แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

การประยุกต์ใช้การวิเคราะห์แบบอิงเนื้อหากับงานเขียน
Applying Topic-based Analysis to Writing

Organization : มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
keyword: Writing
; Writing Assessment
; Reliability of Marking
; Coherence
; Topic- based Analysis
Abstract: Since writing is a productive skill and it is freely expressed according to the writers’ schemata, it is fairly difficult to evaluate some aspects of writing. One aspect of writing which is problematic is organisation. There are two areas of organisation: cohesion and coherence. Cohesion is explicitly shown in the texts. On the other hand, coherence is not shown on the surface of the text so most teachers seem to pay attention to cohesion rather than coherence in marking organisation. Moreover, there are no objective criteria for marking coherence. Instead, teachers usually use their own intuition in marking coherence. The difficulties in marking coherence may lead to both an imbalance in marking organisation and a lack of reliability in marking. Because of this, this study is carried out to investigate a method of analysing coherence, which is topic-based analysis. Topic-based analysis is chosen as the key method of analysis because it is claimed that it is fairly reliable and objectively measures coherence. Therefore, topic-based analysis has been applied to writing in order to see its applicability and reliability. To apply topic-based analysis to writing, the procedures consist of three main stages: preparing data, identifying key concepts, and identifying hierarchical relationships. To prepare the data, ellipsis, referents, T-units, and repetition are identified. After that, nouns or noun phrases which occur twice in separate T-units are identified as a key concept. Next, the relationships between these concepts are identified using the logical relationship of implication, namely, hyponymy, meronymy, entity-characteristic, possessor-possessed, and cause-effect. Line diagrams representative of schemata can then be drawn up and topic development through the discourse can be presented using these diagrams. After following the methods of analysis, the results are shown in terms of distances of moves which is based on numbers of logical links between two concepts. A distance of moves which is higher than two shows a discontinuity in the discourse or a coherence break. After this, the coherence breaks identified by topic-based analysis are presented according to distances of moves and the results of topic-based analysis are interpreted as scores. There are four ways of calculating scores: mean distance of moves, standard deviation, percentage of coherence breaks, and number of moves per ten T-units. There are some connections between these scores because the results of the four methods of scoring are fairly similar. Having scores interpreted by topic-based analysis relating to each other does not enable us to state that topic-based analysis is reliable. To investigate the reliability of topic-based analysis in writing, the scores were compared with the teachers’ marking for coherence and topic-based analysis identification of coherence breaks was also compared with that of teachers. From the comparison, there are some agreements between topic-based analysis and the teachers, but the level of agreement are not very clear. There are three factors affecting these dissimilarities: unreliability of teachers’ marking, teachers’ perspectives in identifying coherence breaks, and nature of language. After considering these factors, the reliability and validity of topic-based analysis are investigated. The results show that topic-based analysis is as reliable as a teacher. Furthermore, it seems likely that topic-based analysis is actually measuring coherence.
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Address: กรุงเทพมหานคร (Bangkok)
Email: info.lib@mail.kmutt.ac.th
Role: Supervisor
Created: 2546
Issued: 2005-09-20
Modified: 2006-05-10
วิทยานิพนธ์/Thesis
ISBN: 9744562129
CallNumber: LNG257
tha
DegreeName: Master of Arts
©copyrights มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 LNG257.pdf 4.41 MB96 2025-08-16 01:37:49
2 LNG257ab.pdf 76.55 KB26 2024-01-27 22:32:27
3 LNG257ab.txt 3.86 KB32 2024-01-27 22:33:09
ใช้เวลา
-0.964574 วินาที

ภัทร์ธีรา เทียนเพิ่มพูล
Assoc.Prof. Richard Watson Todd
Title Creator Type and Date Create
การประยุกต์ใช้การวิเคราะห์แบบอิงเนื้อหากับงานเขียน
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Assoc.Prof. Richard Watson Todd
ภัทร์ธีรา เทียนเพิ่มพูล
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 6,103
รวม 6,106 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 298,424 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,684 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 501 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 102 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 30 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 17 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 8 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 5 ครั้ง
รวม 300,771 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.212