Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบการจัดทำบัญชีของธุรกิจร้านอาหาร ขนาดกลางและขนาดย่อมในย่านเยาวราช และวิเคราะห์ศักยภาพในการจัดทำบัญชีของธุรกิจร้านอาหารขนาดกลางและขนาดย่อมในย่านเยาวราช เพื่อเสนอแนวทางในการพัฒนารูปแบบ การจัดทำบัญชีของธุรกิจร้านอาหารขนาดกลางและขนาดย่อมในย่านเยาวราช การเก็บรวบรวมข้อมูลโดยการสัมภาษณ์เชิงลึก ผู้ประกอบการหรือตัวแทนสถานประกอบการธุรกิจร้านอาหารขนาดกลางและขนาดย่อมในย่านเยาวราช และหน่วยงานภาครัฐ ได้แก่ สำนักงานสรรพากรพื้นที่ สาขา สัมพันธ์วงศ์
ผลการวิจัย พบว่า รูปแบบการจัดทำบัญชีของธุรกิจร้านอาหารขนาดกลาง และขนาดย่อมในย่านเยาวราช ส่วนใหญ่จะมีวิธีการจัดทำบัญชีโดยจัดจ้างสำนักงานบัญชี หรือบุคคลภายนอกเป็นผู้ทำบัญชี โดยไม่ได้บันทึกบัญชีด้วยตนเอง เนื่องจากสถานประกอบการ ไม่มีรูปแบบหรือกระบวนการจัดทำบัญชีเป็นขั้นตอน รวมถึง ไม่มีการใช้เครื่องจักรหรือเครื่องทุ่นแรงในการจัดทำบัญชี
ศักยภาพในการจัดทำบัญชีของธุรกิจร้านอาหารขนาดกลางและขนาดย่อม โดยแบ่งเป็น รายด้าน พบว่า 1) ด้านผู้มีหน้าที่จัดทำบัญชี เป็นผู้ที่ไม่มีความรู้ความเข้าใจในเรื่องการบัญชี และการจัดทำบัญชี ระยะเวลาในการดำเนินธุรกิจ มากกว่า 10 ปี จำนวนพนักงาน ไม่เกิน 10 คน 2) ด้านผู้ทำบัญชี ส่วนใหญ่ผู้ประกอบการไม่มีการจ้างพนักงานบัญชี โดยผู้ประกอบการเป็นผู้จดบันทึกรายรับ รายจ่ายด้วยตนเอง บางกิจการก็ไม่มีการจดบันทึกรายรับ รายจ่ายที่เกิดขึ้น 3) ด้านเอกสารประกอบการลงบัญชี ส่วนใหญ่ผู้ประกอบการใช้การจดบันทึกรายรับ รายจ่าย ของสถานประกอบการ เป็นเอกสารหลักฐานทางการบัญชี 4) ด้านชนิดของบัญชีที่ต้องจัดทำ ส่วนใหญ่ผู้ประกอบการไม่มีการจัดทำบัญชีทั้งบัญชีรายวัน และบัญชีแยกประเภท มีเพียงส่วนน้อย ที่ดำเนินการจัดทำบันทึก 5) ด้านปัญหาที่เกิดขึ้นจากการจัดทำบัญชี ผู้ประกอบการบางส่วนยังไม่มี การจดบันทึกรายรับ รายจ่าย การบันทึกรายการค้าที่เกิดขึ้น ยังขาดเอกสารหลักฐาน การเก็บรักษาเงินสด ผู้ประกอบการเก็บรักษาเงินสดส่วนตัวรวมกับเงินสดที่ใช้หมุนเวียนในกิจการ
แนวทางในการพัฒนารูปแบบการจัดทำบัญชีของธุรกิจร้านอาหารขนาดกลางและขนาดย่อมในย่านเยาวราช จากการศึกษารูปแบบการจัดทำบัญชี และวิเคราะห์ศักยภาพในการจัดทำบัญชี ของธุรกิจร้านอาหารข้างต้น คณะผู้วิจัยได้นำเสนอขั้นตอนการจัดทำบัญชี และแบบฟอร์มเอกสาร ที่ใช้ในการจัดทำบัญชีอย่างง่าย โดยแบ่งออกเป็น 3 ด้าน ด้านรายได้ โดย 1) การรับรายการสั่งอาหาร และเครื่องดื่ม พนักงานจะนำรายการอาหารที่ระบุรายชื่ออาหารและราคาให้กับลูกค้า แล้วบันทึกรายการอาหารที่ลูกค้าสั่งลงในแบบฟอร์มใบรายการอาหาร โดยจัดทำขึ้น 2 ฉบับ ต้นฉบับ ใบรายการอาหาร ให้กับห้องครัว ฉบับสำเนา ใบรายการอาหาร ให้กับการเงิน เพื่อเป็นเอกสารหลักฐาน ในการออกบิลเงินสดให้กับลูกค้า 2) เมื่อลูกค้าชำระเงิน กิจการจะออกบิลเงินสด 2 ฉบับ โดยต้นฉบับ บิลเงินสด ออกให้กับลูกค้า ฉบับสำเนา บิลเงินสด ให้กับการเงิน 3) เมื่อสิ้นวันให้นำ สำเนา บิลเงินสด มาสรุปลงในแบบฟอร์มสรุปรายได้ประจำวัน ด้านค่าใช้จ่าย โดย 1) การออกใบสั่งซื้อวัตถุดิบ ด้วยการใส่รายการวัตถุดิบที่ต้องการซื้อในแบบฟอร์มใบสั่งซื้อที่สถานประกอบการได้จัดทำขึ้น โดยจัดทำขึ้น 2 ฉบับ ต้นฉบับ ใบสั่งซื้อ ให้กับพนักงานที่รับผิดชอบในการนำไปซื้อวัตถุดิบ ฉบับสำเนา ใบสั่งซื้อ ให้กับพนักงานการเงิน เพื่อเป็นหลักฐานในการตรวจสอบ 2) การจ่ายเงินและจ่ายค่าใช้จ่ายอื่น ๆ ให้เก็บบิลเงินสด / ใบเสร็จรับเงิน / ใบกำกับภาษี ไว้เป็นหลักฐานในการสรุปรายจ่ายประจำวัน 3) เมื่อสิ้นวัน ให้รวบรวมบิลเงินสด / ใบเสร็จรับเงิน / ใบกำกับภาษี มาจัดทำใบสรุปค่าใช้จ่ายประจำวัน ด้านบัญชี โดยกิจการต้องจัดทำสมุดบัญชีอย่างง่าย หรือที่เรียกว่า สมุดเงินสด 2 ช่อง คือ ด้านรายได้และค่าใช้จ่าย โดยนำใบสรุปรายได้ ค่าใช้จ่ายประจำวันมาบันทึกรายการบัญชี ลงในสมุดเงินสดเรียงตามวันที่ โดยใบสรุปรายได้ประจำวัน บันทึกลงในบัญชีด้านเงินสดรับ ใบสรุปค่าใช้จ่ายประจำวัน บันทึกลงในบัญชีด้านเงินสดจ่าย เมื่อสิ้นวัน หรือสิ้นเดือน ให้นำรายได้ ค่าใช้จ่ายมาหักลบเพื่อคำนวณหากำไรสุทธิประจำวันหรือประจำเดือน แล้วแต่ความต้องการ ของสถานประกอบการได้ โดยที่ไม่ต้องจ้างสำนักงานบัญชีในการจัดทำบัญชีให้สถานประกอบการ และยังประหยัดค่าใช้จ่ายในการดำเนินงานได้อีกด้วย
The purposes of this research were to study the Accounting Formats and analyze the potential in the preparation of the accounts of SMEs Food Business in Yaowarach area and present the approach in developing the accounting format of SMEs Food Business in Yaowarach area. The data obtained were the in-depth interview by the traders or the representatives from the SMEs Food Business in Yaowarach area and the Government agencies from Tax and Revenue Office of Samphan Thawong.
The results of this research showed that the accounting formats of SMEs Food Business in Yaowarach area were proceeded by hiring the accounting firm or the outsource to be an accountant, without recorded manually due to the lack of patterns or processes in preparing accounting including the mechanical devices.
The potential in the preparation of the accounts of SMEs Food Business divided by aspects showed that:
1. For the persons who were responsible for preparing the accounts, they have no deep understanding of accounting and bookkeeping. The duration of operation was more than 10 years; a number of the employees were not over 10 persons.
2. For the bookkeeper, most of the enterprises did not hire the accountants. The enterprises recorded the revenue and expense themselves, some of them did not.
3. For the accounting documentation, most of the enterprises used the recording of the revenue and expense as the accounting documentations.
4. For types of the accounting to be prepared, most of the enterprises did not do the general journal and general ledger. There was a few who did.
5. For the problem caused by the preparations of accounts, some of the enterprises did not record the revenue and expense. The accounting entries were lack of the cash documentations. The enterprises kept the private cash with the cash used in the business.
The approaches in developing the accounting format of SMEs Food Business in Yaowarach area. From the above study of the Accounting Formats and analyze the potential in the preparation of the accounts of SMEs Food Business in Yaowarach area. The researchers presented the simple accounting procedures and forms used to prepare the accounts. They were divided in to 3 aspects:
Income Aspect
1. To order food and beverages, the employees should bring the lists of items and price to the customers and then write down into the form of food items prepared in two copies. The original one will be sent to the kitchen and the copied will be sent to the finances as the invoice documents for the customers.
2. When the customers pay for the bills, the enterprises should issue 2 invoices; the original for the customers and the copied for the financial.
3. The copied invoices will be recorded in the daily income form at the end of the day.
Expense Aspect
1. To issue the purchase order for the materials: the enterprises should record the material items into 2 purchase order forms prepared by the enterprises. The original one will be sent to the employees who are responsible for. The copied one will be sent to the financial officers as the evidences in the investigation.
2. For the payments and expenses, the enterprises should keep the invoices, the receipt and the tax invoices as the evidences recording in the daily expenditure.
3. At the end of each day, the enterprises should collect the invoices, the receipts and the tax invoices and summarize the daily expense.
Account Aspect
The enterprises must prepare a simple account book or the cash journal- there are 2 boxes for the income and the expense. The enterprises should summarize the daily income and expenses, and then record in the cash journal sorted by date. A summary of daily income should be recorded in the income box and a summary of the daily expenses should be recorded in the expenses box. At the end of each day or month, the enterprises should calculate the income and expenses to find the net profit of the day or month depending on the needs of the enterprises by not having to hire the accounting firm; this can also save the operating expenses.