Abstract:
การวิจัยเรื่อง รูปแบบวิธีสอนทักษะการอ่านของเด็กปฐมวัย โรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์สภาพและปัญหาการอ่านภาษาไทยของเด็กปฐมวัย และพัฒนารูปแบบวิธีสอนทักษะการอ่านภาษาไทยของเด็กปฐมวัย โรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร ใช้วิธีการวิจัยแบบผสม (Mixed Methodology) มีจำนวนกลุ่มตัวอย่าง 280 ตัวอย่าง เก็บรวบรวมข้อมูล โดยแบบสอบถามและการสัมภาษณ์ ทำการวิเคราะห์ข้อมูลและอธิบายข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนาและวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า
1. สภาพการสอนทักษะการอ่านภาษาไทยของเด็กปฐมวัย พบว่า ครูการศึกษาปฐมวัยมีระดับความคิดเห็นด้วยมากทุกด้าน ระดับความคิดเห็นด้วยมากเป็นอันดับ 1 คือ ด้านการวัดผลประเมินผล อันดับ 2 คือ ด้านการบริหารสถานศึกษา อันดับ 3 คือ ด้านกิจกรรมการเรียนการสอน และ อันดับ 4 คือ ด้านการผลิตสื่อและการใช้สื่อการเรียนการสอน
2. การเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูการศึกษาปฐมวัยด้านการสอนทักษะการอ่านภาษาไทยของเด็กปฐมวัย จำแนกตามสถานภาพของผู้ตอบแบบสอบถาม ได้แก่ อายุ ระดับการศึกษา ประสบการณ์การเป็นครู ประสบการณ์ในการปฏิบัติหน้าที่ครูการศึกษาปฐมวัย ประสบการณ์ด้านการสอนภาษาไทย และการได้รับการอบรมด้านการสอนภาษาไทย ที่ต่างกัน มีความคิดเห็นด้านการสอนทักษะการอ่านภาษาไทยของเด็กปฐมวัยไม่แตกต่างกัน มีเพียงตัวแปรประสบการณ์การเป็นครูที่ต่างกันที่มีความคิดเห็นด้านการสอนทักษะการอ่านภาษาไทยของเด็กปฐมวัยแตกต่างกัน
3. รูปแบบวิธีสอนทักษะการอ่านภาษาไทยให้กับเด็กปฐมวัย ควรประกอบด้วย 1) การจัดสภาพ แวดล้อมทางภาษาสำหรับเด็กปฐมวัย เพื่อกระตุ้นความสนใจในการอ่านและเขียน เด็กปฐมวัยควรได้อยู่ในสภาพแวดล้อมที่มีตัวหนังสือ มีการทำกิจกรรมที่มีปฏิสัมพันธ์ร่วมกับเพื่อน ๆ และครู และควรได้รับโอกาสในการเลือกทำงานทำกิจกรรมที่ตนเองมีความสนใจและชอบ 2) การจัดการเรียนการสอนเป็นหน่วยบูรณาการ เพื่อให้เกิดประสบการณ์ที่มีความหมายกับเด็ก ให้เด็กได้เห็นความสัมพันธ์ของสิ่งต่าง ๆ 3) บทบาทของครูต่อการส่งเสริมให้เด็กมีทักษะในการอ่าน ครูควรสร้างทัศนคติที่ดีต่อการเรียนภาษาให้กับเด็ก โดยการแนะนำให้เด็กได้เรียนรู้การใช้ภาษาในสถานการณ์ต่าง ๆ ที่เด็กประสบในชีวิตประจำวัน
Research Instructional of reading skill model for the preschool children of the schools under Bangkok metropolitan administration. The purpose is to analyze the status and problems of preschool children language and develop a method of teaching reading skills. Mixed methods research with a total of 280 samples. The statistic program used for the data analysis to interpret descriptive data and content. The research found that
1. The Instructional of reading skill Model for the preschool children in overall was rated at the high level. When each aspect was considered, it was found that all aspects were totally at the high level descending from high to low level namely, aspects of the measurement and evaluation of education, administration institutions, the teaching activities, the media production and instructional, respectively.
2. Comparison of teachers opinion by status of respondents (age, level of education, Experience as a teacher, Experience in preschool children teacher, Experience in teaching Thai language and Thai Language Training) different opinions in teaching reading skills of preschool children is no different. There is a variable experience as a teacher are different.
3. Model how to teach Thai reading skills to children. It should include: 1) the language environment for children. To stimulate interest in reading and writing. Children should be in an environment that is literal. The activities that interact with friends and teachers should be given the opportunity to choose their own work activities, interests and likes 2) Teaching units are integrated. To make the experience more meaningful to children. 3) the role of teachers in promoting children's reading skills. Teachers should create a positive attitude towards learning to children. By introducing children to use language in different situations, the children are experiencing in their daily lives.
Suan Dusit University. Office of Academic Resources and Information Technoligy