Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างประสบการณ์กับการจัดการเชิงกลยุทธ์ของผู้ประกอบการธุรกิจโรงแรมในพื้นที่จังหวัดสงขลา 2) หาความสัมพันธ์ระหว่างการจัดการเชิงกลยุทธ์กับผลตอบแทนจากการลงทุนด้านยอดขายและกำไรของผู้ประกอบ การธุรกิจโรงแรมในพื้นที่จังหวัดสงขลา 3) สร้างสมการพยากรณ์ผลตอบแทนจากการลงทุนของผู้ ประกอบการธุรกิจโรงแรมในพื้นที่จังหวัดสงขลา จากตัวแปรการจัดการเชิงกลยุทธ์ ประชากรที่ใช้ในการค้นคว้าอิสระ ได้แก่ ผู้ประกอบการธุรกิจโรงแรมในพื้นที่จังหวัดสงขลา ที่จดทะเบียนถูกต้องตามกฎหมาย จำนวน 203 ราย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยโปรแกรมสำเร็จรูป สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การแจกแจงความถี่ การหาค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์สัมประสิทธิสหสัมพันธ์ และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ
ผลการศึกษาพบว่า
1. ผู้ประกอบการธุรกิจโรงแรมมีประสบการณ์ระหว่าง 6-10 ปี คิดเป็นร้อยละ 33.99
2. การจัดการเชิงกลยุทธ์ของผู้ประกอบการธุรกิจโรงแรมในพื้นที่จังหวัดสงขลา เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านการวางแผนกลยุทธ์ ด้านการปฏิบัติตามกลยุทธ์ ด้านการควบคุมและการประเมินผล โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก มีค่าเฉลี่ย 3.60
3. ผลการศึกษาเกี่ยวกับผลตอบแทนจากการลงทุนของธุรกิจโรงแรมในพื้นที่จังหวัดสงขลา ด้านยอดขาย พบว่า ผู้ประกอบการส่วนใหญ่มียอดขายจากการดำเนินงานของกิจการเท่าเดิม คิดเป็นร้อยละ 32.51 และผลการศึกษาเกี่ยวกับผลตอบแทนจากการลงทุนของธุรกิจโรงแรมในพื้นที่จังหวัดสงขลา ด้านกำไร พบว่า ผู้ประกอบการส่วนใหญ่มีกำไรจากการดำเนินงานของกิจการเท่าเดิม คิดเป็นร้อยละ 41.38
4. ระดับประสบการณ์ไม่มีความสัมพันธ์กับการจัดการเชิงกลยุทธ์ ไม่สามารถกำหนดหรือมีอิทธิพลต่อแนวคิดการจัดการเชิงกลยุทธ์
5. การจัดการเชิงกลยุทธ์ของผู้ประกอบการธุรกิจโรงแรมในพื้นที่จังหวัดสงขลา มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับผลตอบแทนจากการลงทุนด้านยอดขายและด้านกำไร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01
6. ตัวแปรการจัดการเชิงกลยุทธ์ การศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภค การตั้งราคาที่หลากหลาย การวัดความพึงพอใจของลูกค้าที่เข้ามารับบริการ และการตรวจสอบงบการเงินของกิจการ มีอิทธิพลต่อผลตอบแทนจากการลงทุนด้านยอดขาย
7. ตัวแปรการจัดการเชิงกลยุทธ์ การทบทวนและปรับปรุงกลยุทธ์การปฏิบัติงาน การตั้งราคาที่หลากหลาย การวัดความพึงพอใจของลูกค้าที่เข้ามารับบริการ และการตรวจสอบงบการเงินของกิจการ มีอิทธิพลต่อผลตอบแทนจากการลงทุนด้านกำไร
This research aims to 1) study the relationship between experience with the strategic management of hotel business enterprises in Songkhla provinces 2) to study the relationship between strategic management and return on investment in terms of sales figure and the profit of hotel business enterprises in Songkhla provinces, and 3) to set up the forecast equation for the return on investment business hotel in Songkhla provinces from the strategic management variables. The sample in this study are 203 hotel business entrepreneurs in Songkhla provinces. The tools used in this research were questionnaires. Data was analysis by data analysis software. The statistics used for data analysis were Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation, Pearson Coefficient Correlation Analysis, and Multiple Regression Analysis.
The study indicated that:
1. Entrepreneurial business experience between 6-10 years accounted for 33.99 %
2. When focusing on their strategic management in each dimension it is found that strategic planning, compliance strategy, evaluating and controlling shows that the holistically average value at the high level (3.60).
3. The results of the study on the return on investment of a business hotel in Songkhla sales found that most operators sales figures from continuing operations of the business is higher than it was as 32.51 % and the return on investment of a business hotel in Songkhla, the profits from the operation of the business is higher than it was at 41.38 %
4. The experience did not correlate with strategic management to determine or influence the strategic management
5. In case of strategic management concept of hotel business enterprises in the Songkhla province, there is a positive correlation with the return on investment in sales figures and profits are statistically significant level at the 0.01
6. The strategic management variables on the study of consumers behavior, the various pricing, the measuring customer satisfaction, and the audited financial statements of the company influence the return on investment on the sale figure.
7. The strategic management variables on the review and improvement of their strategies, the various pricing, the measuring customers satisfaction, and the audited financial statements of the company influence the return on investment on the profits.