Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษา เปรียบเทียบ และข้อเสนอแนะของการใช้หลักธรรมาภิบาลในการบริหารงานบุคคลในโรงเรียนเอกชน สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 2 จำแนกตาม เพศ ตำแหน่ง และ ประสบการณ์การทำงาน กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ผู้บริหาร และ ครูผู้สอน ได้มาจากการสุ่มแบบแบ่ง ชั้นภูมิ ตามขนาดโรงเรียนสุ่มอย่างง่าย โดยตามตารางสำเร็จรูปของ Krejcie and Morgan โรงเรียนเอกชน จำนวน 186 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ จำนวน 60 ข้อ มีค่าความเชื่อมั่น 0.94 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t และค่า F และวิเคราะห์หาความแตกต่างเป็นรายคู่ด้วยวิธีการของ Scheffé
ผลการวิจัยพบว่า
1. หลักธรรมาภิบาลในการบริหารงานบุคคลในโรงเรียนเอกชน สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 2 โดยรวมอยู่ในระดับมาก
2. การเปรียบเทียบหลักธรรมาภิบาลในการบริหารงานบุคคลในโรงเรียนเอกชน จำแนกตามเพศ ตำแหน่ง โดยรวม ไม่แตกต่างกัน และ จำแนกตามประสบการณ์ทางาน โดยรวม แตกต่างกัน มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3. ข้อเสนอแนะหลักธรรมาภิบาลในการบริหารงานบุคคลในโรงเรียนเอกชน พบว่า หลักนิติธรรม ควรส่งเสริมความรู้ระเบียบวินัย จรรยาบรรณครูอย่างเคร่งครัด หลักคุณธรรม ควรกำหนดอัตราเงินเดือนของบุคลากรได้รับการปรับให้สอดคล้องกับคุณวุฒิ หลักความโปร่งใส ควรแต่งตั้งคณะกรรมการรวบรวมและตรวจสอบเอกสาร หลักฐานของครูที่จะขอเสนอผลงานดีเด่น หลักการมีส่วนร่วม ควรให้บุคลากรมีส่วนร่วมในการประเมินผลปฏิบัติงานระหว่างผู้สอนด้วยกัน หลักความรับผิดชอบ ควรให้ผู้บริหารมีส่วนรับผิดชอบปัญหาที่เกิดขึ้นในการปฏิบัติงานของผู้ใต้บังคับบัญชา และ หลักความคุ้มค่า ควรมีการจัดหาวัสดุอุปกรณ์เครื่องมือเครื่องใช้ในการปฏิบัติงานให้เหมาะสมและให้เกิดประโยชน์สูงสุด
The objectives of the research were to study, compare and recommend the good governance in the personnel administration in the private schools under the jurisdiction of UbonRatchathani Primary Education Service Area 2 as classified by sex, positions, and working experience. The samples in the study were the school administrators and the teachers of the private schools numbering 186 derived by a simple random sampling. The sample size was determined by Krejcie and Morgan’s table. The research instrument was a five-rating scale questionnaire of 60 items with a confidence value equivalent to 0.94. Statistics used in data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test and Scheffe’s method.
The research findings were as follows.
1. The good governance in the personnel administration in the private schools under study was applied at a high level.
2. A comparison of the application of the good governance in the personnel administration in the private schools under study as classified by sex and positions showed no difference. A comparison of the application of the good governance as classified by the working experience showed a difference with a statistical significance of .05.
3. The recommendations concern the application of the good governance in the personnel administration in the private schools in the study were as follows.
On legal and justice regulations: an awareness should be launched on disciplines, code of conduct. On virtues: individuals’ salaries should be in line with the individuals’ qualifications. On transparency: a committee should be appointed and designated to collect and verify the documents and papers of the teachers who submitted their works for an academic promotion. On accountability: the administrators should be held accountable for the problems faced by their subordinates. On worthiness: necessary equipment and materials should be adequately procured.