Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) ภูมิปัญญาท้องถิ่นรำโทนบ้านสีทาใต้ ตำบลสองคอน อำเภอแก่งคอย จังหวัดสระบุรี 2) เพื่อศึกษาแนวทางการอนุรักษ์รำโทนบ้านสีทาใต้ ตำบลสองคอน อำเภอแก่งคอย จังหวัดสระบุรี โดยศึกษาจากกลุ่มรำโทนบ้านสีทาใต้ ใช้การวิจัยเชิงคุณภาพโดยรวบรวมข้อมูลจากการสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม การสังเกตแบบมีส่วนร่วม การสัมภาษณ์ทั้งแบบเป็นทางการ และการสัมภาษณ์แบบไม่เป็นทางการ การสัมภาษณ์วิเคราะห์ข้อมูลตามวัตถุประสงค์ นำเสนอผลการวิจัยแบบพรรณนา
ผลการวิจัยพบว่า
บ้านสีทาใต้ เป็นสังคมเกษตรกรรม คนในชุมชนส่วนใหญ่นับถือศาสนาพุทธ การละเล่นพื้นบ้านรำโทน ของบ้านสีทาใต้ ไม่ได้สร้างรายได้ให้แก่ชาวบ้านคนใดคนหนึ่ง แต่เป็นการละเล่นเพื่อความบันเทิงที่เชื่อมความสัมพันธ์ของคนในหมู่บ้านสานต่อวัฒนธรรมประเพณีอันดีงามของท้องถิ่น ชาวบ้านจึงละเล่นรำโทนกันในยามว่าง และในงานประเพณีของหมู่บ้าน เช่น ประเพณีบุญกลางบ้าน สงกรานต์ ลอยกระทง หรือแม้กระทั้งตรุษจีนองค์ประกอบรำโทนบ้านสีทาใต้ ประกอบด้วย 1) การไหว้ครู 2) นักร้องและบทเพลงรำโทน 3) นักดนตรีและเครื่องดนตรี 4) ผู้รำและท่ารำ 5) เครื่องแต่งกายที่ใช้ในการแสดง 6) โอกาสในการละเล่น และโอกาสในการแสดง ผู้ที่เล่นเพลงรำโทนบ้านสีทาใต้ ส่วนมากเป็นเพศหญิง อยู่ในวัยกลางคน และผู้สูงอายุ ท่ารำจะดัดแปลงมาจากท่ารำวงมาตรฐาน และมีท่ารำที่คิดประดิษฐ์ขึ้นเองจากท่าทางต่าง ๆ ในชีวิตประจำวัน คือ การกวาดบ้าน การแบกถาดขนม การยกของ การยกมือบังแดดบทเพลงจะมีเนื้อหาสั้น ๆ ไพเราะ ร้องซ้ำไปหา มีสำเนียงเป็นเอกลักษณ์เฉพาะถิ่นง่ายต่อการจดจำ และเนื้อหาของบทเพลงนั้นแบ่งออกเป็น 4 ประเภท คือ เพลงประเภทปลุกใจ เพลงประเภทสืบสานวัฒนธรรม เพลงประเภทเกี้ยวพาราสี และเพลงประเภทเบ็ดเตล็ดทั่วไปลักษณะการละเล่นเป็นการรำประกอบการร้อง มีเครื่องดนตรีไม่กี่ชิ้น คือ โทน ฉิ่ง กรับ มีโทนเป็นเครื่องดนตรีหลัก และฉิ่งเป็นเครื่องดนตรีกำหนดจังหวะ ในส่วนของการแต่งกายหากเป็นการละเล่นในหมู่บ้านก็แต่งกายกันตามสบาย หากเป็นการแสดงที่ได้รับเชิญให้ไปแสดงในงานต่าง ๆ ก็จะแต่งกายกันอย่างสวยงามโดยมานุ่งกระโจงกระเบน สวมถุงเท้าครึ่งน่องสีขาว เสื้อผ้าลูกไม้ และสไบเฉียงผ้าลูกไม้การสืบทอดการละเล่นพื้นบ้านรำโทน สนับสนุนโดยหน่วยงานราชการ และสถานศึกษาในท้องถิ่นหน่วยงานราชการนั้นจะเชิญรำโทนบ้านสีทาใต้ให้ไปแสดงในโอกาสต่าง ๆ และสถานศึกษาสนับสนุนนักเรียนให้เรียนรู้วัฒนธรรมพื้นบ้านเป็นการศึกษานอกห้องเรียน แนวทางการอนุรักษ์ และเผยแพร่ภูมิปัญญาท้องถิ่นรำโทนบ้านสีทาใต้ ได้แก่ การเสนอโครงการ การแสดงทางวัฒนธรรมในงานประเพณีของ ตำบลสองคอน บรรจุในแผนพัฒนาองค์การบิการส่วนตำบลสองคอน การจัดให้มีการเรียนการสอนกิจกรรมการเรียนรู้นอกห้องเรียนในสถานศึกษาภายในตำบล การจัดให้เป็นแหล่งท่องเที่ยวทางวัฒนธรรม
The objectives of this qualitative study were 1) to study about the local wisdom on Rum Thone performance of Ban Sri Tai in Songkorn sub district Kaengkoi district Saraburi province ; and 2) to study about a conservation guideline for Rum thone performance for Ban Sri The in Tai in Songkorn sub district Kaengkoi district, Saraburi province The sample group of this study was the Rum Thone performing group in Ban Sri Tha Tai. The data had been collected through participation and non participation observations, Formal and informal interviews, and in depth interviews. The collected data had been analyzed basing on the objectives of the study Findings are presented descriptively.
It was found that :
Ban Sri Tha Tai is on agricultural society Mast of villagers are Buddhist, A performing of Rum Thone does not generate any incomes to villagers. Rum Thone is performed for a recreational order to generate a good relation among the villagers and as a conservation of the local culture Normally, villagers will perform Rum Thone when they are not working or during the famous traditions or festivals such as Boon Klang Ban tradition Songkran festival Loi Krathong festival. Chinesse New Year, According to the study. Rum Thone performance of 6 important components including 1) paying homage to teachers ; 2) singers and lyrics ; 3) musicians and musical instruments ; 4) dance patterns ; 5) dresses for performing ; and 6) opportunities for playing and performing. The study also showed that most of the performers are female at a middle age or the elderly. The dance patterns of Rum Thone are applied from the Traditional Dance Standards. In addition. There are also the dance patterns that applied from activities such as sweeping, Carrying a tray of sweets. Lifting something. raising a hand to prevent the sunshine and etc. A song usually presents a short story and it will be sung repeatedly A song will be sung using the unique accent of people who are living at Ban Sri Tha Tai therefore.it is easy for people to remember. There are 4 types of songs using in a performing of Rum Thone including 1) song for stir up one s spirit. 2) a song for cultural conservation. 3) a courting song : and 4) a miscellaneous song Rum Thone performing is a recreation a dance is performed with a singing There is a few of musical using in performing is Rum Thone consisting of Thone (a one-faced drum), Ching (small cymbals), And Krub (wooden rhythm clappers). Thone is a main musical instrument used to control a rhythm. According to Rum thones dressing, If it performs within a village, Performers will dress easily. On the other hand, If they are invited to perform in other places will dress beautifully. Normally, performers will wear loincloth, White socks embroidery shirt and shawl for their official performing State organizations and local academic institutes should support for a conservation of Rum Thone State organizations might the Rum-Thone performing group in Ban Srit Tha Tai to perform in some special occasions. Local academic institutes should promote to learn the local According to guidelines to conserve and promote the local wisdom on Rum-Thone performance of Ban Sri The Tai. A project to perform Rum Thone in important festivals or traditions should be proposed and stated in a development plan of Songkorn Sub-District Administrative Organization in addition. Local provide teaming and teaching activities relating to the local cultures for students for both inside and outside a classroom Moreover Ban-Sri-The Tai should as a cultural tourism Site.