Transformarional leadership of school administrators Affecting the Academic Administration of the Schools under Prachuap Kiri Khan primary education service area 1
Abstract:
ภาวะผู้นาการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารมีความสำคัญอย่างยิ่งต่อการบริหารงานของสถานศึกษาให้สัมฤทธิ์ผลตามเป้าหมายและสอดคล้องสภาวะการเปลี่ยนแปลงทางสังคม ความสำเร็จของสถานศึกษามีส่วนสัมพันธ์กับความสามารถของผู้บริหารสถานศึกษา ดังนั้นความสำเร็จในการบริหารงานทุกด้านของสถานศึกษาต้องส่งเสริมให้งานวิชาการบรรลุผลเชิงประจักษ์ จึงจะบ่งชี้คุณภาพของสถานศึกษาและผู้บริหารสถานศึกษาอย่างแท้จริง ผู้วิจัยจึงสนใจศึกษาเรื่องนี้โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ระดับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษา 2) ระดับการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษา และ 3) ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาประจวบคีรีขันธ์ เขต 1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ผู้บริหาร จำนวน 97 คน ครูวิชาการ จำนวน 97 คนและครูผู้สอน จำนวน 310 คน ใช้การสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม แบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.966 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย
ผลการวิจัยพบว่า
1. ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษา โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมากคือ การคำนึงถึงความเป็นปัจเจกบุคคล อยู่ในอันดับสูงสุด รองลงมาคือ การกระตุ้นการใช้ปัญญา การสร้างแรงบันดาลใจ การมีอิทธิพลอย่างมีอุดมการณ์หรือการสร้างบารมี ตามลำดับ
2. การบริหารงานวิชาการของสถานศึกษาโดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมากคือ ด้านการพัฒนาแหล่งเรียนรู้ อยู่ในอันดับสูงสุด รองลงมาคือ ด้านการพัฒนากระบวนการเรียนรู้ และด้านการส่งเสริมความรู้ด้านวิชาการแก่ชุมชน มีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุดตามลาดับ
3. ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหาร (X) ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษา (Y) ได้แก่ การกระตุ้นการใช้ปัญญาที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษามากที่สุดโดยมีประสิทธิภาพในการทำนายร้อยละ 57.80 (R2 = 57.80) และสามารถเขียนเป็นสมการวิเคราะห์การถดถอยดังนี้
Y
= 1.751 + 0.802 (X)
ข้อค้นพบจากการวิจัยคือ ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอนควรให้ความสำคัญในการมีภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงตามสถานการณ์ โดยผู้บริหารให้ข้อเสนอแนะวิธีการใหม่ๆ สู่การเปลี่ยนแปลง เพื่อเลือกวิธีการปฏิบัติงานให้ประสบผลสาเร็จได้ ในการบริหารงานวิชาการที่เน้นด้านการพัฒนาแหล่งเรียนรู้ เพื่อให้ผู้เรียนให้มีคุณภาพมากขึ้น
Transformational leadership of the administrators played an important role in management of the schools to achieve the goals and conditions for social changes. The success of the schools was associated with the ability of the school administrators. Successes in managing all aspects of the schools had to encourage operational approach to achieve empirically. Researcher was therefore interested in studying this subject with the purpose to study 1) Transformational leadership of the schools administrators 2) academic administration of the school, and 3) Transformational leadership of the administrators affecting academic administration of the schools under Prachuapkirikhan Primary Education Service Area 1. The samples used in this research included the administrators with the amount of 97 people, academic teachers 97 people, and 310 teachers by using specific random and simple random. Tools used in this study was a questionnaire, a five-star rating scale with confidence equal 0.966, statistical methods used to analyze data were percentage, average, standard deviation and stepwise multiple regression analysis.
The research findings were as follows 1. Transformational leadership of the schools administrators, in the overall and in each aspect was at high level, including individual consideration ranked highest, followed by the use of intellectual stimulation, creating inspiration, having idealized influence or pursue perfection, respectively. 2. The academic administration of the school, in the in the overall and in each aspect was at high level, including developing learning resources ranked highest, followed by developing the learning process and the promotion of academic knowledge to the community with the lowest average, respectively. 3. The transformational leadership of the administrators (X) affecting academic administration of the schools (Y) including the use of intellectual stimulation with 57.80 percent (R2 = 57.80) efficiency in prediction and the equation of regression analysis was as follows:
Y = 1.751 + 0.802 (X).
Findings from the research was that the school administrators and teachers should be a priority in having transformational leadership according to the situation by giving suggestion on new approaches leading to changes in order to choose the operational to be successful. In academic administration that focused on developing learning to enable the students to have more quality.