บ้าน ถนนหนทางเริ่มสะดวกสบาย มีคนภายนอกชุมชนเข้ามาทำการค้าขาย ชาวบ้านประกอบอาชีพเกษตรกรรมเป็นหลัก อาชีพรับจ้าง และอาชีพเสริมเป็นการทอผ้า มีการนำเอาปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงมาใช้ ท่ามกลางกระโลกาภิวัตน์ ถึงแม้จะมีระบบสาธารณูปโภคที่ดี ทั้งระบบไฟฟ้า น้ำประปาและถนน สะพานที่ทำให้การคมนาคม สะดวกและรวดเร็ว แต่ในด้านสังคม บ้านยังคงมีความสัมพันธ์ที่ใกล้ชิดกัน มีลักษณะเป็นครอบครัวใหญ่ มีวิถีการดำเนินชีวิตที่พึ่งพาธรรมชาติ และยังคงยึดมั่นในขนบธรรมเนียมประเพณีอย่างเคร่งครัดในปัจจุบันเป็นสังคมที่ผสมผสานระหว่างความเป็นสมัยใหม่และการเป็นสังคมแบบเดิม
The study found that:
Owing to the study, there was a group of Kui people, consisting of Luang Somsak-the ancestor of the Somrang clan, Luang Keawand his wife namely Wiset-the ancestor of the Keawwiset clan, Luang Jinda the ancestor of the Jinwiset clan, Luang Pitak-the ancestor the Boonjong clan, and Khun Intrak the ancestor of the Intrarak clan, emigrates to settle at Ban Tromprai. At that time, Ban Tromprai was a part and under a control of Sangkha district. Mr. Jandee or Janlee (anonymous surname), the deputy chief, had been sent to rule Ban Tromprai. The decease of Mr. Jandee or Janlee is un know, but the bones of Mr. Jandee or Janlee and his wife are kept at Ban Trom prai Temple. Further, the spiritual house for Mr. Jandee was created in the temples area. Later on, Ban Tromprai community have expanded and became a large community finally. A temple was built as a mind center and there was a pandemic disease in the following in the following times. As a result, the temple, known as Nong Bua Yai house of Priest, was abandoned. However, in 1774, Ban Tromprai Temple was built and Luang Pu Ta Jang was the first abbot. In 1920, Ban Tromprai Temple has become school.
Owing to the changes in terms of economy, society, and culture of Ban Tromprai, there was a major change in 1978. There was electricity in the community. Dam and village water supply were established and roads were more comfortable travel. There were people outside the community came to trade. The villagers mainly engaged in agriculture. Weaving and working as employee are supplementary occupations of villagers. In addition, the philosophy of sufficiency economy has been employed by villagers. According to the globalization, even with the good utilities (the electricity, water supply, and roads that makes the transportation fast and easy), the villagers still have close relationships and living as a big family. The living is still dependent on the nature and strictly based on the tradition and culture. Nowadays, Ban Tromprai society is a combination of modern and traditional society.