Abstract:
งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาระบบคลังข้อสอบออนไลน์ 2) เพื่อประเมิน
ประสิทธิภาพของระบบคลังข้อสอบออนไลน์ และ 3) เพื่อประเมินความความพึงพอใจของผู้ใช้งาน
ระบบคลังข้อสอบออนไลน์ ทั้งนี้ระบบถูกพัฒนาขึ้นด้วยการศึกษาระบบงานการวัดผลประเมินผล
ของวิทยาลัยอาชีวศึกษานครราชสีมา สา หรับวิชาสามัญ
จากการศึกษาระบบงานเดิม พบว่าระบบงานวัดผลประเมินผลมีความล่าช้า สิ้นเปลือง
ทรัพยากร รวมถึงยังไม่เคยมีการนา เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารมาประยุกต์ใช้ เพื่อพัฒนา
ประสิทธิภาพประสิทธิผลของงานด้านการวัดผลประเมินผลภายในวิทยาลัยอาชีวศึกษานครราชสีมา
จากเหตุผลดังกล่าว ระบบคลังข้อสอบออนไลน์ จึงถูกพัฒนาขึ้น ด้วยการเพิ่มกระบวนการสอบ
ออนไลน์พร้อมกับการวิเคราะห์ข้อสอบ โดยใช้ทฤษฎีของจุง เต ฟาน (Chung - Teh Fan) ในการ
คำนวณหาค่า P (ความยากง่ายของข้อสอบ) ค่า R (อำนาจจำแนกของข้อสอบ) และค่าประสิทธิภาพ
ตัวลวงของแบบทดสอบแต่ละข้อ เพื่อนา ข้อสอบที่มีประสิทธิภาพเก็บลงคลังข้อสอบ
ผลการทดลองโดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบมีระบบร่วมกับการกำหนดขนาดของกลุ่ม
ตัวอย่างตามเกณฑ์ร้อยละ พบว่าความพึงพอใจของผู้ใช้งานระบบ จำนวน 30 ท่าน อยู่ในระดับพึง
พอใจมาก ด้วยค่าคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 3.97 และค่า S.D.=0.39 นอกจากนี้ ผลการประเมิน
ประสิทธิภาพของระบบ ซึ่งถูกประเมินโดยผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 3 ท่าน พบว่าประสิทธิภาพของ
ระบบเฉลี่ยของระบบอยู่ในระดับดี ด้วยค่าคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 4.12 และค่า S.D.=0.28
The objectives of this research contain 1) to develop online examination system, 2) to
evaluate performance of the online examination system and 3) to assess users satisfaction toward
online examination system. The online examination system derived from the studying to the
measurement and evaluation at Nakhon Ratchasima Vocational College for General Course.
In particular, there are three drawbacks: 1) the old system spends the time to perform, 2)
the old system wastes of money and resources, and 3) this college never applied the information
technology and communication to increase the effectiveness and efficiency of the measurement
and evaluation system. For that reason, the online examination system is developed using the
formula from Chung-The Fan theory to calculate the values of P (the difficulty of the test), R
(discriminative power of the test), and the performance of the trick of each exam item, and then
the efficiency exam items are collected to an exam warehouse.
To evaluation, the method to identify examples is the systematic sampling with percentage
theories. As a result, the thirty users are selected as examples and the user's satisfaction is equal to
3.97 (S.D=0.39), that means users have satisfied to this online examination system in the high
level. Additionally, the efficiency value of this online system which evaluated by 3 experts is
equal to 4.12 (S.D=0.28), that means the performance of this online examination system is in the
good level.