Abstract:
การศึกษาเรื่อง พิธีกรรมสรงกู่บ้านเมืองบัว ตำบลเมืองบัว อำเภอเกษตรวิสัย จังหวัดร้อยเอ็ด มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาประวัติความเป็นมาของพิธีกรรมสรงกู่ บ้านเมืองบัว ตำบลเมืองบัว อำเภอเกษตรวิสัย จังหวัดร้อยเอ็ด (2) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ของพิธีกรรมสรงกู่วิถีชีวิตของชาวบ้านเมืองบัว บ้านเมืองบัว ตำบลเมืองบัว อำเภอเกษตรวิสัย จังหวัดร้อยเอ็ด (3) เพื่อเสนอแนวทางในการอนุรักษ์และสืบสานพิธีกรรมสรงกู่ บ้านเมืองบัว บ้านเมืองบัว อำเภอเกษตรวิสัย จังหวัดร้อยเอ็ด กลุ่มเป้าหมายในการศึกษา ได้แก่ กลุ่มผู้รู้จำนวน 2 คน กลุ่มผู้ให้ข้อมูลปฏิบัติการ จำนวน 8 คน กลุ่มผู้ให้ข้อมูลทั่วไปจำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือ แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง แบบสัมภาษณ์แบบไม่มีโครงสร้าง แบบสังเกตแบบมีส่วนร่วม การสนทนากลุ่ม
ผลการวิจัยพบว่า
1. พิธีกรรมสรงกู่ไม่สามารถระบุได้ชัดเจนว่าเริ่มมีการประกอบพิธีกรรมมาตั้งแต่เมื่อไรปฏิบัติสืบเนื่องกันมาตั้งแต่สมัยโบราณ ช่วงเวลาที่ชาวบ้านประกอบพิธีกรรม คือ ช่วงก่อนละลงทำนา โดยยึดรูปแบบมาจากการทำบุญขึ้นปีใหม่ของชาวไท-อีสาน เมื่อชาวบ้านทราบว่าในชุชนมีโบราณสถานสมัยขอมอยู่ ภายในปรางค์กู่จะมีเทวรูปอยู่หลายองค์ เพื่อความอยู่ดีกินดีมีสุขจึงพากันประกอบพิธีกรรมตามแบบอย่างการเลี้ยงผีปู่ตามาใช้ พิธีกรรมสรงกู่ กำหนดให้จัดขึ้นในวันขึ้น 8 ค่ำ เดือน6 ของทุกปีชาวเมืองบัวเชื่อว่ากู่เมืองบัวเป็นที่พึ่งทางจิตใจไม่ว่าจะทำการใดก็มีการบอกกล่าวต่อผีเจ้าปู่โดยผ่านเฒ่าจ้ำเป็นผู้ติดต่อสื่อสาร การประกอบพิธีกรรมสรงกู่จึงเป็นที่ยึดเหนี่ยวจิตใจ เป็นการตอบแทนบุญคุณบรรพบุรุษที่สร้างบ้านแปงเมืองมาก่อน และเป็นการเสี่ยงทายสภาพดินฟ้าอากาศในปีฤดูกาลทำนานั้นโดยการจุดบั้งไฟเสี่ยงทาย
2. พิธีกรรมสรงกู่มีความสัมพันธ์กับวิถีชีวิตของชาวบ้านเมืองบัวอย่างแนบแน่นทั้งต่อ บุคคล สังคม ชุมชนและอยู่เคียงคู่กับวิถีชีวิตของชุมชนมาอย่างยาวนาน พิธีกรรมก็เปรียบเสมือนรั้วที่ล้อมคนในชุมชนให้เข้ารวมกันไว้เป็นปึกแผ่นและเกิดความสามัคคีกันได้ พิธีกรรมส่งผลต่อวิถีชีวิตการดำเนินของชาวชุมชนเมืองบัวในด้านบุคคล ครอบครัว สังคมและเศรษฐกิจ
3. แนวทางในการอนุรักษ์และสืบสานพิธีกกรมสรงกู่ ชาวบ้านในชุมชนควรเป็นผู้เตรียมงานกันเองเพื่อรักษาแบบแผนเดิมไว้เพื่อลูกหลาน การอบรมสั่งสอนบุตรหลายและนำบุตรหลานเข้าร่วมประกอบพิธีกรรม หน่วยงานราชการควรสนับสนุนงบประมาณพัฒนาเป็นแหล่งท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมจัดทำเป็นแหล่งเรียนรู้ชุมชน พัฒนาจัดทำเป็นหลักสูตรท้องถิ่น และจัดทำหนังสืออ่านเพิ่งเติมเพื่อเผยแพร่ให้ผู้ที่สนใจได้เรียนรู้
The objective of this research were 1) to study the history of Song Ku ceremony at Ban Mueang Bua, sub-district, Kasetwisai district, Roi-et province; 2) to study a relationship between was of life of people and the Song Ku ceremony at Ban, Mueang Bua sub-district, Kasetwisai district, Roi-et province; and 3) to propose guidelines for a conservation of the Song Ku ceremony and to carry on the Song Ku ceremony at Ban, Mueang Bua sub-district, Kasetwisai district, Roi-et province. The participants were two local gurus, eight operational key informants, and twenty of general key informants. The data been collected through a structured-intervie.an unstructured-interview. A non-participatory observation, and group discussion.
The study found that
1. It could not be able to mention exactly about the started time of Song Ku ceremony. It is the ceremony inherited since the past time. Normally. The Song Ku ceremony. Will be operated before the beginning of rice planning. The ceremony is applied from the New Year ceremony of Thai-Isan people. When villagers found that there is the Khmer ancient remain with several of Buddha Images within a community. they ceremony similar to the Phi Pu-Ta worship for their better living. The Song Ku ceremony will be held annually on the 8th day of sixth waxing moon The Mueang Bua villagers that Ku Mueang Bua is a sacred site; therefore, they will notify Phi Jao Pu passing though Thao Jam as a communicator whenever they want to do something As a result, the Song Ku ceremony is considered as a ceremony to reciprocate the ancestors and as weather forecasting by igniting the Bun Fai rocket.
2. The Song Ku ceremony is closely related to the life of people at Ban Mueang Bua. The Song Ku ceremony Goes along with the ways of people for a long time A ritual is considered as a fence that gathers people and helps to create a unity a community. A ritual has effects on ways of life people at Ban Mueang Bua according to individuals ways of life. Family, society and economy.
3. According to guidelines for a conservation of Song Ku ceremony, villagers should prepare the ceremony on their own in order to conserve this traditional ceremony for their children. Children be taught and taken to participate the ceremony Government organizations should provide a budget to make Ku Mueang Bun becomes a cultural site or a community learning resource Further, a local curriculum and a supplementary reading book relating it Ku ban Mueang Bua should be developed in order to promote the story about Ku Ban Mueang Bun to interrelating people.