แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Politics and bureaucracy behind Thai government's issuance of compulsory licensing (CL)
การเมืองและระบบราชการเบื้องหลังการประกาศใช้สิทธิตามสิทธิบัตร (ซีแอล) โดยรัฐบาลไทย

LCSH: Ministry of Public Health
LCSH: Compulsory licensing of patents
LCSH: Cabinet system -- Thailand -- General Surayud Chulanont, 2006-2008
LCSH: Bureaucracy -- Thailand
Abstract: To elaborate and identify the determining factors that led to the Thai government’s issuance of CL during the military-installed government of General Surayud Chulanont (October 2006 - January 2008). This research places an emphasis on two contexts: 1) national politics that provided political opportunities following the September 19, 2006 coup d’état; and 2) the Thai Ministry of Public Health (MoPH)’s bureaucracy and its key features. Research findings revealed that national politics was a determining factor. The conceptual framework of “Political Opportunity Structure (POS)” was applied to analyze the changed dimensions of the Thai state that provided incentives for MoPH bureaucrats to undertake collective action and to eventually bring about CL. It found that previous Thai governments and concerned authorities, particularly during the period of 1998-2006, had been submissive and could not withstand international pressure and trade sanctions. Thus the issues of access to medicines was not taken as a priority, and was even swept aside when the country was under increasing domination of neoliberal globalization and international trade interests. Research findings showed that the September 19 coup opened up political opportunities for the Thai government’s ability to issue CL. The political opportunities include the reconfiguration of national cleavage structure and institutional structure. Research findings showed that the MoPH’s bureaucracy was another determining factor. This research applied the framework of “Politico-Administrative Structure (PAS)” to characterize the relationship and bargaining among bureaucrats (political and civilian) as well as between bureaucrats and non-state actors (civil society and drug TNCs). It elaborated that cultural and structural/functional features of the MoPH’s bureaucracy were accountable. Cultural elements were manifested in two aspects: 1) the MoPH’s philosophy; and 2) institutional perceptions on the right to access to healthcare and medicines at both the national level and the level of the MoPH. Structural and functional dimensions also significantly contributed to the issuance of CL by transforming structural limitations into an active (functional) administrative policy. The success of CL issuance derived from four major implications: 1) decentralization and authority dispersion; 2) putting a panel under the direct supervision of the MoPH Minister; 3) not deferring the final decision to the cabinet; and 4) using the prevailing strategy of “highly coordinated” in dealing with health civil society. Lastly, this research built on preceding analysis and offered a reassessment of capacity, authority, and autonomy behind the Thai government’s issuance of CL. Among these three fundamental aspects, research findings proved that autonomy was a determining factor.
Abstract: ศึกษาปัจจัยที่เป็นตัวกำหนดการประกาศใช้สิทธิตามสิทธิบัตรโดยรัฐ หรือ ซีแอล ในสมัยรัฐบาลรัฐประหาร พลเอก สุรยุทธ์ จุลานนท์ (ตุลาคม 2549-มกราคม 2551) โดยมุ่งพิจารณาสองประเด็นหลัก ประเด็นแรกเป็นปัจจัยทางการเมือง ซึ่งเกิดขึ้นหลักจากการเกิดรัฐประหาร 19 กันยายน 2549 ประเด็นที่สองเกี่ยวข้องกับระบบราชการของกระทรวงสาธารณสุข ผลการศึกษาพบว่าการเมืองระดับประเทศเป็นปัจจัยที่กำหนดการประกาศซีแอลของรัฐบาลไทย งานวิจัยฉบับนี้ใช้กรอบการวิจัยที่เรียกว่า โครงสร้างโอกาสทางการเมือง เพื่อวิเคราะห์มิติทางการเมืองที่เปลี่ยนไป ซึ่งช่วยให้ข้าราชการกระทรวงสาธารณสุข สามารถรวมกลุ่มผลักดันและสามารถประกาศซีแอลในที่สุด ผลการศึกษาการเมืองไทยระหว่างปี 2541-2549 ชี้ให้เห็นว่ารัฐบาลที่ผ่านมาและส่วนราชการที่เกี่ยวข้องจำยอมให้กับแรงกดดัน และผลประโยชน์ทางการค้าระหว่างประเทศ การเข้าถึงยาจึงไม่ถูกจัดเป็นนโยบายเร่งด่วน ในขณะที่เศรษฐกิจของประเทศถูกครอบงำโดยโลกาภิวัฒน์เสรีนิยมใหม่ ผลการศึกษาพบว่ารัฐประหาร 19 กันยายน 2549 ได้เปิดโอกาสทางการเมืองที่นำไปสู่การประกาศซีแอล คือ ทำให้เกิดการเปลี่ยนแปลงโครงสร้างรอยปริรอยแยกทางการเมือง และโครงสร้างสถาบันทางการเมือง ระบบราชการของกระทรวงสาธารณสุขเป็นอีกปัจจัยสำคัญที่กำหนดประกาศซีแอลของรัฐบาลไทย กรอบการวิจัย โครงสร้างการเมืองการบริหารจัดการ ทำให้เห็นความสัมพันธ์และการต่อรองในบรรดาข้าราชการ ซึ่งรวมทั้งข้าราชการการเมืองและข้าราชการประจำ และระหว่างข้าราชการกับตัวแสดงที่ไม่ใช่รัฐ ได้แก่ภาคประชาสังคมและบรรษัทยาข้ามชาติ ผลการวิจัยพบว่าลักษณะเชิงวัฒนธรรม โครงสร้างและหน้าที่ของระบบราชการกระทรวงฯ เป็นปัจจัยกำหนดการประกาศซีแอล ลักษณะเชิงวัฒนธรรมแยกออกเป็นสองประเด็นหลัก ได้แก่ ปรัชญาของกระทรวงฯ และการยอมรับเป็นลายลักษณ์อักษรว่าคนไทยมีสิทธิในการได้รับบริการสาธารณสุข และการเข้าถึงยาทั้งในระดับประเทศและระดับหน่วยราชการที่เกี่ยวข้อง สำหรับลักษณะเชิงโครงสร้างและหน้าที่ พบว่ามีการปรับเปลี่ยนข้อจำกัดเชิงโครงสร้างให้กลายเป็นนโยบายที่มีพลวัตร และมีนัยยะสำคัญสี่ประการที่นำไปสู่การประกาศซีแอล ได้แก่ หนึ่ง การกระจายอำนาจ สอง การจัดตั้งคณะทำงานให้ขึ้นกับรัฐมนตรีสาธารณสุขโดยตรง สาม ไม่ผลักอำนาจการตัดสินใจไปที่รัฐสภา สี่ กระทรวงฯ ใช้ยุทธวิธีประสานกับภาคประชาสังคม งานวิจัยฉบับนี้เสนอให้ประเมินปัจจัยพื้นฐานสามประการ ได้แก่ ความสามารถ อำนาจหน้าที่ตามกฏหมาย และความเป็นอิสระในการตัดสินใจ พบว่าความเป็นอิสระในการตัดสินใจเป็นปัจจัยที่แท้จริงในการกำหนดการประกาศซีแอล
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2007
Modified: 2560-07-28
Issued: 2017-06-17
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/13186
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Kamolrat_ch[1].pdf 1.39 MB24 2024-09-11 10:57:05
ใช้เวลา
0.020195 วินาที

Kamolrat Chotesungnoen
Title Contributor Type
Politics and bureaucracy behind Thai government's issuance of compulsory licensing (CL)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kamolrat Chotesungnoen

Puangthong Pawakapan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Puangthong Pawakapan
Title Creator Type and Date Create
The role of natural resources in the Khmer Rouge-royal government of Cambodia peace negotiations and reinegration process
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Puangthong Pawakapan
O'Brien-Kelly, Martin J.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Peace jounalism in Thailand : a case study of Issara News Centre of the Thai Journalists Association
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Puangthong Pawakapan
Supapohn Kanwerayotin
วิทยานิพนธ์/Thesis
International cooperation and China’s energy concern
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Puangthong Pawakapan
Kiratiya Pitisant
วิทยานิพนธ์/Thesis
The socio-economic impacts of Lao-Thai informal border trade on people's livelihood and poverty reduction
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Puangthong Pawakapan
Viengxay Thammavong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Disaster diplomacy : a case study of the tripartite core group's post-nargis humanitarian assistance in Myanmar
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Puangthong Pawakapan
Dalina Prasertsri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Politics and bureaucracy behind Thai government's issuance of compulsory licensing (CL)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Puangthong Pawakapan
Kamolrat Chotesungnoen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 26
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,164
รวม 3,190 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 158,657 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 123 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 102 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 17 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 15 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 7 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
รวม 158,923 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28