A development of activities for students development at Sahakorn Prachanukoon school under Chumphon provincial administrative organization with participatory action research
Abstract:
กิจกรรมพัฒนาผู้เรียนเป็นกิจกรรมที่จัดอย่างเป็นกระบวนการด้วยรูปแบบวิธีการที่หลากหลายให้ ไดร้ับประสบการณ์จากการปฏิบัติจริงตามความถนัด ความสนใจ และส่งเสริมศักยภาพของผู้เรียน ผู้วิจยัจึงสนใจ ดำเนินการวิจัยโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการพัฒนางานกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนของโรงเรียนสหกรณ์ประชา นุกูล สังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดชุมพร โดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม และ 2) ศึกษา ผลการพัฒนางานกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนของโรงเรียนสหกรณ์ประชานุกูลสังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดชุมพร โดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยจำนวนรวม 51 คน โดยเลือก เจาะจงเลือกผู้บ้ริหารสถานศึกษา 2 คน ครูที่สอนกิจกรรมแนะแนว 3 คน และนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 46 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่แบบสอบถามค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.83 แบบทดสอบ และคู่มือพัฒนา งานกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน สถิติที่ใชใ้นการวิจัยคือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบที ผลการวิจัยพบว่า 1. การพัฒนางานกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน โดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมเกี่ยวข้องกับการปฏิบัติเป็นกระบวนการ เริ่มต้นจากผู้บริหารกำหนดนโยบาย และครูที่สอนกิจกรรมแนะแนวนำสู่การปฏิบัติ ระหว่างปฏิบัติมีการประชุมเพื่อระบุกำหนดและคัดเลือกแผนงาน/โครงการ/กิจกรรม ตามมาตรฐาน ยุทธศาสตร์การแนะแนว เพื่อนำไปเป็นองค์ประกอบส่วนย่อยของคู่มือแล้วดำเนินการอบรมครูในระยะที่ 1 แล้วครูนำแผนกิจกรรมไปแนะแนวนักเรียนในระยะที่ 2 และรวบรวม วัดผล สรุปผล ในระยะที่ 3 ตามลำดับ 2. ผลการพัฒนากิจกรรมพัฒนาผู้เรียนเป็นคู่มือการปฏิบัติ ครูมีความรู้มากกว่าก่อนอบรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 กิจกรรมพัฒนาผู้เรียนตามมาตรฐานและยุทธศาสตร์การแนะแนวทุกด้านอยู่ใน ระดับดี ครูมีความคิดเห็นต่อคู่มือกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนด้านแนะแนวโดยรวมและทุกด้านอยู่ในระดับมาก เรียงลำดับจากมากไปน้อย ไดแ้ก่ ด้านการศึกษา ด้านส่วนตัวและสังคม และด้านอาชีพ ตามลำดับและ นักเรียนมีความคิดเห็น ต่อกิจกรรมแนะแนวโดยรวมและรายด้านทุกด้านในระดับมาก ข้อค้นพบจากการวิจัยแสดงให้เห็นว่า ครูและโรงเรียนต้องมีการพัฒนางานกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนที่ดี ด้านการวางแผนชีวิตดา้นการศึกษา ด้านอาชีพ ด้านส่วนตัวและสังคม เพื่อให้ผเู้รียนพัฒนาทั้งด้านร่างกาย จิตใจ สติปัญญา อารมณ์ และสังคม และรู้จักปรับตัวสามารถดำรงชีวิตอย่างมีความสุขได้ ทั้งนี้ผู้รับผิดชอบและเกี่ยวข้อง จะต้องวางแผน ทำความเข้าใจ ลงมือปฏิบัติและสื่อสารระหว่างกัน จนถึงการประเมินผลการดำเนินงานกิจกรรม การแนะแนวและพัฒนาผู้เรียน
Student development activities are the ones being procedurally organized through various approaches which help students obtain experiences according to their aptitude and interest, which then enhance their potentials. The researcher, thus, was interested in conducting this research to: 1) determine development of activities for student development with the participatory action research, and 2) examine the results of using the activities created for the student development. The participants were purposively selected; consisting of 2 school administrators, 3 teachers teaching guidance activities, and 46 ninth-grade students at Sahakorn Prachanukoon School under Chumphon Provincial Administrative Organization. The research instruments were a questionnaire with the reliability of 0.83, a test, and a handbook for operating the student development activities. The data were analyzed by using percentage, mean, standard deviation, t-test. The research results were as follows: 1. The development of activities for the student development using the participatory action research were associated with an operational process starting from the school administrators set the policy, then and teachers who taught guidance activity developed the activities and used them with on-going workshops to select the proper planned programs/projects/activities in accordance to the specified guidance strategic standards and put them into the handbook. Then, the student development operation was done in three phases; namely, teacher training, teachers using the activity plan in counseling students, and finally collection, measurement, and conclusion were made respectively. 2. The result of developing the activities for student development and implementation indicated that the teachers gained knowledge higher than that before the workshop of using the handbook with statistical significance at the 0.01 level. The constructed student development activities in accordance to the guidance strategic standards were at a good level both as a whole and in individual aspects. The teachers opinion toward the guidance activities in the handbook was overall at a high level; ranging from the highest means as the aspect of education, personal and social aspect, and career respectively. Also, the students viewed that the guidance activities used for developing themselves were overall at a high level. The research findings revealed that the teachers and school must create good activities for students development in their life plan, education, career, and personal and social aspects to enable students to grow well physically, mentally, emotionally, and socially. Yet, all parties must plan, operate, communicate, and evaluate the guidance and student development activities