Abstract:
การศึกษาครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาปัญหาและข้อเสนอแนะการพัฒนาคุณภาพการบริหารโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์ เขต 3 โดยมุ่งศึกษาใน 4 ด้าน คือ ด้านการบริหารวิชาการ ด้านการบริหารงบประมาณ ด้านการบริหารบุคคล ด้านการบริหารงานทั่วไป และ 2) เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษาและครูที่มีต่อปัญหาการบริหารโรงเรียนขนาดเล็ก กลุ่มตัวอย่าง 272 คน ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 67 คน ครูจำนวน 205 คน ได้มาจากการสุ่มกลุ่มตัวอย่างด้วยวิธีการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม มีลักษณะเป็นแบบมาตรส่วนประมาณค่า (Rating Scale) 5 ระดับและแบบคำถามปลายเปิด (Open End) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบสมมติฐานใช้ t-test (Independent Samples) ผลการวิจัยพบว่า
1. ปัญหาการบริหารโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์ เขต 3 ทั้ง 4 ด้าน คือ ด้านการบริหารงานวิชาการ ด้านการบริหารงานงบประมาณ ด้านการบริหารงานบุคคล และด้านการบริหารงานทั่วไป มีปัญหาอยู่ในระดับปานกลาง ปัญหาที่พบมากที่สุดได้แก่ ปัญหาการจัดหาสื่อ นวัตกรรม และเทคโนโลยีเพื่อใช้ในการจัดการเรียนการสอน ปัญหาการเบิกเงิน รับเงิน การเก็บรักษาเงิน การนำส่งเงิน การโอนเงิน ไว้เบิกเหลื่อมปี เป็นไปตามขั้นตอนและวิธีการที่กระทรวงการคลังกำหนด ปัญหาจัดอบรม สัมมนา และศึกษาดูงานให้กับบุคลากรเพื่อพัฒนาให้มีความรู้ ความสามารถและทันต่อเหตุการณ์ปัจจุบัน และปัญหาการปฏิบัติงานธุรการได้อย่างถูกต้อง รวดเร็ว ประหยัด และคุ้มค่า
2. การเปรียบเทียบปัญหาการบริหารโรงเรียนขนาดเล็ก ความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษา และครูต่อปัญหาการบริหารโรงเรียนขนาดเล็กสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์ เขต 3 โดยรวมไม่มีความแตกต่างกัน เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน ด้านการบริหารงบประมาณ ด้านการบริหารบุคคลและการบริหารงานทั่วไป ไม่มีความแตกต่างกัน ส่วนรายด้านการบริหารวิชาการมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3. ความคิดเห็นและข้อเสนอแนะของผู้บริหารและครู เกี่ยวกับปัญหาการพัฒนาคุณภาพการบริหารโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์ เขต 3 ความคิดเห็นอื่นๆ ในแต่ละด้าน ด้านการบริหารวิชาการ จำวนมากที่สุดคือ ครูส่วนใหญ่ขาดทักษะในการจัดการเรียนในสภาพที่ครูไม่ครบชั้น ขาดผู้เชี่ยวชาญในการให้คำแนะนำในการจัดทำหลักสูตร ส่วนข้อเสนอแนะเพิ่มเติมในประเด็น ควรให้ชุมชนมีส่วนร่วมในการพัฒนาหลักสูตร การจัดทำหลักสูตรอบรม การวัดประเมินผล และการออกนิเทศ ด้านการบริหารงบประมาณที่มีจำนวนมากที่สุด คือ งบประมาณทีได้รับจัดสรรไม่เพียงพอ การขาดการตรวจสอบติดตามการใช้งบประมาณ และงานตามแผนงาน/โครงการไม่มีประสิทธิภาพและประสิทธิผลเท่าที่ควร ส่วนข้อเสนอแนะด้านการบริหารงบประมาณ ควรจัดสรรงบประมาณให้เพียงพอต่อความต้องการของสถานศึกษา จัดให้มีการอบรมเจ้าหน้าที่จัดทำบัญชีการเงิน อีกทั้งควรตั้งงบประมาณให้สอดรับกับความต้องการของสถานศึกษาโดยตรงตามแผนปฏิบัติกาประจำปี ด้านการบริหารบุคคล ปัญหาที่เสนอแนะเพิ่มเติมมากที่สุด คือ กรณีครูไม่ครบชั้น การสอนไม่ตรงตามวิชาเอก ครูขาดขวัญกำลังใจ ข้อเสนอแนะเพิ่มเติม ผู้บริหารควรมีความเป็นประชาธิปไตยและยึดหลักการบริหารแบบมีส่วนร่วม ผู้บริหารควรมีวิสัยทัศน์การพัฒนาที่ทันสมัย และด้านการบริหารงานทั่วไป ปัญหาที่พบได้แก่การมอบหมายงานที่ไม่เหมาะสมกับตัวบุคคล อาคารสถานที่ไม่เพียงพอ อีกทั้งขาดงบประมาณในการซ่อมบำรุงส่วนข้อเสนอแนะ ควรมีอาคารสถานที่ ที่มีความมั่นคงแข็งแรง มีกระบวนการนิเทศภายในโรงเรียนอย่างเป็นระบบ
The objective of research aimed to study the problems and development of quality administration for small size primary school under the Buriram Primary Education Service Area Office 3. There were 4 fileds : academic, budgeting, personnel and to compare the opinion of administrators and teachers about the problems of basic education institution administration. The sample of the study was 67 school administrators and 205 teachers of the small size schools under the Buriram Primary Education Service Area Office 3. They were selected by simple Random Sampling method. The tool of data collection consisted of the checklist questionnaires in 5 rating scale and open ended questions. The data were analyzed using percentage, mean, standard deviation, t-test, One way analysis of Variance, Scheffes test. The statistic significance .05.
The results of the study showed that :
1. The management problem for small size school under Buriram Primary Education Service Area Office 3. There were 4 fileds : budgeting, personnel and affairs. In the general and in each dimension were at middle level. The most average was budgeting such as problem of arrangement teaching materials, educational technology and learning resource, money withdrawal, money receipt, money transferring, money reservation for the following fiscal year, planning for school and finances and according to regulations the Ministry of finance. The problem of development should be suggested as follows. There should be a training or seminar with manuals for the involved parties such as administrators, teachers and teaching staffs. The teachers should be supported by attending the workshop about raising the knowledge and understanding of modernity. The last problem were general affairs, which should be justice, quickness, saving and worthiness.
2. Comparison the opinion of administrators and teachers about problems of basic education institution administration under Buriram Primary Education Service Area Office 3 in the total was not different. In each dimension, budgeting, personnel and affairs were not difference. But the academic administration was different the statistic significance of 0.05.
3. The opinion and suggestions of administrators and teachers about problems of basic education institution administration under Buriram Primary Education Service Area Office 3 were illustrated that the academic administration was the teachers dont have skill and knowledge. The teachers dont have equal skills in the classroom and the lankness of curriculum, supervision and the application in teaching. There should be the participation of community in school curriculum, training, seminar, evaluations and investigation. For the problem of budgeting, the most average was the allocation the enough, financial training, internal financial investigation system, using accounting information as the guideline for schools payment. For the problem of personnel, the most average was the lankness of personnel in most schools, increasing working empowerment for teachers. The administrators should have fairness and justified manner. The school administrators should have visions. For the problem of affairs, the most average was the idea of put the right man on the right job, the buildings were not enough, there should be an allocation of the budget for development places and buildings. Administrators should develop the places and building for stability and strength. Administrators and teacher should participation for developing for developing the quality assurance.