แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Pedagogical grammar of the aspect
ไวยากรณ์เพื่อการสอนคำบอกกาล

ThaSH: Chinese language -- Grammar
ThaSH: Chinese language -- Study and teaching -- Thailand
Abstract: To study the grammatical structure and semantic grammar of the aspect marker “ZHE” in Mandarin Chinese and to compare this with the aspect marker /jù:/ in Thai. Also, it focuses on Thai university students’ errors, analyses them, and takes the results as input to design grammar lessons on “ZHE” in order to encourage Thai university students in their understanding and precise usage of “ZHE”. The research finds that the grammatical structures of Mandarin and Thai have some differences and some similarities. For example in both Mandarin and Thai “ZHE” (in Mandarin) /jù:/ (in Thai) are collocated after the verb if no object is present in the sentence. However, if an object is in a sentence, “ZHE” remains after verb, while /jù:/ is moved to after the object. Semantically, “ZHE” and /jù:/ are the same and indicate the imperfective, stative progressive and the progressive. The grammar teaching lesson of the aspect marker “ZHE” is structured in the following order 1) meaning, 2) grammatical structure, and 3) the usage of “ZHE” with different types of verb. As the aspect marker “ZHE” has to be incorporated with a verb, the lesson concentrates on explaining the on-going action or state of both teacher and students in the classroom to encourage students’ memory and accurate usage of “ZHE” in everyday life.
Abstract: ศึกษาโครงสร้างและความหมายทางไวยากรณ์ของคำบอกกาล “ZHE” ในภาษาจีนกลาง และเปรียบเทียบกับคำบอกการณ์ลักษณะ “อยู่” ในภาษาไทย และเพื่อให้ผู้สอนเห็นข้อผิดพลาดของการใช้ “ZHE” ของนักศึกษาไทย อีกทั้งยังออกแบบการสอนคำบอกกาล “ZHE” ให้แก่นักศึกษาไทย เพื่อให้นักศึกษาไทยเข้าใจและสามารถใช้คำบอกกาล “ZHE” ได้อย่างถูกต้อง ผลการวิจัยพบว่า ในด้านโครงสร้างทางไวยากรณ์ ภาษาจีนกลางและภาษาไทยมีโครงสร้างทางไวยากรณ์ที่คล้ายและแตกต่างกัน เช่น ภาษาจีนกลางและภาษาไทยจะวางไว้หลังคำกริยา เมื่อไม่มีรูปกรรมในประโยค แต่ถ้ารูปประโยคมีกรรม ตำแหน่งของคำบอกกาล “ZHE” ในภาษาจีนกลางยังคงอยู่หลังคำกริยา แต่คำบอกการณ์ลักษณะ “อยู่” ในภาษาไทย จะย้ายตำแหน่งไปอยู่หลังกรรม ส่วนในด้านความหมาย คำบอกกาล “ZHE” ในภาษาจีนกลางและคำบอกการณ์ลักษณะ “อยู่” ในภาษาไทย จะมีความหมายเหมือนกัน คือ แสดงถึงการกระทำที่ยังไม่สิ้นสุด แสดงถึงความต่อเนื่องของสภาพและแสดงถึงการดำเนินอยู่ ด้านการออกแบบการสอนคำบอกกาล “ZHE” นั้น มีการจัดลำดับการสอน ดังนี้ 1) ความหมาย 2) โครงสร้างทางไวยากรณ์ 3) การปรากฏร่วมของคำบอกกาล “ZHE” กับกริยาประเภทต่างๆ เนื่องจากคำบอกกาล “ZHE” ต้องปรากฏร่วมกับคำกริยาเท่านั้น ดังนั้นการออกแบบการสอน จึงเน้นอธิบายการกระทำหรือสภาพที่กำลังดำเนินอยู่ ทั้งของผู้สอนและผู้เรียนในห้องเรียน เพื่อให้ผู้เรียนสามารถจดจำและสามารถนำไปใช้ในสถานการณ์ต่างๆ ได้อย่างถูกต้อง
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2006
Modified: 2017-07-06
Issued: 2017-07-06
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/14044
eng
DegreeName: Master of Arts
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Wakul_Th.pdf 2.26 MB33 2023-01-20 21:20:45
ใช้เวลา
0.019292 วินาที

Wakul Theerawongsakorn
Title Contributor Type
Pedagogical grammar of the aspect
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Wakul Theerawongsakorn
Jintana Thunwaniwat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jintana Thunwaniwat
Title Creator Type and Date Create
A study of Chinese near synonym and its teaching design
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jintana Thunwaniwat
Nicha Sintateeyakorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of the directional complement GUO in Mandarin Chinese and its Thai equivalents
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jintana Thunwaniwat Barton
Teeraparp Predeepoch
วิทยานิพนธ์/Thesis
A methodology for teaching hanyu pinyin to elementary students at international schools in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jintana Thunwaniwat;Peng Zongping
Shu-Chuan Chen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Pedagogical grammar of the aspect
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jintana Thunwaniwat
Wakul Theerawongsakorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of Chinese and Thai idiomatic expressions as related to birds
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jintana Thunwaniwat Barton;Peng Zongping
Waralak Saeueng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 10
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,974
รวม 2,984 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 114,022 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,563 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 66 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 59 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 3 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 115,715 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28