แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

THE EFFECTS OF BLOGGING AND MICROBLOGGING ON THAI UNDERGRADUATE LEARNERS' ENGLISH WRITING PROCESS AND WRITING ANXIETY
ผลของการใช้บล็อกและไมโครบล็อกที่มีต่อกระบวนการเขียนภาษาอังกฤษและความกังวลการเขียนของนิสิตไทย

Abstract: This study aimed to investigate how blogging and microblogging affected Thai undergraduate learners’ writing process and writing anxiety. Two intact groups were required to use either blogging (n = 24) or microblogging (n = 30) to complete seven writing assignments. Quantitative and qualitative data were collected on their writing process and writing anxiety via blogs/microblogs, related documents, a questionnaire, retrospective semi-structured interviews, and the Second Language Writing Anxiety Inventory developed by Cheng (2004). The study findings revealed that both technologies appeared to have similar effects on participants’ writing process. Before technology use, both groups’ primary assignment strategy was to generate drafts simultaneously using Thai and English. Their completion of writing assignments also lacked recursion and external input. After ten weeks of technology use, there seemed to be less Thai in the participants’ writing process and a greater awareness of writing as a recursive process. Additionally, the technologies permitted participants to view their peers’ writing and to receive feedback on their own writing. Some of this feedback seemed to correspond to textual alterations. However, the use of blogs/microblogs did not appear to have any effect on the participants’ writing anxiety. The average writing anxiety they had at the study’s start, as measured by the SLWAI, was maintained to the end of the mandatory technology use period. Finally, where the groups differed was in how they requested and gave feedback, the timing of textual revision, and the seeming abandonment of technology use by some members of the microblogging group.
Abstract: วัตถุประสงค์งานวิจัยนี้คือศึกษาผลของการใช้บล็อกและไมโครบล็อกที่มีต่อกระบวนการเขียนภาษาอังกฤษและความกังวลในการเขียนของนิสิตไทย กลุ่มตัวอย่างคือกลุ่มนิสิตไทยที่มีอยู่แล้วตามสภาพธรรมชาติสองกลุ่ม นิสิตกลุ่มแรก (24 คน) ต้องใช้บล็อกและนิสิตกลุ่มหลัง (30 คน) ต้องใช้ไมโครบล็อก ในการเขียนงานภาษาอังกฤษจำนวน 7 ชิ้น เก็บข้อมูลเชิงคุณภาพและข้อมูลเชิงปริมาณเกี่ยวกับกระบวนการเขียนภาษาอังกฤษและความกังวลการเขียนของนิสิตจากบล็อก ไมโครบล็อก เอกสารที่เกี่ยวข้อง แบบสอบถาม การสัมภาษณ์กึ่งโครสร้างย้อนหลัง และ แบบประเมิน Second Language Writing Anxiety Inventory (SLWAI) ที่พัฒนาโดย Cheng (2004) ผลวิจัยแสดงให้เห็นว่าเทคโนโลยีทั้งสองประเภทมีผลต่อกระบวนการเขียนคล้ายกัน ก่อนใช้เทคโนโลยี ทั้งสองกลุ่มตัวอย่างมีวิธีการทำงานเขียนคล้ายกัน คือเขียนร่างโดยใช้ภาษาไทยและภาษาอังกฤษพร้อมกัน อีกทั้งวิธีการทำงานของทั้งสองกลุ่มขาดการทำงานซ้ำและขาดการตรวจทานจากผู้อื่น ภายหลังจากใช้เทคโนโลยี 10 สัปดาห์ การใช้ภาษาไทยในกระบวนการเขียนของสองกลุ่มตัวอย่างดูเหมือนจะลดลงและมีการตระหนักถึงการเขียนเป็นกระบวนการเพิ่มขึ้น นอกจากนี้เทคโนโลยีช่วยให้กลุ่มตัวอย่างเข้าดูงานเขียนของเพื่อนร่วมห้องและรับคำแนะนำเกี่ยวกับงานเขียนของตนเอง ซึ่งคำแนะนำบางข้อดูเหมือนจะมีความสัมพันธ์กับการแก้ไขงานเขียน อย่างไรก็ตามการใช้บล็อกและไมโครบล็อก ดูเหมือนจะไม่มีผลต่อความกังวลการเขียนของกลุ่มตัวอย่าง ความกังวลการเขียนของกลุ่มตัวอย่างที่วัดด้วย SLWAI อยู่ในระดับปานกลางตอนเริ่มงานวิจัย และระดับความกังวลนี้ไม่มีการเปลี่ยนแปลงหลังจากการบังคับใช้เทคโนโลยี ท้ายที่สุด ผู้เรียนมีความแตกต่างในเรื่องวิธีการรับส่งคำแนะนำ ช่วงเวลาของการแก้ไข และการเลิกใช้เทคโนโลยีของนิสิตบางคนในกลุ่มที่ใช้ไมโครบล็อก
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2014
Modified: 2019-08-31
Issued: 2019-08-31
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56123
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5287845020[1].pdf 3.51 MB2 2021-01-26 15:19:28
ใช้เวลา
0.028535 วินาที

Onuma Lakarnchua
Title Contributor Type
THE EFFECTS OF BLOGGING AND MICROBLOGGING ON THAI UNDERGRADUATE LEARNERS' ENGLISH WRITING PROCESS AND WRITING ANXIETY
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Onuma Lakarnchua
Punchalee Wasanasomsithi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Punchalee Wasanasomsithi
Title Creator Type and Date Create
A development of the english oral communication course using the project-based laerning approach to enhance english oral communication ability of Kasetsart University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Nawarat Siritararatn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of Thai substitles in English movies for English language learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Soranee Boonyarut
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of needs and problems of English for tourist police
มหาวิทยาลัยมหิดล
Boonjira Thungsuk;Punchalee Wasanasomsithi;Sukhuma-Vadee Khamhiran
Muntana Meemark
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of webquest modules to enhance English reading and writing abilities and learning engagement of undergraduate engineering students at Rajamangala University of Technology Phra Nakhon, North Bangkok Campus
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Pornpilai Termsinsawadi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of an English instructional model using the integration of drama and questioning techniques to enhance students' speaking achievement and critical thinking skill
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Ratchadaporn Janudom
วิทยานิพนธ์/Thesis
A needs analysis of secondary school students learning English as a third language in private Islamic schools in changwat Narathiwat
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Pongrat Srisueb
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of out-of-class english language learning activities of secondary school students in english program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Atitaya Wiengnil
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a form-focused web-based instruction to enhance the English grammatical and writing competence of Thai undergraduate sports science students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Punchalee Wasanasomsithi
Thanawan Suthiwartnarueput
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Effects of extensive reading using a learner autonomy training on reading ability and reader autonomy of Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Punchalee Wasanasomsithi
Paweena Channuan
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF COMMUNICATION STRATEGY INSTRUCTION ON ENGLISH SPEAKING ABILITY AND CONFIDENCE OF EFL UNDERGRADUATES
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Korapin Paranapiti
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of English language learning needs and problems of underprivilged children in a slum area in Bangkok metropolis
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Punchalee Wasanasomsithi
Chanisara Tangkijmongkol
วิทยานิพนธ์/Thesis
A DEVELOPMENT OF AN ENGLISH ORAL COMMUNICATION COURSE FOR UNDERGRADUATE ADVERTISING STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Nasya Patiyasevi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of play-based language learning activities to enhance oral language skills of young EFL learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Rin Cheep-Aranai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A RELATIONSHIP BETWEEN SELF-ASSESSMENT OF THE ICAO LANGUAGE PROFICIENCY REQUIREMENTS AND TEST OF ENGLISH FOR INTERNATIONAL COMMUNICATION (TOEIC) OF THAI AIRWAYS INTERNATIONAL FLIGHT ATTENDANTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Narasak Sirikanjanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
DEVELOPING EFL STUDENTS' WRITING ABILITY AND PERCEIVED WRITNG SELF-EFFICACY THROUGH GENRE AWARENESS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Chayata Viriya
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE EFFECTS OF BLOGGING AND MICROBLOGGING ON THAI UNDERGRADUATE LEARNERS' ENGLISH WRITING PROCESS AND WRITING ANXIETY
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Onuma Lakarnchua
วิทยานิพนธ์/Thesis
A DEVELOPMENT OF A CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING (CLIL) COURSE TO ENHANCE ENGLISH LANGUAGE ABILITIES, AGRICULTURAL CONTENT, AND CULTURAL KNOWLEDGE OF UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Charinee Chansri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Out-of-class language learning strategies of Thai university students during participant in the summer work and travel program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Thunyaporn Thanasumbun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of a project-based blended learning with communication strategy instruction on English oral communication ability and learner autonomy of undergraduate engineering students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Pichai Pinphet
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of project-based writing instruction on writing ability and critical thinking skills of Thai EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Apapan Ruengkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a learning-oriented reading assessment model to improve English reading ability and promote learning engagement on EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Raveewan Viengsang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of out-of-class extensive reading to enhance perceived English reading self-efficacy of underserved students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Chanisara Tangkijmongkol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Integration of a blended learning and extensive reading instructional model for enhancement of English reading comprehension and learner autonomy of EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Naruethai Chanthap
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of the writing instructional model with integration of inquiry-based learning and visual literacy on 21st century skills of EFL learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Patsawut Sukserm
วิทยานิพนธ์/Thesis
An implementation of an integrated performance assessment module to promote English speaking ability and learning engagement of undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Benjawan Plengkham
วิทยานิพนธ์/Thesis
The investigation of using dynamic assessment to enhance English academic vocabulary knowledge of Thai low proficiency undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Duangkamon Klungthong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 19
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5,609
รวม 5,628 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 284,105 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,262 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 126 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 23 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 11 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 6 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 285,538 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.33