Abstract:
หนงัสืออิเล็กทรอนิกส์เป็นสื่อการเรียนรู้มัลติมีเดียชนิดหน่ึงที่จะทำให้นกัเรียน สามารถเรียนรู้และพัฒนาทักษะการฟังภาษาอังกฤษได้ทั้งในและนอกห้องเรียน การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงคเ์พื่อ 1) หาประสิทธิภาพของหนังสือนิทานอิเล็กทรอนิกส์ที่ใชป้ระกอบการพัฒนาทักษะการฟังภาษาองักฤษ 2) เปรียบเทียบความสามารถด้านการฟังภาษาอังกฤษของนักเรียนก่อนใช้และหลังการใช้นิทานอิเล็กทรอนิกส์ประกอบการเรียนรู้ และ 3) ศึกษาความพึงพอใจในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษ ของนักเรียนที่เรียนรู้จากหนังสือนิทานอิเล็กทรอนิกส์ในการฝึกทักษะการฟัง ดำเนินการวิจยัแบบทดลองกับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนไตรกิตทัตตานนท์ ที่เลือกมาแบบเจาะจง จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ หนังสือนิทานอิเล็กทรอนิกส์ แผนการจดัการเรียนรู้ แบบทดสอบวดัความสามารถด้านการฟังภาษาอังกฤษที่มีค่าความเที่ยงตรงเท่ากับ 0.89 และแบบสอบถาม ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.85 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าทีผลการวิจัยพบว่า 1. หนังสือนิทานอิเล็กทรอนิกส์ที่ใช้ประกอบการเรียนเพื่อพัฒนาทักษะการฟังภาษาอังกฤษ มีประสิทธิภาพเท่ากับ 81.20/85.40 สูงกว่าเกณฑ์ E1/E2 80/80 ที่กำหนด 2. ความสามารถด้านการฟังภาษาอังกฤษของนักเรียนก่อนเรียนและหลังเรียนด้วย หนังสือนิทานอิเลคทรอนิกส์มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดบั .01 ซ่ึงคะแนน หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน 3. นักเรียนมีความพึงพอใจต่อหนังสือนิทานอิเล็กทรอนิกส์ที่ใชใ้นการฝึกทกัษะการฟัง โดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านจากค่าเฉลี่ยสูงที่สุดลงไป ได้แก่ ด้านภาพประกอบ สวยงามและเหมาะสมกับเนื้อหา การนำเสนอเนื้อหาบทเรียนเหมาะสมน่าสนใจ และการเข้าถึงเนื้อหา ที่สะดวกและรวดเร็ว ตามลำดับ หนังสือนิทานอิเล็กทรอนิกส์ที่ได้รับการพัฒนาสำหรับการเรียนรู้ของนักเรียนส่งผลต่อ แรงจูงใจในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษได้แต่ต้องมีการออกแบบและพัฒนาอย่างเหมาะสมกับระดับความรู้ ความสามารถของผเู้รียน
Electronic books are multimedia learning materials that will enable students to learn and develop listening skills in English, both in and outside the classroom. The objectives of this story: 1) examine the effectiveness of Electronic Story Books used in English learning, 2) compare Prathomsuksa 4 students English listening ability before and after using of Electronic Story Books in English learning, and 3) determine the students satisfaction of learning English listening skills Electronic Story Books through the using of story E-books. The participant 20 Prathomsuksa 4 students at Trikitthattanon School purposiraln selected. The instruments used in the research consisted of Electronic Story Books, lesson plan, test of English listening skills, and a questionnaire for assessing students satisfaction. The statistics used for data analysis were mean, standard deviation, and t-test. The results of this study were: 1. The Electronic Story Books used for English learning had efficiency of 81.20/85.40, which was higher than criteria set of E1/E2 80/80. 2. The English listening ability of the students before and after learning was significantly different at the 0.01 level. The after-learning mean score was higher than that of before learning. 3. The Prathomsuksa 4 students at Trikithattanon School were highly satisfied with the using of the Electronic Story Books used to improvel their listening skill. The findings show that the electronic books have been developed for student learning improve the motivation to learn English, but they need to be properly designed and developed around the knowledge of the students.