The States and Problems of the Budget Administration of the Primary Schools under the Jurisdiction of the Office of the Secondary Educa-tion Service Area 29
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา เปรียบเทียบ และปัญหา แนวทางการพัฒนาสภาพการบริหารงบประมาณของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 29 จำแนกตามตำแหน่ง ประสบการณ์ในการทำงาน และขนาดสถานศึกษา ประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ผู้บริหารและหัวหน้ากลุ่มบริหารงบประมาณของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำนวน 162 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับ เท่ากับ 0.89 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t และการทดสอบค่า F
ผลการวิจัย พบว่า
1. สภาพการบริหารงบประมาณของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 29 ทั้ง 7 ด้าน โดยรวมอยู่ในระดับมาก
2. ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นของข้าราชการครูที่มีตำแหน่งและประสบการณ์ในการทำงานต่างกัน มีความคิดเห็นต่อสภาพการบริหารงบประมาณ โดยรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน ส่วนข้าราชการครูที่ปฏิบัติงานในสถานศึกษาที่มีขนาดต่างกัน มีความคิดเห็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
3. ปัญหาและแนวทางการพัฒนาการบริหารงบประมาณของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ทั้ง 7 ด้าน พบว่า ปัญหาส่วนใหญ่ คือ การส่วนร่วมของชุมชนและการจัดทำแผนงบประมาณ แผนงาน/โครงการ ที่เชื่อมโยงกับผลผลิตและผลลัพธ์ การจัดทำแผนการใช้งบประมาณ ปฏิทินปฏิบัติงาน การประเมินแผนกลยุทธ์ และการรายงานการดำเนินโครงการ การจัดทำแผนระดมทรัพยากรของสถานศึกษา ขาดบุคลากรที่มีความรู้โดยตรงทางด้านการเงิน การบัญชี และพัสดุ บันทึกระบบบันชีไม่เป็นปัจจุบัน และทะเบียนคุมวัสดุ ครุภัณฑ์ ไม่เป็นปัจจุบัน ดังนั้นสถานศึกษาจึงควรประชุมคณะกรรมการสถานศึกษา คณะครู และผู้ที่มีส่วนได้ส่วนเสียในสถานศึกษา จัดอบรมและดำเนินการจัดทำรายละเอียดแผนงบประมาณ แผนงาน/โครงการ ให้มีความเชื่อมโยงกันนโยบายของกระทรวงฯ ดำเนินการจัดเตรียมประมาณการการใช้จ่ายงบประมาณล่วงหน้า แต่งตั้งคณะกรรมการประเมินแผนกลยุทธ์ แผนปฏิบัติการประจำปี ทุกสิ้นปีการศึกษา แต่งตั้งคณะกรรมการเพื่อจัดทำแผนระดมทรัพยากรทั้งระยะสั้น และระยะยาวควร แต่งตั้งบุคลากรที่มีความรู้ ความเข้าใจมาปฏิบัติงานและส่งเสริมให้ครูผู้รับผิดชอบเข้าร่วมอบรม สัมมนา จัดทำเอกสาร หลักฐานทางการบัญชีให้ สมบูรณ์ บันทึกบัญชีให้ถูกต้องเป็นปัจจุบัน และแต่งตั้งบุคลากรที่มีความรู้ ความเข้าใจ ด้านการพัสดุมาปฏิบัติหน้าที่ จัดทำทะเบียนคุมทรัพย์สินทุกประเภทให้ครบถ้วน และเป็นปัจจุบัน
The research aimed to study and compare the problems and to examine the guidelines for the budget ad-ministration of the primary schools under the jurisdiction of the primary schools under the jurisdiction of the Office of the Secondary Education Service Area 29 as classified by positions, working experiences and school size. The population used in the study was 162 administrators and heads of the budget administra-tion unit of the primary schools in question in the academic year 2016. The research instrument was a five-rating scale questionnaire with a confidence value equivalent to 0.89. Statistics used in data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test and F-test.
The research findings were as follows.
1. The budget administration in the primary schools in the study was found to be at a high lev-el.
2. A comparison showed that the teachers different in positions and working experiences held no different views towards the budget administration. The teachers who worked at different sized schools held different views with a statistical significance of .01.
3. The problems found and the guidelines concerning the budget administration were as follows. There was no communal participation. There were no experts in the discipline responsible for making a budget plan and projects, the budget administration, practical calendar, and strategic evaluation. There were no experts in charge of finance, accounting and materials. Records and accounting systems were not updated. The schools should organize a meeting for stakeholders and others concerned. There should be training and workshop on the budget planning and projects. Budget preparation should be made in ad-vance. A committee should be appointed to oversee and evaluate the strategic evaluation. There should be a committee responsible for a long- and short-term plan for the resource mobilization. Those with knowledge and expertise should be appointed to take charge of the operation. Official papers and evi-dence documents should be updated and carefully checked. The personnel with knowledge and expertise should be tasked to supervise the records of property.
Keywords: budget administration of the primary schools, Office of the Secondary Education Service Area 29