RELATIONSHIP BETWEEN MANAGEMENT BEHAVIORS WITH MANAGEMENT STANDARDS ANDEDUCATIONAL MANAGEMENT OF SCHOOL ADMINISTRATORSUNDER THE OFFICE OF SUPHANBURI EDUCATIONAL SERVICE AREA 1
Abstract:
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาพฤติกรรมการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาสุพรรณบุรี เขต 1 2) ศึกษามาตรฐานการบริหารและการจัด การศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาสุพรรณบุรี เขต 1 และ 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการบริหารกับมาตรฐานการบริหารและการจัดการศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาสุพรรณบุรี เขต 1 กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาสุพรรณบุรี เขต 1 จำนวน 113 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม คำนวณหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน
ผลการวิจัยพบว่า
1. พฤติกรรมการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาสุพรรณบุรี เขต 1 โดยภาพรวม มีการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้านเรียงตามลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อยคือ พฤติกรรมแบบผู้กระตุ้น พฤติกรรมแบบการพัฒนาตนเองและผู้ร่วมงาน พฤติกรรมแบบผู้สอน และพฤติกรรมแบบผู้สื่อสาร
2. มาตรฐานการบริหารและการจัดการศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาสุพรรณบุรี เขต 1 โดยภาพรวมมีการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายมาตรฐาน พบว่า อยู่ในระดับมากทุกมาตรฐานเรียงตามลำดับค่าเฉลี่ย คือ มาตรฐานที่ 11 ผู้บริหารมีคุณธรรม จริยธรรม มีภาวะผู้นำและความสามารถในการบริหารจัดการศึกษา มาตรฐานที่ 16 สถานศึกษามีการจัดสภาพแวดล้อมและการบริการที่ส่งเสริมให้ผู้เรียนพัฒนาตามธรรมชาติเต็มศักยภาพ รองลงมามาตรฐานที่ 12 สถานศึกษามีการจัดองค์กรโครงสร้าง ระบบการบริหารงานและพัฒนาองค์กรอย่างเป็นระบบครบวงจร มาตรฐานที่ 13 สถานศึกษามีการบริหารและจัดการศึกษาโดยใช้สถานศึกษาเป็นฐาน มาตรฐานที่ 15 สถานศึกษามีการจัดกิจกรรมส่งเสริมคุณภาพ
ผู้เรียนอย่างหลากหลาย และมาตรฐานที่ 14 สถานศึกษามีการจัดหลักสูตร และกระบวนการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ เป็นลำดับสุดท้าย
3. พฤติกรรมการบริหารกับมาตรฐานการบริหารและการจัดการศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษามีความสัมพันธ์ทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และมีค่าความสัมพันธ์อยู่ในระดับสูง เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า พฤติกรรมการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาทั้ง 4 แบบ กับมาตรฐานการบริหารและการจัดการศึกษาทั้ง 6 มาตรฐาน มีความสัมพันธ์ทางบวกทุกด้านอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Suphot Wichiansri. (2007). Relationship between Management Behaviors with Management Standards and Educational Management of School Administrators under the Office of Suphanburi Educational Service Area 1. Master Thesis, M.Ed. (Educational Administration). Phranakhon Si Ayutthaya : Phranakhon Si Ayutthaya Rajabhat University. Advisory Committee : Dr. Raweewat Siripoobal , Dr. Chidchai Sananseang,
ABSTRACT
The objectives of this research were to study: 1) the management behaviors of the school administrators, 2) the management standard and the educational management, and 3) the relationship between the management behaviors with the management standard and the educational management. The population comprised 113 school administrators under the office of Suphanburi Educational Service Area 1. Research instruments were questionnaires. Statistical analysis was employed by percentage, mean, standard deviation, and Pearsons correlation coefficient.
The findings indicated that;
1. As a whole, the management behaviors were conducted at the high level, and the same result was found when the administrators were individually studied according to the roles naming respectively: stimulators, self and colleague development, instructors and communicators.
2. The overall management standard and educational management of the school administrators were found at a high level, and the same result was found when each standard was studied according to the mean scores naming respectively. Standard 11, the administrators had morality, ethics, leadership, and educational management ability. Standard 16, the schools had effectively organized the environment and services to support students development according to nature and potentiality. Standard 12, the schools provided circulatedly structural organization, management and organization development. Standard 13, the schools were the bases of administration and management. Standard 15, the schools used diverse activities to promote students qualities, and Standard 14, the schools provided curricula and learning processes emphasizing students as the centers.
3. The management behaviors with the management standards related to the administrators educational management at the statistical significance level of .01, and the relation value was high. When considering each factor, it was found that the 4 types of the administrators educational management with the management standards related posilively to 6 standards of learning management at the statistical significance level of .01.