Transformational Leadership of the Basic School Administrators under the Office of Yala Primary Educational Service Area Office 1 Yala Muang District Yala Province
Abstract:
การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 1 อำเภอเมืองยะลา จังหวัดยะลา 2) เพื่อเปรียบเทียบระดับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 1 อำเภอเมืองยะลา จังหวัดยะลา จำแนกตามตัวแปรเพศ ประสบการณ์การทำงาน และขนาดสถานศึกษา และ 3) เพื่อประมวลปัญหาและข้อเสนอแนะเกี่ยวกับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 1 อำเภอเมืองยะลา จังหวัดยะลา กลุ่มตัวอย่างคือครูผู้สอนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษายะลาประถมศึกษายะลา เขต 1 จำนวน 279 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า จำนวน 60 ข้อ ค่าความเชื่อมั่นอยู่ที่ระดับ .991 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ สถิติ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที (t-test) การทดสอบค่าเอฟ (F-test) และทำการทดสอบ ค่าเฉลี่ยรายคู่โดยวิธีการของเชฟเฟ่
ผลการค้นคว้าอิสระพบว่า
1. ระดับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงาน เขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 1 อำเภอเมืองยะลา จังหวัดยะลา ภาพรวมอยู่ในระดับมาก
2. การเปรียบเทียบภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 1 อำเภอเมืองยะลา จังหวัดยะลา จำแนกตาม ตัวแปรเพศ ประสบการณ์การทำงาน และขนาดสถานศึกษา พบว่า จำแนกตามตัวแปรเพศ และประสบการณ์การทำงาน ภาพรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน ส่วนตัวแปรขนาดสถานศึกษา ระดับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาในสถานศึกษาขนาดใหญ่ แตกต่างจากสถานศึกษาขนาดกลางและสถานศึกษาขนาดเล็กอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3. ปัญหาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษายะลา เขต 1 อำเภอเมืองยะลา จังหวัดยะลา ได้แก่ ผู้บริหารใช้อำนาจอย่างไม่เป็นธรรม ไม่มีความยุติธรรม มอบหมายภาระงานให้เฉพาะบุคคลใดบุคคลหนึ่งมากเกินไป ขาดการนิเทศอย่างจริงจัง ไม่ค่อยนิเทศติดตามงาน และไม่ต่อเนื่อง
ข้อเสนอแนะเกี่ยวกับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงได้แก่ ผู้บริหารควรมีความยุติธรรม กับทุกคน ควรรับฟังความคิดเห็นหลายๆด้าน เอื้อประโยชน์และโอกาสต่างๆ ให้เท่าเทียมกัน มีการกระจายแรงบันดาลใจให้ทั่วถึงทุกระดับ จะทำให้มีแรงบันดาลใจในความเท่าเทียมกัน นิเทศติดตามงานอย่างต่อเนื่องสม่ำเสมอ เป็นปัจจุบัน และทันต่อเหตุการณ์
The objectives of this independent study were 1) to study the level of transformational leadership of the basic school administrators under the office of Yala Primary Educational Service Area Office 1 Yala Muang District Yala Province, 2) to compare the level of transformational leadership of the basic school administrators under the office of Yala Primary Educational Service Area Office 1 Yala Muang District Yala Province, classified by variant of the gender, the working experience and the size of schools, and 3) to compile problems and suggestions in transformational leadership of the basic school administrators under the office of Yala Primary Educational Service Area Office 1 Yala Muang District Yala Province. The samples were 279 of teachers, under Yala Primary Educational Service Area Office 1 Yala Muang District Yala Province. The tool used in this independent study was questionnaire and the reliability was at 0.991. Data analysis was processed by Statistical package. Statistical data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test and f-test by Scheffes Method.
The results were as the followings
1. The overall level of transformational leadership of the basic school administrators under the office of Yala Primary Educational Service Area Office 1 Yala Muang District Yala Province was at a high level.
2. The comparative results in transformational leadership of the basic school administrators under the office of Yala Primary Educational Service Area Office 1 Yala Muang District Yala Province - classified by the variants of the gender and the working experience found that both overall and each aspect were not different and classified by the size of schools found that the level of transformational leadership of the basic school administrators in large size schools are higher than the medium sized and the small sized schools at a significant level of 0.05.
3. The problems concerning about the transformational leadership of the basic school administrators under the office of Yala Primary Educational Service Area Office 1 Yala Muang District Yala Province found that the administrators balanced their authority unjustly. The administrators assigned the wok overload for specific persons. The administrators did not have the serious supervision and it was discontinuous.
For the suggestions, the administrators should balance the fairness and justice for everyone. The administrators should listen for the different opinions. The administrators should provide benefits and opportunities for everyone equally. The administrators should give the up-to-date and continuously instructional supervision.