Abstract:
การวิจัยในครั้งนี้เป็นวิจัยเชิงคุณภาพมีวัตถุประสงค์ 1. เพื่อศึกษาการปฏิบัติอย่างเหมาะสมตามพัฒนาการเด็กวัยเตาะแตะ 2. ศึกษาแนวทางการพัฒนาการปฏิบัติอย่างเหมาะสมต่อเด็กวัยเตาะแตะของครูและผู้บริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็กของไทย 6 ด้าน ได้แก่ นโยบายของสถานศึกษา การสร้างหลักสูตรที่เหมาะสม การสอนที่ส่งเสริมพัฒนาการและการเรียนรู้ การสร้างสภาพ แวดล้อมที่เอื้อต่อการเรียนรู้ของเด็ก การประเมินพัฒนาการและการเรียนรู้ของเด็ก การสร้างความสัมพันธ์กับผู้ปกครอง ผู้ให้ข้อมูลสำคัญ ได้แก่ ผู้บริหารและครูศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก 4 ภาค จาก 4 ภาค รวม 4 ศูนย์ แต่ละศูนย์ประกอบด้วย ผู้บริหาร 1 คน และครู 2 คน รวมทั้งสิ้น 12 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลได้แก่ แบบสัมภาษณ์ผู้บริหารและครู แบบสังเกต และแบบสำรวจการจัดสภาพแวดล้อมและสื่ออย่างเหมาะสมตามพัฒนาการของเด็กวัยเตาะแตะของครูในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก การวิเคราะห์ข้อมูลจากแบบสัมภาษณ์และแบบสำรวจ หาคุณภาพแบบสัมภาษณ์โดยตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาพบว่าแบบสัมภาษณ์มีค่าดัชนีความสอดคล้อง เท่ากับ 0.80-1.00 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัย พบว่า
1. การปฏิบัติตามพัฒนาการต่อเด็กวัยเตาะแตะของครูและผู้บริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็กทั้ง 4 แห่ง มีการปฏิบัติทั้ง 6 ด้านครอบคลุมตามมาตรฐานการปฏิบัติอย่างเหมาะสม
2. แนวทางการพัฒนาการปฏิบัติอย่างเหมาะสมต่อเด็กวัยเตาะแตะของครูและผู้บริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก อันดับแรกของแต่ละด้าน ได้แก่ ด้านนโยบายสถานศึกษาควรมีเพิ่มเติมงบประมาณในการซื้อสื่ออุปกรณ์ เครื่องเล่นที่ชำรุด และมีไม่เพียงพอ ควรมีให้อัตราส่วนครูให้เพียงพอต่อจำนวนเด็ก ด้านการสร้างหลักสูตรที่เหมาะสมควรมีการเพิ่มพูนความรู้ความเข้าใจด้านหลักสูตรที่เป็นปัจจุบันและสามารถปรับใช้ให้ตรงกับบริบทและวัฒนธรรมของเด็ก ด้านการสร้างสภาพแวดล้อมที่เอื้อต่อการเรียนรู้ของเด็ก ควรมีการจัดสภาพแวดล้อมที่เหมาะสมต่อเด็กวัยเตาะแตะมากขึ้นและควรมีบ่อน้ำบ่อทรายให้เด็กได้เล่นอย่างอิสระ ด้านการประเมินพัฒนาการและการเรียนรู้ของเด็กครูควรมีการประเมินที่หลากหลายและควรมีการใช้แฟ้มสะส้มผลงานเด็ก ด้านการสร้างความสัมพันธ์กับผู้ปกครองครูควรมีการสื่อสารเรื่องพัฒนาการในลักษณะจดหมายข่าวหรือข่าวสารการเรียนรู้พร้อมทั้งเปิดโอกาสให้ผู้ปกครองเข้ามาร่วมกิจกรรมในชั้นเรียนให้มากขึ้น ด้านการสอนที่ส่งเสริมพัฒนาการและการเรียนรู้ครูควรได้รับการพัฒนาเรื่องการเขียนแผนการจัดประสบการณ์เพื่อให้เหมาะสมต่อเด็กวัยเตาะแตะ
The purposes of this qualitative research were 1. to study the development of the appropriate practices for toddlers and 2. to study on the development of the appropriate practices for toddlers of teachers and administrators at childcare centers in Thailand in 6 areas which were school policies, creating the right curriculum, teaching that promotes development and learning, creating an appropriate environment for young children, assessment of child development and learning, and creating partnerships with parents. The study group was administrators and teachers of childcare in 4 regions. Each region per each childcare center consisted of one administrator and two teachers, totaling 12 people. The research tools were an interview form with administrators and teachers, an observation form and a survey on appropriate environment and tools according to toddlers development at childcare. The interview and survey data was analyzed by content validity and had IOC of 0.80-1.00
The research results showed that
1. the development of the appropriate practices for toddlers of administrators and teachers at 4 childcare centers were implemented in 6 areas and covered the standards of development of appropriate practices.
2. there were issues that guided the development of appropriate practices for toddlers of teachers and administrators at childcare centers in school policies, including financial policy for purchasing tools, and defective and insufficient playset. For personnel policy, they should provide adequate numbers of teachers and children. For creating the right curriculum, they should be educated about present curriculum and learned how to apply it to the childrens context and culture. For creating an appropriate environment for young children, they should create appropriate learning environment for toddlers including water and sand station. For assessing of child development and learning, they should use various developmental assessments including portfolio. For creating partnerships with parents, they should provide more communication venues such as news and letters and inviting parents to participate in childrens classroom activities. Lastly, for teaching that promotes development and learning, they should be developed more about writing lesson plans to organize experiences that suit appropriate learning for toddlers.
Suan Dusit University. Office of Academic Resources and Information Technoligy